INTERPRETACIJSKI CENTAR ŠIBENSKE KATEDRALE SV. JAKOVA Kako se današnja tehnologija pokorila ljudima i povijesti

Snimio: I. Tašev | Prva postaja u interpretacijskom centru posvećena je temi hodočašća kao pobožnosti, pokore i zavjeta
Odnedavno otvoreni interpretacijski centar pruža mogućnost da se u suvremenom izložbenom kompleksu još dublje zaroni u povijest izgradnje, ali i duhovnu vrijednost šibenske sakralne baštine.

Uspinjući se stubama koje vode do šibenske katedrale, pogled se uzdiže prema trolisnomu pročelju s velikom rozetom, a ulazak u tišinu stolnice, kao i posjet krstionici smještenoj u prizemlju južne apside, donosi blagoslov. Sva ta kulturno-sakralna i duhovna iskustva nudi »majka svih crkava« Šibenske biskupije. Katedrala sv. Jakova koja je prije 19 godina stavljena pod zaštitu UNESCO-a i koju je još Faust Vrančić nazvao »tehničkim čudom« smatra se najvažnijim spomenikom hrvatske arhitekture 15. i 16. stoljeća. Odnedavno otvoreni interpretacijski centar »Civitas Sacra« (Sveti grad) – koji se prostire na tri kata i 1000 četvornih metara – pruža mogućnost da se u suvremenom izložbenom kompleksu nekadašnje palače šibenske plemićke obitelji Galbiani, u staroj gradskoj jezgri u blizini Medulićeva trga, još dublje zaroni u povijest izgradnje, ali i duhovnu vrijednost šibenske sakralne baštine.

Postav kao duhovno uspinjanje

Suvremeni sakralni postav »odmaknuo« se od klasičnih elemenata muzeologije, što znači da svi eksponati u interpretacijskom centru šibenske katedrale nisu hijerarhijski postavljeni, čuvani u vitrinama, nego otvorenijim pristupom i upotrebom tehnologije omogućavaju da se posjetiteljima o povijesti Šibenika i njegove katedrale priča na više načina te da posjetitelji dožive tadašnji duh vremena i ljudi, upoznaju način života Šibenčana, pogledaju lica onih koji su gradili katedralu… Uski prolaz koji dovodi do ulaza u interpretacijski centar bilo bi lako mimoići, ali dobre turističke oznake pomoći će u pronalasku interpretacijskoga centra.

Na svakom se uglu interpretacijskoga centra nalazi simbol školjke, koji je i logotip projekta »Civitas Sacra«, a mnoge podsjeća i na hodočašće u Santiago de Compostelu. Povezani po istom svetcu naslovniku katedrale, Santiago i Šibenik tako su dobili i isti simbol, a cijeli je postav novoga muzeja simbolički osmišljen kao hodočašće, duhovno uspinjanje prema vrhu, prema polju zvijezda…

Već u prizemlju dočekuje nas voditeljica centra Ana Klarić koja kaže da su u protekla dva mjeseca – od svibnja kada je centar otvoren – posjetitelji podjednako i domaći i stranci te da hvale cijeli postav. Ulaznice se odnedavno mogu kupiti i preko internetske stranice kako bi se izbjeglo čekanje, iako velike gužve u muzeju još nisu zabilježene, no s ljetnom sezonom jača i interes posjetitelja budući da se novi šibenski muzej promovira i u turističkim materijalima. Centar je otvoren od ponedjeljka do subote između 8.30 i 21.30 sati, a stručna vodstva osim na hrvatskom organiziraju se i na engleskom, talijanskom i francuskom jeziku.

Svaka je prostorija unutar palače Tavelić-Šižgorić-Galbiani tematski različita, no opet povezana zajedničkim nazivnikom cijele priče, a muzejsko putovanje nakon registracije na pultu počinje u povećoj multimedijalnoj dvorani gdje se gleda 15-minutni film koji sociološki pokazuje što je Šibenčanima značila izgradnja katedrale. Na svakom se uglu interpretacijskoga centra nalazi simbol školjke, koji je i logotip projekta »Civitas Sacra«, a mnoge podsjeća i na hodočašće u Santiago de Compostelu. Povezani po istom svetcu naslovniku katedrale, Santiago i Šibenik tako su dobili i isti simbol, a cijeli je postav novoga muzeja simbolički osmišljen kao hodočašće, duhovno uspinjanje prema vrhu, prema polju zvijezda, a stubište je u dizajnerskom smislu oblikovano kao skela prema najstarijem crtežu katedrale.

