Uredništvo Maloga koncila posjetilo je Osnovnu školu »Dominik Savio« na zagrebačkoj Knežiji. U radosnu susretu djeca su s pozornošću slušala o tome kako nastaje njihov omiljeni vjeronaučni list. Radosno okruženje u neuobičajenoj simbiozi osnovne škole i gradske župe ostavilo je snažan dojam i dodatno nas potaknulo na razgovor s ravnateljicom škole Danijelom Zrinski Brnušak, na temelju kojega je nastao ovaj prilog.
Prvo desetljeće
Inicijativu za osnutkom škole pokrenuli su 2014. salezijanski suradnici Mjesnoga središta Jarun s ciljem da se učenici obrazuju po preventivnom sustavu sv. Ivana Bosca koji je svoj život posvetio odgoju mladih i koji se s punim pravom naziva ocem mladeži. Osnivačka prava 2020. preuzela je Hrvatska salezijanska provincija sv. Ivana Bosca, tako da je od toga trenutka i sjedište škole u Omiškoj ulici na zagrebačkoj Knežiji uz župnu crkvu Marije Pomoćnice. Prvotni je naziv škole bio Salezijanska osnovna škola, a krajem travnja prošle godine ime škole promijenjeno je u Osnovna škola »Dominik Savio« zbog blizine svetoga Dominika učenicima i krjeposti koje je ostvario.
Od ove školske godine škola u cijelosti provodi nastavni sadržaj na jednoj lokaciji, što je bilo vrlo važno poradi zajedništva, kako učenika tako i djelatnika. U ovom trenutku školu pohađa 169 učenika i učenica u osam razrednih odjeljenja. Svake generacije upisuje se po jedan novi razred učenika, a statut škole ograničava broj učenika na 24 po razredu.
Upis u školu i ostvareni rezultati
Prednost pri upisu imaju djeca čija braća i sestre već pohađaju školu. Potom na red dolaze djeca zaposlenika škole, djeca zaposlenika ustanova kojima je osnivač Provincija, zatim se u obzir uzima područje župe, a tek se na kraju kao kriterij uzima datum predbilježbe za upis u školu.
Prve generacije koje su upisale Osnovnu školu »Dominik Savio« sada pohađaju prvi odnosno drugi razred srednje škole, a povratne informacije o snalaženju bivših učenika u odabranim srednjim školama prilično su dobre i velik poticaj nastavnomu osoblju za daljnji rad.
Dodatna vrijednost škole
Ravnateljica ističe da škola u cijelosti slijedi nacionalni plan i program odnosno kurikul, a značaj je škole u tome da se uz standardni obrazovni proces nudi dodatan odgojni sadržaj. Što to konkretno znači? Tu se naglašava prisutnost odgojitelja koji su tu za svoje učenike. Ponekad je djetetu potreban duhovni poticaj, ponekad psihološki, a ponekad samo činjenica da je odgojitelj prisutan i to je ono što djeca dobivaju. Već je i sam razredni ambijent formiran na takav način da pridonosi rješavanju teškoća koje pojedini učenik može nositi, a razredne cjeline djeluju na takav način da ih amortiziraju.
Zajedništvo i cjelina
Svi su učenici u jutarnjoj smjeni, a svi učenici od prvoga do četvrtoga u produženom boravku. Ravnateljica također ističe oratorij kao osobito bogatstvo škole, igralište koje je mjesto susreta učenika svih dobi i mjesto gradnje zajedništva, prostor u kojem su svi prisutni i cjelina.
Vrijedno je isticanja i da su učenici koji su završili školu ostali međusobno vrlo povezani razvijenim prijateljskim vezama koje su zasnovane na zdravoj duhovnosti i katoličkom odgoju.
Tko sve može pohađati školu?
Učenici su u pravilu iz katoličkih obitelji. Upita za upis djece obitelji koje nisu vjerničke do sada nije bilo. Valja svakako istaknuti da po uzoru na don Bosca i njegov način postupanja škola svoja vrata ne zatvara nikomu.
Salezijanska duhovnost u odgoju
Prisutnost učitelja koji je radostan, koji dolazi u školu prije nastave, koji je pristan za vrijeme odmora, ali i nakon nastave, dodatna je odgojna vrijednost u odnosu na ostale škole. Svaki mjesec postoji mogućnost ispovijedi za sve učenike, a svaki dan započinje s riječju za dobro jutro kada se s učenicima na njima prilagođen način razmatra dnevno evanđelje.
Igra je također značajan element salezijanske duhovnosti, ona je izrazito zajednička i kao takva važan odgojni element. Ravnateljica ističe i oratorij kao mjesto susreta učenika s različitim formativnim sadržajima. Različite radionice vrijednih učiteljica izvor su iz kojega učenici crpe nadahnuće za kreativna ostvarenja, koja potom prezentiraju i na taj način razvijaju svoje talente.
Izvannastavne aktivnosti
Škola nudi petnaest izvannastavnih aktivnosti i svaki učitelj u svojim zaduženjima izabere jednu u kojoj je vješt i koju je sposoban ponuditi, poput različitih stranih jezika, dramske, glazbene, likovne, geografsko-povijesne, športske, biološko-kemijske, filmske i fotografske skupine, potom zbora, pokusa, biblioterapije – vođenoga čitanja, tehničke radionice…
Treba učiti biti učitelj u salezijanskoj školi
Prilikom prijama novoga osoblja prva i osnovna stvar koja se traži od kandidata u OŠ »Dominik Savio« spremnost je na ostvarenje blizine i izgradnju odnosa s učenikom. Osim edukacija koje nudi Ministarstvo znanosti i obrazovanja i HBK, nastavno osoblje prolazi i vlastite edukacije. Takvi susreti nisu izborni i unaprijed se zna da se na tim formativnim susretima očekuje aktivna prisutnost. Interna salezijanska formacija odlična je prilika da djelatnici škole postanu svjesni svojih jačih i svojih slabijih strana, da međusobno podijele iskustva i prodube svoja znanja o salezijanskom odgoju.
Neočekivani izazov za iskorak u vjeri
U Osnovnoj školi »Dominik Savio« ravnatelj se postaje po imenovanju, a ne po kandidaturi. Imenovanje je u tom smislu zateklo našu sugovornicu, ali joj je također otvorilo prostor za duhovni rast. »Trebalo se prepustiti u ruke providnosti, ali ne lakomisleno, nego u čvrstom uvjerenju da ako Gospodin želi iskoristiti moje darove na korist i služenje drugima, treba prihvatiti taj izazov i iskoračiti iz vlastite sigurnosti i radosti koju donosi rad u razredu.«
Bez promidžbe
Dobar glas daleko se čuje, Osnovna škola »Dominik Savio« stoga ne radi na svojoj promidžbi. Zadovoljstvo roditelja i učenika najbolja je reklama i jamac da škola doista ostvaruje svoju misiju. Velik interes to i potvrđuje.