O ulozi »Agrokora« u suvremenoj hrvatskoj ekonomskoj povijesti mogu se i trebaju napisati knjige iz kojih će buduće generacije učiti što raditi, a što ne raditi u poduzetništvu, ali i u politici. Golema je važnost te tvrtke, njezinih poduzeća kćeri, vlasnički povezanih poduzeća i dobavljača za hrvatsku ekonomiju. Zapravo, »Agrokor«, njegova poduzeća kćeri i druga vlasnički povezana poduzeća te njihovi dobavljači jesu hrvatska ekonomija (u glavnini). Kad se kaže Agrokor treba vizualizirati mrežu proizvođača, prerađivača, uvoznika, trgovaca i drugih ekonomskih subjekata koja se grana od golemih poduzeća kapilarno sve do najmanjih obrtnika, OPG-ova i kućnih radinosti koji su dobavljači dobavljačevih dobavljača matice. Također, kad se kaže Agrokor treba pomisliti i na jednu obitelj koja je tu tvrtku izgradila te njome autonomno i nedodirljivo upravljala.
Rana povijest – kako je »Agrokor« nastao i njegovi začetci – to bi mogla biti knjiga prva. U njoj bi se trebala naći poglavlja o privatizaciji i pretvorbi. Ondje bi se možda mogla pročitati famozna rečenica koja opisuje velik dio poduzetnika u svijetu: »Nikad ne pitaj milijardera kako je stekao prvi milijun.« Autorizirane autobiografije bogataša gotovo uvijek preskaču pitanje prvoga milijuna i otpočinju pričama o prijegornu radu, predanosti, pronicljivosti, pametnom preuzimanju rizika itd. Iako mnogi s pravom nisu u stanju prijeći preko često dvojbena načina stjecanja toga prvoga milijuna, valja reći da čak i ako je dijete začeto u teškom grijehu to ne znači da je i dijete samo grješno, te da i dijete treba osuditi. U tom smislu, ako »Agrokor« i jest začet u pravno dvojbenim poslovima, to »dijete« je sada odraslo i ima vlastiti život koji – kao i svaki život – treba štititi.
U drugoj knjizi opisivala bi se povijest »Agrokorova« rasta i širenja; dobri primjeri ulaganja, preuzimanja, restrukturiranja i oporavak tada polumrtvih divova. Ondje bi se mogao naći pozitivno intonirani prikaz kako su mnoga preuzimanja u Hrvatskoj mogla i trebala završiti: jačanjem, a ne uništenjem i zatvaranjem proizvodnje. Za razliku od mnogih drugih tajkuna koji su grabili tvrtke, iscrpljivali ih poput vampira i iz njih isisavali svu vrjedniju imovinu te ju potom ostavili da propadne, u okviru »Agrokora« nastojalo se podići i osnažiti preuzete tvrtke. Radnici su mahom dobivali posao, nisu ostajali bez njega.
Treća knjiga mogla bi uz mnogo pikanterija opisivati političku pozadinu; način financiranja domaćih političkih stranaka uz paralelno uzdizanje jedne osobe u status polubožanstva koje u helikopteru lebdi iznad hrvatske stvarnosti. Taj je status vjerojatno plaćen izdašnim potporama ključnim, vodećim hrvatskim političarima u posljednja dva desetljeća. Ako porezna uprava doista deset godina nije nadgledala poslovanje najveće hrvatske tvrtke, onda »Agrokor« taj spokoj zasigurno nije zavrijedio slučajno, bez ikakve protuusluge. Tko god se ozbiljnije bavio ekonomijom u Hrvatskoj odavna je znao da je »Agrokor« i slabo likvidan, i veoma zadužen. Tko god se ozbiljnije bavio ekonomijom igdje zna da se dugotrajna odsutnost poreznoga nadzora ne stječe slučajno, a da nema kakve protuusluge. A ako su to znale vanjske osobe, to su pogotovo morale znati interne osobe; direktori – financijski stručnjaci iz čijih se redova biraju ministri financija.
No sve te knjige o »Agrokoru« bit će napisane nakon, a najlakše je biti general poslije bitke. U izobilju ima prekvalificiranih kauč-komentatora, stručnjaka za sve pore bivstvovanja – od nogometa do »Agrokora« – koji ne bi bili u stanju voditi ni sastanak kućnoga savjeta od pet kućanstava, a kamoli upravljati tvrtkom od pet tisuća zaposlenika. Takvi »znaju« zašto je »Agrokor« pao, oni opažaju uzroke problema, oni daju recepte za budućnost, oni znaju kako je trebalo. S naknadnom pameću može se reći mnogo toga o »Agrokoru«, no postoje li neka pravila, neka načela poslovanja za koja se unaprijed zna da vrijede i da ih se treba držati, bez obzira na to je li riječ o »Agrokoru« ili o komu drugom? Postoje.