Izvori financiranja

Tako nakon prve postaje doznaje se da je među ostalim austrijski imperij – koji se smatrao nasljednikom Svetoga Rimskoga Carstva – odlučio restaurirati sadašnju katedralu u 19. stoljeću, u što je uložen velik novac, usporediv s novcem potrošenim za obnovu katedrale sv. Stjepana u Beču. Jedan panel mnogo detaljnije opisuje na koji je način financirana izgradnja šibenske katedrale pet stoljeća ranije. Tako se može pročitati da su svi šibenski notari imali obvezu prisege kada budu pozvani da sastave koju oporuku spomenuti oporučitelju da nešto ostavi za gradnju stolne crkve sv. Jakova Šibenskoga. Ti su napori urodili plodom te su mnogi pokazali solidarnost u ostvarenju zajedničkoga cilja – izgradnji katedrale.

Katedrala se počela graditi u vrijeme biskupa Bogdana Pulšića, koji se unatoč svim izazovima nije pokolebao u svojem planu da ostvari veliku želju građana za katedralom. Određeni su i izvori financiranja: u prvom redu nameti na obrađeni teritorij zvan Vodice te desetina od svih vinograda na cijelom području gradskoga okružja. Sav novac od tih prihoda trebalo je davati dvojici prokuratora koja su se birala na tri godine i kojima je zadaća bila vođenje blagajne i nadzor gradnje. Ako bi zanemarili svoj posao, morali su plaćati globu. Čim su namaknuta prva financijska sredstva, počeo se prikupljati materijal za gradnju, no početak radova ipak je odgođen zbog ratnih zbivanja koja su uvjetovala da se pripravljeno kamenje 1409. godine upotrijebi za podizanje dviju obrambenih kula na ulazu u luku… Tako počinje dugih stotinu godina koliko je trebalo da se materijalizira ideja o gradnji šibenske katedrale.

Šibenčani zazivali autonomiju

Bilo je više ideja kako bi katedrala trebala izgledati, a prva tri modela i prijedloga u interpretacijskom se centru mogu vidjeti kroz špijunke, no tipični kasnogotičko-venecijanski stil i premale dimenzije nisu zadovoljile Šibenčane. U istoj su sobi postavljeni i trodimenzionalni modeli otisnuti u suradnji sa Sveučilištem u Rijeci koji su napravili precizno, lasersko skeniranje katedrale te je potom »isprintali« te je riječ o izvornom umanjenom prikazu katedrale koja se može razgledati sa svih strana, a potpuno vjerno odgovara katedrali u prirodnoj veličini. U prvim se prostorijama mogu vidjeti i dva crteža iz originalnoga projekta katedralnoga zvonika koji najviše iz financijskih razloga nije ostvaren, kao i najstarije karte zemljišta i mape Šibenske biskupije koje se čuvaju u biskupskom arhivu pod budnim okom svećenika don Olega Petrovića.

Da je vrijeme izgradnje katedrale razdoblje vrhunske civilizacije kršćanske Europe, Europe jednoga jezika – može se pročitati i na panelu na kojem se kroz harmoniju odnosa na šibenskoj katedrali tumači arhitektura toga doba, ali i upoznaju posjetitelji kako su ljudi u to vrijeme gledali na znanje. Više se puta ističe velika želja Šibenčana da imaju svoju biskupiju, njihovo stremljenje da se odvoje od Trogirske biskupije te da uz vlastitu katedralu steknu autonomiju.

Izgradnja katedrale započela je 1431. godine, no u tom se trenutku nije znao konačni izgled crkve, iako je posao vodio Bonina iz Milana. Takav pristup gradnji za današnje bi arhitekte bio sablazan budući da se počeo graditi portal katedrale a nije se još znalo kako će katedrala na kraju izgledati. No povjesničari umjetnosti uvjeravaju da se slično događalo i na drugim katedralama, pa je očito da Providnost vodi izgradnju sakralnih objekata… Koncepcijski projekt izgradnje katedrale postavlja Juraj Dalmatinac – čije se ime najčešće i povezuje uz gradnju šibenske katedrale, no nakon njegove smrti dolazi Nikola Fiorentinac te se postavlja pitanje produljenja katedrale, što je bilo i politički delikatna situacija budući da se – kako ističu u interpretacijskom centru – trebalo pregovarati da se sruši kuća venecijanskoga upravitelja i na tom mjestu izgradi dio katedrale s apsidama.

