DJECA »NOVOGA DOBA« I »STARI MEDIJI« Zašto radio ne bi zamijenio ekrane?

Radio
Foto: Shutterstock

U pedijatrijske i pedagoške udžbenika kao sveprisutno upozorenje posljednjih je godina ušla činjenica da digitalni mediji imaju itekako ozbiljne posljedice na razvoj djece i mladih. »Djeca svijet trebaju spoznavati preko svojih pet osjetila. Za svoje najmlađe dobi ona moraju naučiti kako rukovati predmetima, kako ‘eksperimentirati’ raznim materijalima i kako raspoznavati različite zvukove i mirise. Staviti ispred njih ekran, koji im privuče svu pozornost, znači ostaviti ih bespomoćnima. Razvoj njihovih osjetila tako postaje ograničen«, upozoravaju iz »Obitelji i medija« te roditeljima predlažu da se zajedno sa svojom djecom vrate jednomu od najstarijih medija, radiju.

»Djeca svijet trebaju spoznavati preko svojih pet osjetila. Za svoje najmlađe dobi ona moraju naučiti kako rukovati predmetima, kako ‘eksperimentirati’ raznim materijalima i kako raspoznavati različite zvukove i mirise«, napominju iz »Obitelji i medija«

»Za razliku od drugih medija, radio nije skup i ne oduzima svu našu pozornost, i možemo ga slušati i istodobno raditi druge stvari«, napominju iz »Obitelji i medija« i dodaju: »Radio također stimulira jer nam dopušta i da zatvorimo oči i koristimo se maštom.«

»Zamislimo šestogodišnjega dječaka koji voli nogomet. Slušanje utakmice, umjesto gledanja na nekom ekranu, natjerat će ga da se koristi i maštom. Trebat će se i više koncentrirati da bi pohvatao što igrači rade na terenu. Radio je medij koji nas potiče na slušanje, što je posebno korisna vještina«, podsjećaju iz »Obitelji i medija«. Usporedili su i slušanje radija sa slušanjem audioknjiga. »Umjesto da djecu ostavimo na kauču da gledaju crtane filmove u kojima slike objašnjavaju sve – što dijelom i ograničava razvoj njihove mašte – zašto ih ne bismo ostavili da slušaju priče i tako razvijaju maštu?« pitaju se iz »Obitelji i medija« te dodaju da bi se slično pravilo moglo primijeniti i kada je riječ o slušanju glazbe. Nema potrebe da uz glazbu oni prate i videospotove. »Kada djecu prepustimo samo glazbi, bez pratnje slike, ona će vjerojatno spontano i zaplesati«, zaključuju iz »Obitelji i medija«.

25 % novorođene djece
u Sjedinjenim Američkim Državama barem jedan sat dnevno provede uz mobitel ili neki drugi ekran, pokazalo je istraživanje Medicinskoga centra »Einstein« iz Philadelphije.