TEOLOG I PSIHOLOG PROF. DR. MIJO NIKIĆ Autentična vjera jest moć u nemoći

Foto: Tomislav Miletic/PIXSELL
»Treba isključiti paničarski pristup koji obično vodi traženju magijskih načina rješenja problema. Treba se odreći traženja krivca u drugima, a otkriti i prihvatiti svoj dio odgovornosti. Jer jedini dio svemira koji možemo promijeniti jesmo mi sami«

Društvo znanja ili društvo dezinformacija? Kultura napretka ili kultura izumiranja? Vijek blagostanja ili vijek dijagnoza? Oprječni izrazi kojima suvremeni mislioci opisuju današnje doba najbolje pokazuje njegovu mentalnu i duhovnu podvojenost – podvojenost sa svom ozbiljnošću svojih posljedica ne može zaobići ni stvarnost Crkve, pa ni svakodnevne živote samih vjernika. Da Crkva u Hrvata nije samo svjesna toga problema, nego i da sluti koji bi ga »protuotrov« mogao obuzdati, svjedoče prvi Dani pastoralne logoterapije, koji su u petak 7. i subotu 8. ožujka u pastoralnom centru zagrebačke župe sv. Leopolda Bogdana Mandića u organizaciji Hrvatske udruge za logoterapiju »Logos« okupili brojne svećenike, redovnike, redovnice i crkvene službenike oko teme suradnje pastorala i logoterapije – psihoterapijskoga pristupa najbližega kršćanskoj antropologiji. Među izlagačima je bio i profesor psihologije i dogmatske teologije na zagrebačkom Fakultetu filozofije i religijskih znanosti Mijo Nikić, koji je za čitatelje Glasa Koncila rado podijelio svoje uvide o terapeutskom poslanju Crkve i važnosti emocionalnoga »školovanja«, ali i nedavnim glazbenim znakovima neuroza našega društva.

Naslov Vašega izlaganja na prvim Danima pastoralne logoterapije glasio je »Patologija duha vremena«. Znamo li da se patologija danas najčešće spominje u vezi sa zloćudnim bolestima, po čemu možemo prepoznati »rakove« duha našega vremena?

Pojam patologija najprije nas asocira na tjelesne i psihičke bolesti pojedinca. Sintagma »patologija duha vremena« odnosi se na bolesti društva u vremenu u kojem svi živimo; ona govori o moralnim, društvenim i duhovnim izazovima s kojima se suočava suvremeni svijet. Duh vremena u kojem živimo označen je karakteristikama koje upućuju na duboku duhovnu i moralnu krizu. Simptomi patologije toga duha jesu kult individualizma i egoizma; diktatura relativizma i gubitak istine; površnost i gubitak istine; materijalizam i konzumerizam. Kao što karcinom razara stanice ljudskoga tijela, tako i sebični individualizam, diktatura relativizma, gubitak istine i agresivni konzumerizam i materijalizam nagrizaju zdravlje društva i vode ga u patološku regresiju.

Medicinskim rječnikom, kakva se prognoza nazire suvremenomu duhu?

Ako se opisana tendencija srozavanja zdravoga duha bitno ne zaustavi, utoliko će u opasnosti biti društvo i čitav svijet. Što tko sije, to će i žeti. To vrijedi na individualnoj i društvenoj razini. Sveti Pavao rekao je da onaj koji sije u tijelo, iz tijela će žeti propast, a tko sije u duh, iz duha će žeti život vječni. Svijet u kojem živimo velikim dijelom sije u materiju, hedonizam, relativizam i liberalizam, a iz toga će onda žeti beznađe, depresiju, razočarenje, očaj i duhovni vakuum.

Govoreći o duhu vremena i patologiji, Viktor Frankl razabrao je četiri lica neuroze od koje je patio duh njegova doba…

Četiri lica neuroze duha vremena u kojem je živio Viktor Frankl proizlaze iz egzistencijalne praznine i gubitka smisla u suvremenom društvu. To su kronična depresija, odnosno nihilistička neuroza; agresija kao neuroza nasilja; razne ovisnosti kao neuroza bijega i konformizam koji se može tretirati kao fatalistička neuroza. Kao i u Franklovo vrijeme, tako se i danas ljudi sve više osjećaju prazno i besmisleno, što dovodi do depresije i egzistencijalnoga vakuuma. Povećana agresija nastala je zbog frustracije do koje je došlo zbog nedostatka smisla. Sve to čovjeka dovodi do ovisnosti – o alkoholu, drogi, pretjeranom radu, diktaturi zabave – kako bi pobjegao od vlastite egzistencijalne praznine. Na kraju nastupa fatalistička neuroza koja kroz konformizam dovodi do gubitka individualne slobode i identiteta. Ljudi postaju pasivni i prepuštaju se »sudbini«, nesposobni preuzeti odgovornost za vlastiti život. S pravom se može ustvrditi da su ovisnosti svojevrsni simptom bijega od suočavanja s temeljnim pitanjem smisla života.