Virtualno klesanje teksta

Sve se to može vidjeti na prvom katu, a uz eksponate interpretacijski centar obiluje i zanimljivim igrama i aplikacijama koje su posebno zabavne mlađima i djeci. Tako se stavljanjem dlana na interaktivnu ploču pokreće multimedijalna projekcija u kojoj se doznaje o radovima graditelja Bonina iz Milana u Šibeniku, ali i u drugim gradovima u Dalmaciji. Tu su i igre koje vraćaju u prošlost i u didaktičkom su smislu edukativne. U jednoj je srednjovjekovnu galiju punu kamena i drugih materijala za gradnju potrebno navigirati kroz Šibenski kanal do luke, a u drugoj se slažu konstruktivni elementi katedrale poput slagalice. Na drugom su katu posebno zanimljiva iskustva koja mogu posjetitelji doživjeti zahvaljujući tehnologiji, ali i ponijeti kao suvenir nakon posjeta. Pogledom u ekran kamera snima posjetiteljevu glavu, program ga pretvara u kamenu inačicu skulpture u nizu poznatih glava s katedrale koja se može ispisati. Rado se zastaje i kod alata kojima se klesao kamen te pred panelom na kojem se virtualno može doživjeti klesanje teksta koji posjetitelj odabere…

Bez mnogo teksta i naracije na zadnjem katu interpretacijskoga centra više govore eksponati, predstavlja se sakralno blago i povijest biskupije, a spomenut je i sv. Nikola Tavelić, no i bl. Augustin Kažotić budući da je njegova majka bila Šibenčanka te službenica Božja majka Klara Žižić.

Priča o šibenskoj katedrali priča je i o kamenu budući da je jedinstvena katedrala izgrađena isključivo od kamena iz kamenoloma na otocima Braču, Rabu i Korčuli, bez upotrebe vezivne žbuke i drvenih konstruktivnih elemenata. Juraj Dalmatinac prvi je upotrijebio takvu metodu gradnje, a budući da je osobno nadgledao kamenolom, u šibenskoj fabrice Ecclesiae Cathedralis nije bilo potrebe za mnogo klesanja i dorada. Ugovor između Šibenske biskupije i Jurja Dalmatinca za gradnju katedrale otkriva i da je uz odlaske u kamenolome bio zadužen i za pojedinačne radove, glavne radove, radove vlastitom rukom, vođenje gradilišta, a Šibenčani su mu plaćali velik novac, usporediv s novcem koji su dobivali najbolji venecijanski klesari i majstori.

Da običaji bratovština opet ožive

Kako se s kata na kat uspinje u interpretacijskom centru »Civitas Sacra«, fokus s katedrale prelazi i na druge sakralne predmete i dijecezansku zbirku Šibenske biskupije, pa se mogu vidjeti umjetnička ostvarenja Blaža Jurjeva Trogiranina, Nikole Vladanova i Palme Mlađega, kao i oltarne pale te liturgijski predmeti poput kaleža i relikvijara, ali i liturgijskoga ruha venecijanske škole 15. stoljeća i lyonske radionice. Tu su i moćnici i relikvijari sakriveni u sjeni, koji postaju vidljivi pritiskom na tipku, kada se pali osvjetljenje da se može vidjeti određeno povijesno razdoblje. Time su se autori usput dotaknuli i razgledavanja slike u razdoblju gotike, kada se većina slika zatvarala u triptihe i pokrove te se otvarala u određeno vrijeme jer je razgledavanje slike bilo umjereno kako bi se zaštitila sakralnost predmeta i dalo mu se dostojanstvo.

Bez mnogo teksta i naracije na zadnjem katu interpretacijskoga centra više govore eksponati, predstavlja se sakralno blago i povijest biskupije, a spomenut je i sv. Nikola Tavelić, no i bl. Augustin Kažotić budući da je njegova majka bila Šibenčanka te službenica Božja majka Klara Žižić. Bratovštine kao otoci hrvatskoga jezika i zaštite identiteta predstavljeni su u zasebnoj prostoriji u kojoj je istaknuta njihova uloga u pomaganju u vjerskom i društveno korisnom radu, a cilj je autora da se ožive prekrasni običaji poput ukrašavanja grada za blagdane. Vrijedan i raznolik postav muzeja smješten je u iznimno vrijednu objektu zaštićenu kao kulturno dobro, palači Galbiani, pa se tako tijekom razgleda izložbe može koračati po posebnoj i rijetko očuvanoj vrsti podnoga mozaika »terrazzo veneziano«.

