BIBLIJA DOTIČE RODITELJSKE PROBLEME DO SRŽI Sveto pismo ne uzmiče pred zahtjevnim pitanjima

Foto: Shutterstock

Biblijski je odgoj u adolescenciji specifičan. Srednje djetinjstvo od 11 do 18 godina doba je izgradnje identiteta pa je adolescentima potrebna podrška u nesigurnosti, potrebna im je pomoć da ostvare svoj kulturni, društveni i socijalni angažman, da ostvare mogućnost raznovrsnih integracija u grupe i slično. Biblija ima mnoštvo primjera za tu dob: lik Josipa Egipatskoga, Abrahama, Mojsija, Tobije i drugih koji obrađuju i stavljaju pred oči rješenja i izlaske iz kriza u toj dobi. Sveto pismo ne uzmiče pred zahtjevnim pitanjima, ne uljepšava pripovijesti i dotiče roditeljske probleme do srži.

Zadržati redovitost molitve i čitanja

Svako redovito čitanje Biblije bolje je od nečitanja. U dobi odrastanja iz djetinjstva u mladost najvažnije je zadržati redovitost molitve i ustrajnost u čitanju Biblije jer ona stvara dobru naviku, ona pak stvara habitus, on oblikuje vjernički identitet te postaje stil života. Najbolje je započeti s jednostavnijim tekstovima koji u sebi imaju pjesničke slike, poput primjerice psalama. Oni su melodiozni, razvijaju maštu, pridonose izražavanju osjećaja i pouzdanju u Boga te na taj način uče moliti. Najbolje je pročitati psalam i nakon kratke pauze ponoviti što je tko čuo, možda riječ ili dvije, rečenicu ili pjesničku sliku. Nakon što je svatko ponovio, može se prijeći na drugi psalam i tako pročitati dva, tri psalma.

Adolescentima je potrebna potpora u nesigurnosti, potrebna im je pomoć da ostvare svoj kulturni, društveni i socijalni angažman, da ostvare mogućnost raznovrsnih integracija. Biblija ima mnoštvo primjera za tu dob

Na kraju svatko od ukućana može izreći ili ponoviti riječ ili rečenicu iz psalma koja mu se najviše sviđa. Za početak to je dovoljno.

Izložiti obitelj svjetlu i snazi Božje riječi

Kada se obitelj dulje moli, mogu se poticati članovi da sami izraze svoje osjećaje, obrazlože zašto im se neka slika ili misao sviđa, izraziti svoj dojam ili doživljaj. To ovisi o dobi djece. S mlađom djecom to ide laganije, a odrasla djeca zađu u fazu zatvorenosti kada ne žele ništa dijeliti, nego samo slušati. To je razdoblje njima potrebno za duhovni rast te iziskuje razumijevanje i strpljenje. Kada se ne zna kako, najbolje je započeti s dnevnim liturgijskim čitanjima iz primjerice »Živoga vrela« ili časoslova te kad se završe čitanja iz jedne, započeti s drugom liturgijskom godinom. Tako će se obitelj izložiti svjetlu i snazi Božje riječi prema liturgijskom kalendaru i osjetiti kako se članovi obitelji sprijateljuju s porukom i snagom Božje riječi. Također, veliku pomoć u interpretaciji i razumijevanju biblijskih tekstova mogu pružiti kvalitetni biblijski komentari, kao oni Celestina Tomića. Najvažnije je da se osobe izlože tekstu, da ga ponove, komentiraju, zapjevaju ako žele, po potrebi ostanu u šutnji i na kraju izreknu svoje molbe, zahvale i svoje prinose Bogu.

Uputno je da svi koji znaju čitati dođu na red. Tako se može čitati u krugu, po redu ili od najmlađega člana. Neke obitelji daju samo najmlađima da čitaju biblijski tekst. Najvažnije je da tekst bude čitan i slušan u miru i dostojanstveno kako bi njegova snaga došla do izražaja. Na taj način redovitim čitanjem biblijskoga teksta obitelj postaje zajednica učenika do Gospodinovih nogu, koju on sam poučava i koju on sam drži na okupu snagom Duha svetoga u Otčevo ime.