JESU LI ANĐELI DUHOVITI? Nebeski vicmaheri, buntovnik baroka i raspjevani uznik

Ulje na platnu »Anđeo nosi Habakuka u lavlju jamu da spasi Daniela« J. I. Mildorfera (1719. - 1775.) čuva se u Brixenu

»Smiješan kao anđeo« zadnji je kompliment koji bi tkogod uputio komičaru. Razlog je tomu koliko strahovitost anđeoskih pojava, toliko i strogost njihovih riječi. Premda su anđeli stoga odsutni iz viceva, vicmaheraj im se ne može poreći: jedini ljudski smijeh zabilježen u Bibliji izazvao je upravo – anđeo. A budući da »anđeli malenih« na nebesima »neprestano gledaju lice Oca« koji se smije budalastosti zemaljskih »velikana«, nije čudno što su ih i sami dusi skloni namagarčiti. Pa ako je u kušanju Joba i Krista teško razaznati okrutni humor palih anđela, teže je zadržati smijeh pred kaznama koje su dusi namijenili Babiloncima zbog preuzetnosti, Nabukodonozoru zbog uznositosti, Heliodoru zbog obijesti, a Zahariji zbog malovjernosti. I makar je vrhunac biblijske ironije dosegnuo anđeo što je pohvalio hrabrost plašljivca Gideona, najduhovitiji je ipak onaj koji je Danielu u lavlju jamu za kosu dovukao proroka Habakuka.

Stari Habakuk nije jedini prorok s kojim se anđeo našalio podigavši ga u zrak za kiku. Ali let u kojem je mlađemu kolegi zatočenu među lavovima iz domovine donio ručak jedinstvena je anđeoska pošalica.

Budući da »anđeli malenih« na nebesima »neprestano gledaju lice Oca« koji se smije budalastosti zemaljskih »velikana«, nije čudno što su ih i sami dusi skloni namagarčiti

Ipak, oksimoronska luckastost te zgode – duhovne dostave proročke kaše u pitomi zvjerinjak – kao da upućuje na njezino skriveno naličje. To bi se moglo reći i za ulje na platnu kojim je Josef Ignaz Mildorfer prikazao kako »Anđeo nosi Habakuka u lavlju jamu da spasi Daniela«. Mnogošto je, naime, groteskno na tom djelu »buntovnika baroka«: anđeo koji inkomodira Daniela usred graciozna rastezanja i gojazan je i golušav, a čovjekoliki lavići vidno se dosađuju u predimenzioniranoj odaji. No iako je starcu u ruke djenuo pogrješno posuđe s pogrješnom hranom – pladanj s ribom – slikarski miljenik Habsburgovaca na njegovu liku nije pogriješio. Habakuk nije ni u zanosu ni u prepasti: dok ga anđeo vuče za kosu, on Danielu – namiguje.

Jedini oblik općenja preostao Jean-Baptisteu Loiru i njegovim svećeničkim suuznicima u pontonskom logoru nadomak Rocheforta bilo je – namigivanje. Naime, stotinama francuskih klerika koji su zbog odbijanja zakletve na vjernost revolucionarnomu ustavu godinu dana zatočeni u dvama prenatrpanim brodovima za roblje čuvari su uvrjedama i batinama branili i molitvu i razgovor. No blaženi kapucin – rođen 1720., godinu nakon Mildorfera – u smrdljivom se potpalublju nije libio ni zapjevati. Ne će pogriješiti tko pomisli da je redovnik poznat kao Jean-Louis iz Besançona i bez oteta mu brevijara napamet pjevao psalme; naličje te raspjevanosti nesumnjivo je bila okrjepa svetoga ulja i posvećenoga kruha koje su izgladnjeli, promrzli i okuženi pastiri prokrijumčarili na brodove smrti. Iz te je okrjepe proizišlo devet njihovih odluka o junačkoj strpljivosti, koje je Loire potpisao anđeoskom gestom: umro je na koljenima. Sa smiješkom.