Idejno višeslojan, Hrvatski katolički pokret obuhvaćao je mnoge između »desnice«, »centra« i »ljevice«, kojoj je na određeni način pripadao i svećenik Makso Peloza, povjesničar, geograf i paleograf.
Rođen je u Velim Munama na Ćićariji 15. rujna 1915. Maturirao je na gimnaziji u Sušaku 1934. Na Bogoslovnoj školi u Senju studirao je do 1938., kada je započeo i studij povijesti na zagrebačkom Filozofskom fakultetu, gdje je diplomirao 1942. Nastavio je studij teologije u Zagrebu te diplomirao 1943., a za svećenika je zaređen godinu dana kasnije. Nakon rata vratio se u Istru, gdje je bio profesor i doravnatelj Hrvatske klasične gimnazije u Pazinu i upravljao župom Mune. U Vatikanu je završio studije arhivistike, paleografije i diplomatike te 1966. doktorirao na Papinskom sveučilištu »Gregoriana«. Vratio se u domovinu 1969. te je do umirovljenja 1981. radio u Sjevernojadranskom institutu za etničke odnose, historiju i ekonomiju JAZU-a u Rijeci. Umro je u Rijeci 20. srpnja 1989.
Prije rata pisao je u brojnim katoličkim listovima, a nakon rata znanstvene i stručne radove u »Obnovljenom Životu«, »Crkvi u svijetu«, »Jadranskom zborniku«, »Maruliću«, »Vjesniku za arheologiju i historiju dalmatinsku«, »Bogoslovskoj smotri«, »Croatica Christiana Periodica« i dr. Bavio se prikupljanjem arhivskoga gradiva, zaštitom i očuvanjem župnih arhiva, crkvenom poviješću Istre, Rijeke, Kvarnera i Gorskoga kotara i njihova širega susjednoga područja. Proučavao je glagoljicu, povijest hrvatskih dominikanaca, hrvatsku srednjovjekovnu povijest, bavio se izradom hrvatskoga crkvenoga atlasa… Objavio je više crkvenopovijesnih monografija. Osim toga, od mladih je dana mnogo pisao o raznim društvenim temama. Bio je idejno oblikovan na misaonoj baštini francuskih personalista, koja je činila otklon i od liberalnoga individualizma i od fašizma, nacizma i komunizma. Svoju bliskost personalizmu očitovao je i prijevodom »Personalističkoga manifesta«.
U sjećanjima sudionika Hrvatskoga katoličkoga pokreta Peloza je okarakteriziran kao »lijevo« orijentiran svećenik, koji je tražio mogućnosti dijaloga kršćanstva s komunizmom. Iako je povijest pokazala da su njegova dijaloška nastojanja ostala samo snatrenja, nema sumnje u »njegovo iskreno i kulturom prožeto hrvatstvo« (L. Margetić). (L)