DESET ZAPOVIJEDI U SVAKOJ UČIONICI U LOUISIANI Je li obveza isticanja kršćanskih obilježja u javnom prostoru najbolji odgovor na istiskivanje kršćanstva iz kulture?

Deset Božjih zapovijedi
Foto: Shutterstock

Američka savezna država Louisiana sredinom lipnja donijela je zakon kojim se uvodi obvezan prikaz Deset Božjih zapovijedi u svim javnim školama i visokim učilištima. Prema zakonu koji se treba početi provoditi 1. siječnja 2025. sve javne učionice u Louisiani morat će imati poster ili uokvireni dokument u čijem je središtu Deset zapovijedi. Navedeni prikaz uključivat će i kontekstualnu izjavu kojom se objašnjava uloga Deset zapovijedi u američkom obrazovanju i vlasti.

Zajednički moralni okvir kršćanstva i sekularnoga društva

Republikanska zastupnica Dodie Horton koja je predložila spomenuti zakon opisala je Deset zapovijedi kao »temelj svih zakona«. Republikanski guverner Louisiane Jeff Dandry prilikom proglašavanja zakona rekao je: »Ako želite poštovati vladavinu prava, morate početi s izvornim zakonodavcem, a to je bio Mojsije.« Netom nakon donošenja zakona podnesena je tužba kojom se traži sudska zabrana provođenja zakona i njegovo proglašavanje neustavnim. Sudeći prema dosadašnjoj praksi američkoga Vrhovnoga suda, teško je predvidjeti ishod bitke za ustavnost zakona o isticanju Deset zapovijedi u javnim učionicama u Louisiani.

Kršćanska moralna načela dugo su bila i sekularna moralna načela. Francuski politolog Olivier Roy ističe da je moderna država preuzela kršćanske norme i sekularizirala ih svjetovnim zakonodavstvom. Država je svojim zakonima kriminalizirala i sankcionirala grijeh. Kršćanstvo i sekularno društvo sve do 60-ih godina 20. stoljeća dijelili su zajednički moralni okvir, ali su se sporili oko izvora zajedničkih vrijednosti. Sekularna moralnost utjelovljavala je ista načela i vrijednosti kao kršćanska moralnost, ali su sekularisti odbacivali autoritet religije i Crkve na području moralnosti. Sekularisti su sve do 60-ih godina zagovarali iste vrijednosti kao Katolička Crkva u pogledu obitelji, uloge žene, pobačaja i homoseksualnosti, ali nisu priznavali crkveno (kršćansko) utemeljenje svojih gledišta.

Zajednički moralni okvir kršćanstva i sekularnoga društva činio je nepotrebnim zakonodavne inicijative poput nedavnih u Louisiani. Nije bilo potrebe zakonski definirati kršćanske temelje morala i kulture s obzirom na to da se kršćanska antropologija prihvaćala u praksi. No to se stubokom promijenilo krajem 60-ih godina 20. stoljeća kada je došlo do antropološkoga raskida između kršćanstva i sekularnoga društva koji prestaju dijeliti zajedničko poimanje dobra i zla.

Političko i civilno djelovanje kršćana ne treba se iscrpljivati u neizvjesnoj borbi za obvezno isticanje kršćanskih obilježja u javnom prostoru. Puno je važnije tražiti zajedničke vrijednosti sa sekularnim snagama na temelju zajedničke kulture koja je prožeta kršćanstvom

Svođenja kršćanstva na kulturni identitet

Društvene vrijednosti koje su odvojene od kršćanstva postale su dominantne u zapadnim društvima koje obilježava raznolikost, heterogenost i individualizam. U takvim okolnostima javlja se egzistencijalna potreba za zakonskim potvrđivanjem kršćanskih (i judeokršćanskih) korijena zapadne kulture. No time se otvara opasnost svođenja kršćanstva na kulturni identitet.

Znakovit je primjer Bavarske u kojoj je demokršćanski premijer Markus Söder 2018. donio odluku o obveznom isticanju križa na ulazu u javne ustanove. Söder je svoju odluku branio tvrdeći da križ nije postavljen kao kršćanski simbol, nego kao simbol bavarskoga kulturnoga identiteta. Münchenski nadbiskup Reinhard Marx kritizirao je Söderovu odluku i izjavu ističući: »Ako križ vidimo isključivo kao kulturni simbol, nismo ga razumjeli. Time se križ otuđuje u ime države.« Slično sužavanje kršćanskih obilježja na kulturnu i povijesnu dimenziju dogodilo se i u spomenutom slučaju zakona u Louisiani gdje su zagovornici isticanja Deset Božjih zapovijedi tvrdili da ta mjera nije isključivo religijske prirode, nego ima povijesno značenje. Kao što ističe Roy, došlo je do situacije u kojoj kulturna važnost prevladava nad vjerskim značenjem, a to nije bio slučaj kada je dominantna kultura bila prožeta kršćanstvom.

Politički prijepori

Postavlja se pitanje je li zakonska obveza isticanja kršćanskih obilježja u javnom prostoru najbolji odgovor na istiskivanje kršćanstva iz dominantne kulture. Takve zakonodavne inicijative pokreću političke opcije koje se predstavljaju kao zagovornici kršćanskih vrijednosti i načela. Oni kršćanske vjerske simbole ponajprije predstavljaju kao općeprihvatljiva kulturna i povijesna obilježja. Time nastoje dobiti potporu građana i birača koji nisu vjernici, ali su svjesni kršćanskih korijena. Svođenjem kršćanskih simbola na njihovu kulturnu i povijesnu dimenziju nastoji se osigurati i sudska potvrda njihova obveznoga isticanja u javnom prostoru. Politički prijepori o javnom isticanju kršćanskih simbola u konačnici se rješavaju na sudovima koji dopuštaju njihovo isticanje ako utvrde da to ne služi u vjerske svrhe.

Zakonski propisi o obveznoj prisutnosti kršćanskih obilježja u javnom prostoru dovode do njihovoga svođenja na kulturno-identitetska obilježja. Time se i zagovaranje kršćanskih vrijednosti pretvara u svojevrsno kulturno-identitetsko kršćanstvo lišeno duhovne i antropološke dimenzije. To ipak ne znači da treba odustati od zagovaranja kršćanskih vrijednosti i načela. Političko i civilno djelovanje kršćana ne treba se iscrpljivati u neizvjesnoj borbi za obvezno isticanje kršćanskih obilježja u javnom prostoru. Puno je važnije tražiti zajedničke vrijednosti sa sekularnim snagama na temelju zajedničke kulture koja je prožeta kršćanstvom.