Čime bi valjalo dopuniti Franklovu dijagnozu u suvremeno doba?

Franklovoj dijagnozi može se nadodati neuroza straha od nuklearnoga rata, neizvjesnost pred nepredvidivim mogućnostima umjetne inteligencije i razorne posljedice ekološke krize. Navedene se promjene mogu promatrati kao izvori suvremenih bolesti ili neuroza našega vremena, a posljedice su nepredvidive.

Osvrnimo se na terapijski pristup koji je razvio Viktor Frankl – logoterapiju. Makar se logos iz njezina imena odnosi na smisao, valja u njemu prepoznati i riječ. Može li se riječju još liječiti duh svakodnevno uronjen u politička verbalna nadjačavanja i ideološki lingvistički »inženjering«? Kakva bi to riječ morala biti?

Frankl je smatrao da je rješenje za spomenute probleme logoterapija, odnosno potraga za smislom jer smisao daje ljudima snagu da prebrode patnju i izdrže životne izazove. Ako čovjek zna zašto, uvijek će naći i način kako nadvladati probleme u kojima se nađe. Logoterapija pomaže da čovjek nađe pravi odgovor na pitanje zašto. Logoterapija pomaže da se pronađe smisao. Kao što ste rekli, logos označava i riječ.

»Postali smo bolesno neosjetljivi na otrovne sadržaje koji nam se nude na raznim platformama modernoga komuniciranja. ‘Zagrizi moj otrovni kolač’ i ‘Sutra ćeš biti pokopan’ očajne su riječi bolesnoga duha našega vremena. Te pesimističke i destruktivne poruke izraz su frustriranoga duha koji ne može pronaći smisao u teškim životnim situacijama«

Prema Ivanovu evanđelju Logos je Riječ Božja, Riječ po kojoj je sve stvoreno i sve spašeno. Ta Riječ konačni je Smisao svega, samo nas ta Riječ koja se utjelovila u ovu našu povijest, u naše tijelo, može spasiti. Ali tu Riječ treba prihvatiti vjerom i poput Marije reći: »Neka mi bude po tvojoj riječi.« Definitivna Riječ Božja je Isus Krist, jedini Spasitelj svijeta.

Duh mnogih vjernika nedavno su uznemirile i riječi pobjedničke pjesma na Dori. Dok su neki u njezinoj izvedbi prepoznali nešto sotonsko, drugi takvo mišljenje odbacuju kao pretjerivanje… Kakvu duhovnu problematiku vrijedi iščitati iz čitave situacije? Jesmo li postali bolesno osjetljivi ili bolesno neosjetljivi?

Prije bih rekao da smo postali bolesno neosjetljivi na otrovne sadržaje koji nam se nude na raznim platformama modernoga komuniciranja. »Zagrizi moj otrovni kolač« i »Sutra ćeš biti pokopan« očajne su riječi bolesnoga duha našega vremena. Te pesimističke i destruktivne poruke izraz su frustriranoga duha koji ne može pronaći smisao u teškim situacijama života. Rješenje nije u otrovnoj osveti, nego u iskrenu oproštenju koje jedino može dovesti do iscjeljenja na osobnoj, individualnoj i društvenoj razini. Otrov, osveta i smrt izrazi su nemoćnoga i bolesnoga duha koji ne zna za oprost, ljubav i život.

Čitavo je društvo, pa tako i Crkva koja u njemu živi, danas mnogo osjetljivije na probleme mentalnoga i duhovnoga zdravlja. Koliko je to plod razvoja autentične skrbi za čovjeka, a koliko sveprisutnosti new agea?

New age govori puno o problemima mentalnoga i duhovnoga zdravlja. Međutim, rješenja koja nam on nudi često nisu uskladiva s našom kršćanskom antropologijom. Vizija ili filozofija koju nudi new age apsolutizira čovjeka, a relativizira Boga. Takva iskrivljena slika Boga i čovjeka daleko je od prave stvarnosti koju nalazimo u Svetom pismu gdje čitamo da je Bog apsolutni stvoritelj i gospodar svega što postoji. Bog nije svemirska sila ili neka univerzalna kozmička energija, Bog je osobno biće puno ljubavi i milosrđa za svoju djecu. Crkva koja vjeruje u takvoga Boga, koji neizmjerno ljubi sva svoja bića, a čovjeku po Kristu osigurava pristup u božanski život, brine se i za njegovo mentalno i duhovno zdravlje. Autentična vjera jest moć u nemoći.