Metak kojim je probijena kupola

Nemoguće je predstavljanje povijesti šibenske katedrale završiti bez oštećenja koje je doživjela u Domovinskom ratu, pa postav prije završne prostorije donosi originalni metak kojim je probijena kupola katedrale. Vrhunac se doživljava na trećem katu, na poljani zvijezda, u dvorani gdje se prikazuje jedinstvena snimka unutrašnjosti katedrale snimljene dronom u svim smjerovima od oltara penjući se do kupole i iznad nje kako bi se pogled prolomio cijelim Krešimirovim gradom.

Autori »Civitas Sacra« pazili su na mnoge detalje, pa tako i na suvenire koji se mogu nabaviti u suvenirnici u sklopu interpretacijskoga centra. Tako se može kupiti kamen i isklesati vlastita katedrala. U središtu proizvoda nalazi se šibenska katedrala, ali da bi se oslobodio njezin oblik, treba upotrijebiti kiparsko dlijeto i čekić te odstraniti višak materijala.

Koautor postava o realizaciji projekta Civitas Sacra – Sveti grad
»Bila je povlastica uranjati u temu šibenske katedrale«
Mnogo se znanja, inovativnosti i kreativnosti okupilo u ostvarenju interpretacijskoga centra »Civitas Sacra« šibenske katedrale sv. Jakova, a među mnogobrojnim članovima tima i suradnika jest i Šibenčanin Valentino Dražić-Celić (40) koji je završio likovnu akademiju u Milanu, gdje je specijalizirao suvremenu umjetnost i fotografiju, ali se prije pet godina vratio u rodni grad. On je zajedno s kolegicom Jelenom Devčić koautor muzeološke koncepcije, a bio mu je povjeren i likovni postav te je bio uključen od početka u razvijanje ideje cijeloga projekta muzeja šibenske katedrale smještenoga u palači Tavelić-Šižgorić-Galbiani. Nije mu to prvo iskustvo rada u sakralnoj tematici, nego je radio na muzejskom postavu crkve sv. Frane u Šibeniku. Rekao je da mu je upravo duhovna komponenta velik »duhovni izazov i inspiracija« te istaknuo da je u strci, rokovima i brojnim odgovornostima na tom projektu i duhovno rastao i dozrijevao.
Duhovna građevina kao generator
Na upit kakav je osjećaj ostaviti vlastiti potpis na interpretacijskom centru u Krešimirovu gradu rekao je: »Raditi na takvom projektu bila je povlastica, uranjati u temu šibenske katedrale – o kojoj svi mi Šibenčani znamo neke elemente povijesti i gradnje – za mene je bilo novo nadahnuće jer sam se ponovno prisjetio mnogo toga. Interpretacijski je centar rezultat rada velikoga tima i u tome kao da se pojedinac izgubi, ponovno se u fokus vraća kolektiv i zajedništvo. To nas je prožimalo tijekom cijeloga rada na projektu«, govori Dražić-Celić, koji je sada i zaposlenik »Civitas Sacra« te stručno vodi kroz novootvorenu kulturnu i sakralnu atrakciju Šibenika.
Valentino Dražić-Celić: »Za mene je raditi na takvom projektu bilo novo nadahnuće. Interpretacijski centar rezultat je rada velikoga tima i u tome kao da se pojedinac izgubi, ponovno se u fokus vraća kolektiv i zajedništvo. To nas je prožimalo tijekom cijeloga rada na projektu.«
Kada su osmišljali postav, temeljna ideja autora bila je izbjeći pristup prema kojem su muzeji deponiji desakraliziranih predmeta. U interpretacijskom su centru pokušali tamošnju zajednicu dovesti u interakciju s novim prostorom. »Izgradnju šibenske katedrale možemo promatrati kroz nadahnuće blisko renesansi, koncept umjetnika genija – Jurja Dalmatinca i Nikole Fiorentinca i drugih umjetnika koji su radili na katedrali. Međutim mi smo htjeli istaknuti i sociološki aspekt, a to je fascinantna želja građana Šibenika da ostvare takav grandiozan projekt. To je priča o zajedništvu, žrtvi, visoko postavljenom cilju, pa je duhovna građevina bila generator i u ekonomskom smislu. No interpretacija se može modularno prilagoditi posjetiteljima«, napominje Dražić-Celić.