Nitko u svijetu, ni jedna država nije imuna na probleme svojih najvećih tvrtki. Koncept »prevelik da bi propao« koji izjeda slobodno-tržišnu kapitalističku koncepciju, kod kojega je dobit privatni uspjeh i slijeva se u džepove pojedinaca, a gubitak društveni neuspjeh i slijeva se u džepove svih građana, problem je s kojim se ne znaju nositi ni ekonomski sustavi daleko razvijeniji i funkcionalniji od hrvatskoga. Financijska industrija, proizvođači automobila i zrakoplova u Europi i Americi, samo su neki od primjera kad se država uplitala kako bi spasila očekivani gubitak od više tisuća radnih mjesta. Ipak, činjenica da je kod susjeda nered ne može nas činiti zadovoljnima što je i kod nas nered, i ne odgovara na pitanje kako su se »obični, mali« hrvatski građani našli u položaju da budu taocima poslovnih odluka jedne obitelji.
Krene li se od najviše, globalne razine, valja uočiti da je pitanje stabilnosti i vlasništva »Agrokora« ujedno i geostrateško pitanje stabilnosti i »vlasništva« nad regijom, tj. pitanje gravitacijskih polja velesila i njihovih interesa na području na kojem posluje »Agrokor«, a to su u glavnini zemlje bivše Jugoslavije, uz Mađarsku. To je odavna bilo područje interesa obiju strana: i američko-europske, i ruske. Agrokor je jedan od kanala putem kojega se ti interesi mogu realizirati.
Iz izjave osobe koja državi istodobno predaje poslodavce za oko 60 000 radnika, ali i dugove veće od 45 milijardi kuna (iznos se još ne zna)
Na hrvatskoj su makroekonomskoj razini vodeći ljudi »Agrokora« imali apsolutno dominantan pregovarački položaj bez obzira na to o kojem se pitanju pregovara i s kim se pregovara. Prema dobavljačima mogli su uvjetovati što su htjeli; ako dobavljači nisu htjeli prihvatiti uvjete – »u redu« – jednostavno nisu bili na policama najraširenije mreže trgovina u Hrvatskoj. Primjerice, još prije 11 godina zaiskrilo je između »Konzuma« i »Karlovačke pivovare« zbog (navodno) »Konzumovih« nepodnošljivo dugih rokova plaćanja, i »Karlovačkoga piva« nije bilo u »Konzumu« nekoliko mjeseci. Na kraju su ipak postigli nekakav poslovni dogovor (detalji su poslovna tajna), no već i prije te 2006. godine znalo se da se »Konzum« financira na teret dobavljača.
Iz službene objave izvanredne uprave »Agrokora« 27. travnja 2017.
Financiranje na teret dobavljača, pojednostavljeno, funkcionira na sljedeći način. Dobavljač isporuči robu »Konzumu« i ispostavi fakturu. »Konzum« se obvezuje platiti nakon npr. 180 dana (što je za »Konzum« bilo još i dobro). To znači da dobavljač ne će vidjeti novac još šest mjeseci, premda je uredno isporučio robu. Dobavljači su to svojevoljno prihvaćali jer su vjerovali da će im novac na kraju biti isplaćen, a kao drugo, imali su osiguran plasman robe kroz najrašireniji trgovački kanal. Ako je »Konzum« robu toga dobavljača prodao krajnjim kupcima za npr. mjesec dana, to znači da je utrženi novac imao još pet mjeseci na raspolaganju za financiranje vlastitih potreba. Taj je novac, ekonomski promatrano, dobavljačev novac, no pravno promatrano on je »Konzumov« jer ga on nije dužan isplatiti sve do 180 dana od fakture.
Financiranje na teret dobavljača nije ni neuobičajena ni nekorektna poslovna praksa. Sve dok se plaća u ugovorenim rokovima, ne može se govoriti o nekorektnostima. Ipak, ovdje je bila riječ o iznuđivanju, pa čak i svojevrsnom ucjenjivanju dobavljača koje je »Konzum« pritiskao kako god je htio. Oni nisu imali nikakvu pregovaračku moć u tom procesu i »Konzum« je (kao najveća »Agrokorova« tvrtka) mogao zahtijevati ono što se inače smatra poslovno potpuno nepoštenim. To je prije svega isplata u rokovima koji daleko, daleko premašuju rokove propisane u Stečajnom zakonu. Ondje se smatra nedopustivim plaćati u rokovima duljim od 60 dana (tj. zbog 60 dana kašnjenja s plaćanjem otvara se stečaj), a »Agrokor« je plaćao i nakon 180 ili nakon 240 dana (kad uopće jest plaćao). No, sve dok »Konzum« nije kasnio s plaćanjem, to nije bilo protuzakonito: može se samo reći da je bilo nepošteno.