Takva je poniznost upravo suprotna narcizmu novoga doba…

New age svjesno ili nesvjesno podupire narcističku kulturu koja odobrava čovjeku da ispunjava sve svoje želje i prohtjeve, a Crkva, poučena evanđeoskom istinom, poziva svoje vjernike na umiranje sebi, kako bi se aktiviralo ono najbolje u nama. Zrno pšenično treba umrijeti da donese obilan plod. Čovjek treba umrijeti svojemu egoizmu i narcizmu da postane ostvarena, slobodna osoba koja je sretna jer nesebično ljubi.

I u vjerničkom okruženju sve češće svjedočimo psihološkim lomovima koji nisu tek medicinska dijagnoza, nego i pozadina osobnih, obiteljskih, pa i crkvenih tragedija. Koliko Crkva kasni s odgovorom na opisanu stvarnost?

Često psihološki lomovi i stresne situacije nastaju od rastava supružnika, problema razvojne krize djece u traženju svojega psihoseksualnoga identiteta, a Bogu posvećene osobe mogu »izgorjeti« ako pretjeraju u svojim pastoralnim djelatnostima i ako rješenje svojih problema počnu tražiti u raznim ovisnostima. Spomenute fenomene povezuje nedostatak pravoga pristupa frustracijama i teškoćama koje život donosi čovjeku. Treba isključiti paničarski pristup koji obično vodi traženju magijskih načina rješenja problema. Treba se odreći traženja krivca u drugima, a otkriti i prihvatiti svoj dio odgovornosti. Jer jedini dio svemira koji možemo promijeniti jesmo mi sami.

Kako u jubilejskoj godini gajiti »nadu protiv svake nade« bez uljuljkivanja u pozitivnost?

Jubilarnu 2025. godinu papa Franjo je otvorio pod geslom »Nada ne razočarava«. To su riječi sv. Pavla koji u Poslanici Rimljanima kaže: »Nada ne razočarava, jer ljubav je Božja izlivena u našim srcima po Duhu Svetom koji nam je dan.« To je uistinu radosna vijest koja je potrebna ovomu naraštaju. Nismo sami i nemoćni. Nije nas ostavio Bog! Isplati se Bogu vjerovati i slijediti njegovu volju. Nada koju polažemo u Boga i njegovu providnost sigurno nas ne će nikada razočarati. Naša sudbina nije u rukama prirodnih sila ni slijepe sudbine. Naša je sudbina u rukama dobroga Oca nebeskoga koji nas neizmjerno voli. Isus Krist je naša nada. On je umro da mi živimo. Zato tko vjeruje u njega, živjet će ako i umre. Duh Sveti razlijeva ljubav Božju u naša srca. To je ono što nam je najpotrebnije. Osobne i kolektivne psihotraume samo ljubav može izliječiti. Ali ne bilo koja ili bilo čija ljubav. To može učiniti samo ljubav Božja. Ona liječi sve naše rane. Takvu nam je ljubav zaslužio Isus Krist, a Duh je Sveti razlijeva u srca koja mu vjeruju i koja ga ljube.

Na koji način?

Treba imati hrabrosti i dopustiti istini da nas ona osvijetli i oslobodi. To nije lako jer istina često boli, a boli nas zato da nas izliječi. Bijeg u iluziju i magijska rješenja vodi u regresiju i još veću nevolju, a kad u poniznosti prihvatimo istinu, ona nas oslobađa. Uz taj zdravorazumski i psihološki moment ključno je vjerovati da nas Bog voli i da nam on sigurno može i hoće pomoći. Na to nas poziva psalmist kada u Psalmu 55 kaže: »Povjeri Gospodinu svoju brigu i on će te pokrijepiti.« Onima koji Bogu vjeruju i koji ga ljube Bog sve okreće na dobro.

Skup na kojem ste u Zagrebu izlagali razmatrao je i primjenjivost logoterapije u pastoralu. U kojem je smislu logoterapeutski pristup podudaran s katoličkim naukom?

Logoterapijski pristup uskladiv je s katoličkim naukom jer čovjeka promatra kao slobodno, odgovorno biće koje može otkriti smisao i koje može donijeti pametnu odluku. Prema Franklu čovjek je biće kojim ne upravlja instinkt za užitkom, kao što je mislio Sigmund Freud, niti njime upravlja volja za moću, što je naučavao Alfred Adler, nego čovjeka pokreće volja za smislom, to jest potreba da nađe smisao svojemu životu. Frankl nas poziva da rečenicu: »Što još trebam očekivati od života?« preformuliramo tako da glasi: »Što život još očekuje od mene?« Svatko mora dati svoj osobni odgovor.

