Izjava u istražnom postupku o osudama svih zločina i nasilja počinjenih protiv dostojanstva ljudske osobe, zapisnik od 21. svibnja 1945.:
»Ja sam uložio odlučan protest pismeno nekoliko puta radi nasilja koja su se počinjala, a govorio sam također javno barem 5-6 puta pred tisućama naroda gdje sam tražio apsolutnu pravdu za sve bez obzira na vjeru, narodnost ili rasu, tako da mi je i sama Sveta Stolica izrazila priznanje s time da se više ne može niti tražiti od crkvenog poglavara, jer mi fizičke sile nemamo u ruci, a biskupi smo i svećenici za sve, bez obzira kojoj političkoj stranci ili grupaciji pripadaju« (»Blaženi Alojzije Stepinac – svjedok Evanđelja ljubavi«, knjiga 3., priredio dr. Juraj Batelja, Postulatura blaženoga Alojzija Stepinca, Zagreb, 2010., str. 134.).
U prilog nadbiskupu Stepincu svjedočio je 25. svibnja 1945. u istražnom postupku i križevački biskup Janko Šimrak, govoreći o Biskupskoj konferenciji održanoj u studenom 1941.:
»Marcone (opat Giuseppe Ramiro, izaslanik Svete Stolice kod hrvatskoga episkopata, op. a.) je bio nezadovoljan s ustaškom politikom u NDH, a koliko znam osobno je protestirao kod Pavelića radi progona Židova i Srba… U listopadu 1941. god. na poziv zagrebačkog nadbiskupa održana je u Zagrebu biskupska konferencija u nadbiskupskom dvoru. Prisustvovali su osim zagrebačkog nadbiskupa, Akšamović (Antun, op. a.) biskup đakovački, Srebrenić (Josip, op. a.) krčki, dr. Viktor Burić senjski, Šimrak Janko križevački, Bonefačić (Kvirin, op. a.) splitski i Ujčić (Josip, op. a.) beogradski nadbiskup. Bosanski biskupi nisu bili prisutni.
Dnevni red predložio je Stepinac, a svi prisutni su ga prihvatili sa sljedećim točkama: 1/ o prijelazima na katoličku vjeru, 2/ pismo biskupa Garića (Jozo, banjolučki, op. a.) i Mišića (Alojzije, mostarski, op. a.), u kojem se govori o pokoljima u Bosni i Hercegovini, 3/ o progonu Židova, 4/ odnos ustaških vlasti naprama političkim uhapšenicima. Vatikan je dao direktive, da se primi u Katoličku crkvu tko se dobrovoljno javi, te da zadrže svoj obred, tj. pređu u grko-katoličku crkvu, pa je ova direktiva prihvaćena, ali je ostavljena mogućnost da se može prijeći i na latinski obred. Po drugoj točki svi su biskupi dali izvještaje o pokoljima i progonima Židova i Srba i političkih pritvorenika i pročitana su pisma biskupa Garića i Mišića.
Zaključeno je da se napiše oštra rezolucija koja je prosvjedovala protiv klanja i progona, a potpisali su je svi prisutni biskupi. Ovu rezoluciju osobno su predali Paveliću: nadbiskup Stepinac, dr. Viktor Burić, Ujčić Bonefačić i Šimrak (ova se rezolucija u originalu nalazi sada u nadbiskupskom arhivu). Prije konferencije došao je kod nas zagrebački… koji nas je molio da zaštitimo Židove od ustaških progona. Stepinac je na ime episkopata napisao pismenu predstavku u kojoj je tražio zaštitu za Židove i političke zatvorenike i on ju je službeno predao Paveliću… Ova konferencija trajala je pet dana, a otvorio ju je papinski legat Marcone, koji nije sudjelovao kod samih rasprava. Koliko mi se čini, Vatikan je tada u cijelosti odobrio držanje episkopata« (str. 134.-135.).
Iz elaborata Stjepana Bibera od 28. svibnja 1948., visokog dužnosnika zloglasne jugoslavenske tajne policije Ozne, koji je ispitivao nadbiskupa Stepinca nakon njegova prvoga uhićenja 17. svibnja 1945., koji je pisan u vrlo tendencioznom tonu samo s jednim ciljem da se nadbiskup prikaže kao zločinac, svejedno su na vidjelo došle povijesne činjenice o njegovoj karitativnoj djelatnosti:
»Prije 12 godina nadbiskup je osnovao društvo ‘Karitas’ sa ciljem da pomaže sirotinju. Članovi te organizacije mogu biti i civili, pa čak i u upravi organizacije. Učestvovanje građanskih lica u toj organizaciji znatno je proširilo sektor na prikupljanju novčanih prihoda i drugog materijala koji se od prvog vremena trošio na izdržavanje popova i časnih sestara. Široka osnova ‘Karitasa’ poslužila je kleru za masovno povezivanje s najširim slojevima građanstva.
Još za vrijeme stare Jugoslavije ‘Karitas’ je vodio akciju za pomaganje izbjeglih Židova i intelektualaca iz Austrije i Njemačke. Na inicijativu Stepinca zagrebački Židovi sakupili su preko milijun dinara za te izbjeglice koji su bili kasnije razaslani u Englesku, Ameriku, Švicarsku i Španjolsku (mobilizacija za I.S.). U početku okupacije i prvih većih progona Srba od ustaša, Karitas je pomagao i neke Srbe kao i Židove. Kasnije je preuzeo brigu za srpsku djecu čiji su roditelji stradali. 1944. g. i 45. g. mačekovci također aktivno učestvuju u radu Karitasa oko zbrinjavanja izbjeglica koje su sa svih strana dolazile u Zagreb. Po svemu izgleda da je Karitas trebao odigrati ulogu unutarnjeg fronta kako bi se predstavio kao paralelna organizacija NOP-u. I ovdje je Stepinac centralna ličnost. On je vodio vraćanje hrvatskih interniraca iz Italije… Popovi i njihovi ljudi uspjeli su na taj način da ga prikažu pred javnošću kao dobrotvora i mučenika« (str. 138.-139.).
NASTAVLJA SE