Godinama su stručnjaci javno upozoravali na hrvatski problem nelikvidnosti i na lanac neplaćanja koji počinje od »Agrokora«; njegova slaba likvidnost prelijevala se na cijeli ekonomski sustav. »Agrokor« je ispunjavao svoje obveze u dugim rokovima i otezao s plaćanjem svojim dobavljačima, onda su oni kasnili prema svojim dobavljačima u drugom redu, ovi prema trećem – sve do najmanjih, najslabijih karika koje su najviše ispaštale. Promatra li se to s položaja socijalnoga nauka Crkve, uskraćivanje ili zadržavanje plaće smatra se teškim grijehom i velikom nepravdom. Premda pritom nije riječ o uskraćivanju ili zadržavanju plaće zaposlenicima »Agrokora«, ispaštali su njihovi dobavljači koji su prema svojim radnicima i svojim dobavljačima imali probleme s isplatama, te se neizravno može progovoriti o teškom grijehu koji je bio ugrađen u model poslovanja »Agrokora«. Mnogi su stručnjaci više puta javno o tome govorili, ali uzalud, vlasnik je bio (i ostao, bar zasad) politički i pravno nedodirljiv. Čak su se i njegovi predmeti na Ustavnom sudu promptno rješavali, dok su ostali godinama čekali da dođu na red.
Na makrorazini valja se zapitati i kako su državne institucije dopustile »Agrokoru« razmahati se dotle da je njegova propast sustavno nepodnošljiva. Principijelno, jedna osoba može imati samo jedan glas na izborima. Osoba koja kroz poreze uplaćuje tisuću kuna u državni proračun i osoba koja kroz poreze uplaćuje stotinu milijuna kuna u taj isti proračun trebale bi imati ravnopravan politički položaj pri demokratskom donošenju odluka o raspolaganju novcem iz toga proračuna. No naivno bi bilo smatrati da se ekonomska moć ne prelijeva u političku moć. Kao što su izgradili snažnu pregovaračku poziciju pred dobavljačima, tako su Todorići izgradili svoj položaj i pred ključnim donositeljima odluka – političarima. Najvjerojatnije su financirali obje vodeće stranke (što je uobičajena praksa gotovo svih većih hrvatskih poduzetnika) i time kupovali prostor za neometano donošenje poslovnih odluka.
U situacijama visoke nezaposlenosti poslodavci su (u Hrvatskoj, ali i drugdje) često nadmeni, oholi prema svojim zaposlenicima zbog činjenice da im daju radno mjesto, kao da su im učinili kakvo milosrđe time što su im dopustili da rade za njih. Nažalost, čini se da je takav mentalitet prevladavao i kod bivših vodećih ljudi »Agrokora«, koji ili nisu čuli, ili su ignorirali da se »onomu tko radi plaća ne računa kao milost, nego kao dug« (Rim 3, 4). U kontekstu visoke nezaposlenosti valja uočiti da osoba čija tvrtka zapošljava pet ljudi i osoba čija tvrtka zapošljava pet tisuća ljudi imaju bitno različitu političku moć. Ne posluje li »Agrokor« u Srbiji kao i u Hrvatskoj? Nije li cijena rada u Srbiji niža nego u Hrvatskoj? Nije li isplativije prebaciti neki radno-intenzivni pogon preko Dunava? Nema li onda osoba koja odlučuje o tim pitanjima i političku moć? (To je samo jedan primjer na koji se način ekonomska moć može transformirati u političku; o tome kako se ta moć doista konkretno ostvarivala, čitat će se.) U načelu, na demokratskim izborima jedna osoba (jedan glas) ima tisuću puta manju važnost nego tisuću osoba (tisuću glasova); iz tog vrlo jednostavnog razloga veliki i mali poslodavci nemaju jednak politički položaj te je teško očekivati da će ista pravila vrijediti za male i za velike. Ali, baš zato što je to teško treba na tome inzistirati i za to se zauzimati! Najzad, na mikrorazini treba postaviti pitanje: je li obitelj Todorić konkretno odgovorna za pad »Agrokora« ili nije? Odgovor ne smije biti banalan; najlakše je reći »istina je negdje u sredini«. Istina nikad nije u točkama krajnosti; uvijek je negdje između, ali na koju stranu naginje? Gdje je bliža? Je li »Agrokor« pao zbog pretežno vanjskih okolnosti, zbog eksternih pritisaka na koje ni jedan pojedinac ne može utjecati (makroekonomski, globalni čimbenici), ili je pao pretežno zbog loših, pogrješnih, promašenih odluka; zakonitih, ali poslovno nekorektnih, a možda i nezakonitih praksa? Mnogo je pitanja, ali malo odgovora. Zbog toga je apsolutno nužno provesti temeljite istrage i zauvijek rasvijetliti spektar odgovornosti. Sad je prilika! No nije li znakovito da su u najpogodnijem trenutku za takvo što iz vlasti istisnuti upravo oni koji su se zauzimali za temeljitu istragu?
b) dijelom iz vlastitih sredstava, a dijelom iz zaduženja, i
c) dijelom iz vlastitih sredstava, a dijelom iz emisije novih dionica.