No kako da taj odgovor ne bude pogrješan, pa i koban?

Da bi odgovor bio zadovoljavajući, u igru treba uvesti transcendenciju. Čovjek će ostvariti sebe i pronaći konačni smisao svojega života tek kad se otvori onomu što je veće od njega, a to je transcendencija – ono što ga nadilazi. U konačnici to je Bog, apsolutno dobro, vrhunska mudrost i beskonačna ljubav. Prema Franklu, podsvjesna relacija s Bogom čovjeku je imanentna. Zato religioznost pripada najosobnijim čovjekovim odlukama. Ako se ona ne aktivira i ako se zrelo ne integrira u cjelinu osobnosti, nastat će neurotična egzistencija. Naime, kod neurotičara je poremećen njegov odnos s transcendencijom.

»Religioznost pripada najosobnijim čovjekovim odlukama. Ako se ona ne aktivira i ako se zrelo ne integrira u cjelinu osobnosti, nastat će neurotična egzistencija. Naime, kod neurotičara je poremećen njegov odnos s transcendencijom«

Ozdraviti bi prema Franku značilo otkriti smisao života, ostati vjeran glasu transcendencije – savjesti – i odlučiti se za Boga. Takvo logoterapijsko stajalište može pomoći Crkvi u njezinu pastoralnom pristupu ljudima koji traže rješenje svojih životnih problema, koji traže smisao svojega života.

U Zagrebu uskoro započinje i novi ciklus »Škole emocija« koju provodite u suradnji s brojnim stručnim suradnicima. Gdje je sve kršćanin pozvan na emocionalno »školovanje«?

Spomenuta »Škola emocija« interdisciplinarni je projekt koji sam pokrenuo u organizaciji zaklade »Biskup Josip Lang«. Emocije su vrlo važan segment čovjekove osobnosti. To su ugodni i neugodni doživljaji koji nas iznutra pokreću na djelovanje. Osoba će psihološki i duhovno biti sretna i uspješna ako zna dobro postupati sa svojim emocijama. A to nije lako. Tek je 25 posto osoba u općoj populaciji emocionalno zrelih, a američki psiholog Daniel Goleman pokazao je da je za uspjeh u životu važnija emocionalna od racionalne inteligencije. Emocionalno inteligentna osoba prepoznaje svoje i tuđe emocije i izražava ih kontrolirano. Ljudi koji nemaju tu vrstu inteligencije boje se svojih emocija pa ih masivno potiskuju ili ih izražavaju impulzivno, i bez kakve kontrole. Na spomenutoj školi emocija učimo kako prepoznati vlastite emocije i kako ih adekvatno izraziti.

Kako to učenje izgleda?

Ove godine obrađujemo temu kako izliječiti emocionalne i duhovne traume. Naime, potisnute bolne emocije – ako se ne prepoznaju i zrelo ne integriraju u cjelinu osobnosti – postaju strano tijelo koje uzrokuje bolne simptome, dovode do psihosomatskih bolesti i do raznih psihičkih poremećaja. Onomu tko svoju tugu ne isplače kroz suze plakat će tjelesni organi. Kroz deset susreta na »Školi emocija« najprije teoretski objašnjavamo psihičke i duhovne traume, a potom ih u molitvenom ozračju izručujemo dobromu Bogu i u dubinskoj terapijskoj meditaciji nastojimo doći do iscjeljenja psihe i ozdravljenja od raznih psihosomatskih bolesti. Nastojimo ojačati svoju vjeru po kojoj onda Bog može učiniti čudo u našem životu.

Biografija • Mijo Nikić (Gornji Zovik, 1953.) nakon ulaska u isusovački novicijat u Zagrebu 1973. završio je studij filozofije i teologije na Filozofsko-teološkom institutu Družbe Isusove u Zagrebu 1980., kada je i zaređen za svećenika. Nakon magisterija iz dubinske psihologije pri rimskom Papinskom sveučilištu »Gregoriana« 1991. doktorirao je na Sveučilištu u Zagrebu 2002. s temom o slici Boga u novim religijskim pokretima. Od 1992. godine predaje na Fakultetu filozofije i religijskih znanosti, na kojem je 2020. izabran u zvanje redovitoga profesora. Predsjednik je zaklade »Biskup Josip Lang« i član Vijeća HBK-a za nauk vjere, a bio je i dijelom Međunarodne papinske teološke komisije za ispitivanje fenomena Međugorja.