Realizacija projekta interpretacijskoga centra većim je dijelom financirana europskim novcem pa su se već u fazi prijave projekta znali detalji kako će izgledati muzej. No kako su zadovoljni izvedenim – odgovara koautor postava Dražić-Celić. »To je kompleksan projekt i jako smo zadovoljni ishodom. Iako smo se suočavali i s velikom poteškoćom, u jednom trenutku tijekom samih radova došlo je do promjene koncepcije projekta zbog konzervatorske odluke da se stubište izmjesti na drugu stranu. Taj je zahvat zadirao u pitanje postava, promijenio je kretanje po prostoru, koncepciju prostorija. To su velike izmjene i opravdane su sa stajališta konzervatorske struke u smislu zaštite palače Galbiani. Tako smo likovni postav morali prilagoditi postojećemu objektu, a mnogo je lakše kada postoji ideja i mogućnost kreiranja prostora po vlastitoj želji. Kompleksan je taj odnos arhitekture i likovnoga postava i nije bilo jednostavno izmiriti sve stvari, jer bilo smo uvjetovani visinom međustropnih konstrukcija i nemoguće je staviti oltarne pale više od tri metra.« No i tomu su doskočili upotrebom tehnologije, jer elementi iz katedrale sv. Jakova koje je bilo nemoguće smjestiti u prostor ilustrirani su umanjenim replikama ili multimedijskim rješenjima.
Kulturni generator Šibenika
Dražić-Celić otkriva što se u protekla dva mjeseca rada interpretacijskoga centra pokazalo kao najzanimljivije posjetiteljima te u kojem se dijelu muzeja najviše zadržavaju. »Ljudi dobro reagiraju na elemente kada nam tehnologija pomaže u smislu interpretacije. Danas smo često žrtve tehnologije, no u našem smo je interpretacijskom centru pokušali staviti da služi svrsi, da nam bude ‘pokorna’, da pokaže i posvijesti nam neke naše geste, i tehnologija nam je tu bila doista od pomoći. Dobri su elementi razumijevanja jezika arhitekture kod pitanja geometrije pročelja katedrale, iako je ta tema osim stručnjacima arhitektima manje poznata široj javnosti. Posjetiteljima je zanimljivo čuti i gdje se izgubio duh sakralnosti u suvremenim crkvenim građevinama, zašto u razvoju društva nedostaju simboli, a to pokušavamo nadomjestiti interpretacijom i na grafičkoj mapi.«
Osim što interpretacijski centar predstavlja šibensku katedralu sv. Jakova, palača Galbiani je i svojevrsni dijecezanski muzej. »Sva ona umjetnička baština iz dijecezanske zbirke crkve sv. Barbare preseljena je kod nas. Imamo crkveno ruho koje je bilo pohranjeno u crkvi u Skradinu, neki eksponati pripadaju katedrali, a drugi su iz župa Šibenske biskupije, no crkva sv. Barbare bila je referentno mjesto odakle smo uzimali predmete. Tamo je ranije ta vrijedna sakralna građa bila izložena u neprimjerenim uvjetima, a dobra je stvar što će se ta crkva sada opet sakralizirati«, govori Dražić-Celić. Uz muzej se nalazi i mala galerija koja nosi ime sv. Nikole Tavelića, koja također želi postati kulturni generator.
Dio tkiva grada
»U manjim sredinama postoji inercija, blagi otpor prema nečemu novomu i on nije nužno negativan. To je jednostavno povijesni kontinuitet… Mislim da će trebati određeno vrijeme da se ljudi upoznaju jer ljudi već imaju neka pretpostavljena stajališta i teško ruše barijere. Imamo iznimno oduševljene posjetitelje, mislim da će taj glas proširiti i dalje, ali nam za to treba vremena kako bi naš interpretacijski centar služio gradu i njegovim stanovnicima u smislu nove muzeologije – da postaje integrirani dio socijalnoga tkiva grada«, zaključuje sugovornik Dražić-Celić, koji uz kolegicu spominje još dvojicu autora: Marka Barišića i Antonija Šunjergu, a ističe da je cijeli tim okupio Hrvoje Zekanović, bivši predsjednik iz Društva za očuvanje šibenske baštine »Juraj Dalmatinac«.