DANAŠNJA DEMOKRACIJA NIJE DOBRA ZDRAVLJA Političko sudjelovanje građana nastoji se zamijeniti odlučivanjem ekspertnih i nadnacionalnih tijela

Snimio: B. Čović

U Trstu se od 3. do 7. srpnja održavao 50. socijalni tjedan talijanskih katolika. Tema jubilarnoga Socijalnoga tjedna bila je »U srcu demokracije: sudjelovanje kroz povijest i u budućnosti«. Talijanski Socijalni tjedan posljednjega je dana pohodio i papa Franjo, koji je održao završno obraćanje. Polazeći od kršćanskoga razumijevanja demokracije koje naglašava sadržaj (a ne procedure) političkoga odlučivanja, Papa je rekao da demokracija nije dobra zdravlja u današnjem svijetu. Papa je krizu demokracije usporedio s »ranjenim srcem« i upozorio na različite oblike društvenoga isključivanja. Papa je upozorio na odbacivanje siromašnih, nerođenih, ranjivih, bolesnih, djece, žena, mladih ljudi i starijih osoba, čime moć postaje svrha samoj sebi te nesposobna slušati i služiti narodu.

Trijumf liberalne hegemonije

Papa je u svojem obraćanju izrazio zabrinutost zbog opadanja broja birača koji glasuju na izborima. Referirajući se na sudjelovanje u politici, Papa je istaknuo da sudjelovanje ne može biti improvizirano, nego se to uči od djetinjstva i mladi ljudi moraju biti »obučeni« kako bi razvili i kritičku svijest prema ideološkim i populističkim kušnjama. Papa je naglasio da se svi trebaju osjećati dijelom projekta zajednice i nitko se ne bi trebao osjećati beskorisno. Upozorio je na »asistencijalizam« kao puko pomaganje koje sprječava preuzimanje odgovornosti i aktivno sudjelovanje, nazivajući ga neprijateljem demokracije i ljubavi prema bližnjemu. Kao rak demokracije Papa je označio ravnodušnost odnosno nesudjelovanje. Papa je istaknuo važnost sudjelovanja u politici kako bi demokracija nalikovala na »izliječeno srce«. Iznio je primjere plodotvornoga djelovanja koji ne bi bili mogući bez sudjelovanja u politici te zaključio da je sudjelovanje srce politike.

Političko sudjelovanje građana srce je demokratske politike. No istodobno u suvremenoj demokraciji postoji snažna tendencija ograničavanja utjecaja građana na stvaranje političkih odluka. Narodna suverenost i političko sudjelovanje građana kao temeljna demokratska načela gledaju se sa sumnjom, prijezirom i neprijateljstvom. Politički establišment i liberalne elite vide građane pretežito kao neinformirane, iracionalne i netolerantne te strahuju od njihovih političkih odluka.

Potiskivanje narodne suverenosti i političkoga odlučivanja građana u Hrvatskoj izražava se u opstrukciji referendumskih inicijativa i premještanju političkoga odlučivanja u ruke Ustavnoga suda. Hrvatski Ustavni sud uklopio se u opću tendenciju ustavnih sudova koji prestaju biti provoditelji Ustava i postaju tvorci Ustava, što je pravo koje u Hrvatskoj pripada isključivo građanima i njihovim zastupnicima u Saboru

Stoga se suverenost naroda i političko sudjelovanje građana nastoje svesti na povremeni izlazak na izbore, ali ne u masovnom broju. Političko prvenstvo preuzimaju liberalna načela zaštite prava pojedinaca i određenih manjinskih društvenih skupina. Odnos između demokratskih i liberalnih načela u liberalno-demokratskom poretku trebao bi biti u ravnoteži, no u suvremenom je kontekstu to narušeno na štetu demokratskoga segmenta. Politička teoretičarka Chantal Mouffe ističe da svjedočimo trijumfu liberalne interpretacije suvremene demokracije odnosno liberalnoj hegemoniji.

Potiskivanje narodne suverenosti

Potiskivanje demokratskih načela najbolje je vidljivo u premještanju političkoga odlučivanja iz političke u ekspertnu sferu te s nacionalne na nadnacionalnu razinu. Političko odlučivanje oduzima se građanima i njihovim izabranim nacionalnim predstavnicima i prebacuje na ekspertna tijela i nadnacionalne organizacije koji odlučuju o važnim političkim i ekonomskim pitanjima. Takvo stanje pogoduje jačanju političkih aktera koji zagovaraju povratak odlučivanja u ruke građana i njihovih izabranih predstavnika. Svi takvi akteri paušalno se označavaju populistima, čime se nastoje diskreditirati i isključiti iz političkih procesa.

Mlada liberalna demokracija u Hrvatskoj nije ostala imuna na opće tendencije koje sociolog Andreas Reckwitz opisuje kao »dedemokratiziranje« liberalne demokracije. Potiskivanje narodne suverenosti i političkoga odlučivanja građana u Hrvatskoj izražava se u opstrukciji referendumskih inicijativa i premještanju političkoga odlučivanja u ruke Ustavnoga suda. Hrvatski Ustavni sud uklopio se u opću tendenciju ustavnih sudova koji prestaju biti provoditelji Ustava i postaju tvorci Ustava, što je pravo koje u Hrvatskoj pripada isključivo građanima i njihovim zastupnicima u Saboru. Hrvatski je Ustavni sud svojom praksom konstruirao ideju ustavnoga identiteta hrvatske države koja mu omogućuje zabranu građanskih inicijativa za referendumsko izjašnjavanje o promjenama hrvatskoga Ustava. Kad bi hrvatski građani prikupili dovoljno potpisa za promjenu apsurdne ustavne odredbe po kojoj hrvatski državljani izvan Hrvatske biraju tri zastupnika u Saboru neovisno o tome je li glasovalo pet, petsto ili pedeset tisuća birača, vrlo je vjerojatno da bi Ustavni sud (u prošlom, ali i u budućem sazivu) zabranio takav referendum. Jednak bi bio ishod i za bilo koju drugu građansku inicijativu kojom bi hrvatski građani tražili referendumsko izjašnjavanje o promjenama pojedinih elemenata političkoga ili izbornoga sustava u Hrvatskoj.

Izliječiti srce demokracije

Liberalna demokracija nije dobra zdravlja u današnjem svijetu. Većinska volja građana doživljava se kao ćudljiva i opasna za prava pojedinaca i određenih manjina. Stoga se političko sudjelovanje građana nastoji zamijeniti odlučivanjem ekspertnih i nadnacionalnih tijela koja su navodno racionalna, nepristrana i kompetentna. Potiskivanje demokratskih načela rezultira političkim isključivanjem brojnih građana, koji se predaju ravnodušnosti i pasivnosti. To nije ispravan put za katolike koji su pozvani na sudjelovanje u zajedničkoj brizi za opće dobro. Bez aktivnoga sudjelovanja katolika u politici ne može se izliječiti srce suvremene demokracije.