IZ MEĐUNARODNOGA ISTRAŽIVANJA O DIGITALNIM NAVIKAMA (1) Mogu li »hiperpovezani« naučiti nešto od »izvanmrežnih«

Foto: Shutterstock | Indija

Organizacija »We are social« svake godine objavljuje istraživanje o digitalnim navikama u svijetu. Neke rezultate do kojih su došli za 2023. godinu prenio je i projekt »Obitelj i mediji«.

Digitalna tehnologija postaje dio svakidašnjice sve većega broja ljudi u svijetu, što pokazuje da u općenitom smislu tehnološki slabije razvijene zemlje počinju brže hvatati korak sa zapadnim zemljama, pojašnjavaju iz »Obitelji i medija« na tragu podataka koje je objavila organizacija »We are social«. Gotovo 70 posto svjetskoga stanovništva danas se koristi mobitelom, 66 posto ljudi na svijetu koristi se internetom, a oko pet milijarda ljudi u svijetu prisutno je na barem jednoj društvenoj mreži.

Više fotografija, manje dopisivanja

No što je s »oazama« koje nisu digitalizirane? U Indiji, primjerice, živi oko 680 milijuna ljudi koji su bez interneta i bez društvenih mreža.

»Opravdano je upitati što oni ‘hiperpovezani’ mogu naučiti od onih ‘izvanmrežnih’? Život potonjih zasigurno se kreće sporijim ritmom, no je li on nužno i dosadan? Ili i mi možemo nešto naučiti od njih?«

U srednjoj Africi oko 50 posto lokalnoga stanovništva nije na internetu. »Uzevši u obzir činjenicu da postoje ‘oaze’ u koje tehnologija nije izvršila invaziju na svaku sferu života, opravdano je upitati što oni ‘hiperpovezani’ mogu naučiti od onih ‘izvanmrežnih’? Život potonjih zasigurno se kreće sporijim ritmom, no je li on nužno i dosadan? Ili i mi možemo nešto naučiti od njih?« pitali su iz »Obitelji i medija«.

Prosječan korisnik interneta uz taj mediji danas provodi oko šest sati i četrdeset minuta, a na društvenim je mrežama prisutan oko dva i pol sata svakoga dana. Premda su mladi sve više prisutni na mrežama, znakovit je i podatak da se više koriste mrežama na kojima su u fokusu fotografije te da se tiho udaljavaju od aplikacija za dopisivanje. »Što je čovjek mlađi, to je u njemu snažniji osjećaj za pripadanjem nekoj skupini. Među tinejdžerima zato postoji i veća potreba za potvrđivanjem. Otuda dolazi i njihova sklonost ‘lovu na lajkove’«, pojašnjavaju iz »Obitelji i medija«.

70 % svjetskoga stanovništva redovito se koristi mobitelom, 66 posto internetom, a oko pet milijarda ljudi danas je aktivno na barem jednoj društvenoj mreži.