Iako je prije 25 godina bila rijetkost da neki od teološko-filozofskih fakulteta u Hrvatskoj pohađa i završi laik, danas – četvrt stoljeća nakon demokratskih promjena – vidljivost i prisutnost teologa najizraženija je u odgojno-obrazovnom sustavu kroz vjeroučiteljsko zanimanje. Uz one koji petogodišnji studij filozofije i teologije pohađaju kao svećenički ili redovnički kandidati, sve je više vjernika laika koji djeluju u različitim crkvenim i društvenim položajima. Tako iz godine u godinu najveći zagrebački Katolički bogoslovni fakultet završava 150-ak studenata. Gdje svi oni pronalaze mjesto i zaposlenje, jesu li teolozi prepoznati kao oni koji pridonose zajedničkomu dobru hrvatskoga društva, jesu li njihova svrha i poslanje dovoljno vidljivi i naglašeni, na koji su način prisutni u javnom životu i kako dijele ono što su tijekom studijske formacije primili? To su samo neka od pitanja koja se od vremena do vremena stavljaju pred crkvenu javnost, a ponovno su aktualizirana nakon nedavno održanoga prvoga susreta Društva bivših studenata KBF-a Sveučilišta u Zagrebu.
Sugovornici s kojima smo razgovarali – svi redom teolozi – suglasni su da teolozi u hrvatskom društvu nisu na cijeni, da je prije demokratskih promjena teologija bila u egzilu i izmicana na rub i onkraj glavnih društvenih tokova, a ni danas stanje nije mnogo bolje. Trebat će mnogo vremena da se to promijeni jer se teološko zanimanje najčešće doživljava u predavanju vjeronauka u osnovnim i srednjim školama te u provođenju vjerskoga odgoja u predškolskim ustanovama, a druge mogućnosti djelovanja u humanističkim i društvenim znanostima nisu toliko izražene.
»Hrvatska još uvijek nosi pečat komunističkoga vremena. Crkva i teologija po takvom su shvaćanju nešto što pripada ‘sakristiji’. Nažalost ne pokazujemo da dijelimo demokratska dostignuća i slobode kakve vidimo na Zapadu. Očit je primjer kada se akademska zajednica zatvara ili onemogućuje suradnju s najstarijom sastavnicom našega zagrebačkoga Sveučilišta. Imamo izrađen program dvopredmetnoga studija koji bismo izvodili na Institutu religijskih znanosti i nekoj od sastavnica Sveučilišta. U zemljama tzv. zapadne kršćanske civilizacije takvo akademsko djelovanje posve je uobičajeno i nitko ga ne dovodi u pitanje. Pogledajmo samo Sloveniju i Teološki fakultet unutar Ljubljanskoga sveučilišta kao primjer takve suradnje«, rekao je čelnik zagrebačkoga KBF-a u prvoj godini dekanskoga mandata prof. dr. o. Mario Cifrak.
Studentima koji završe taj studij – kako stoji u opisu programa – pruža se mogućnost djelatnosti u znanstveno-istraživačkom radu na području teologije, kao i mogućnost rada u različitim oblicima pružanja duhovne pomoći, rada u misijskim zemljama, rada koji zadire u šire kulturno djelovanje kao što je izdavaštvo, rada u sredstvima društvenoga priopćavanja, crkvenoj administraciji, bibliotekarstvu, arhivistici, dušobrižništvu, obiteljskim savjetovalištima, etičkim povjerenstvima…
No koliko je danas u svim tim sferama zapravo otvoren pristup teološko-filozofskim diplomantima pitamo dekana KBF-a dr. Cifraka. »Nesuradnja proizlazi iz potpunoga nepoznavanja Crkve, njezine biti, njezinoga poslanja. Pa tako i same teologije. Teologija je specifičan oblik shvaćanja i tumačenja Božje riječi i kao takva imala je i ima veliku važnost za Crkvu i Božji narod kako bi – Crkva i Božji narod – stvaralački i plodonosno sudjelovali u Kristovu proročkom poslanju. Naglašavam potrebu teološke misli u hrvatskom narodu jer taj proročki govor teologije ‘viče o nepovrjedivim etičkim načelima, otvara perspektive za ljudskiju i božanskiju budućnost za sve čovječanstvo’. Želja mi je da proročki glas teologa i teologije bude prisutan ne samo kao glas vapijućega u pustinji, nego u iskrenom dijalogu u Crkvi i društvu.«
Da Katolički bogoslovni fakultet reformom svojih programa ide u smjeru snažnijega i aktivnijega uključivanja teologa u društvenu zajednicu – potvrđuje dekan dr. Cifrak, izričući želju da obrazuju proročki glas u Hrvatskoj, hrvatskom narodu i društvu u izgradnji boljega svijeta. To čine kroz svoje studijske programe. »Filozofsko-teološkim studijem i studijem religijskih znanosti napose želimo otvoriti nove perspektive zapošljavanja koji će odgovoriti zahtjevima Crkve i suvremenoga društva. Sve to zahvaljujući sveučilišnoj i međusveučilišnoj suradnji na izradi novih diplomskih programa. To ohrabruje i pokazuje da nailazimo na pozitivne primjere uvažavanja. I na području crkvene glazbe nastaju novi diplomski studiji u izvrsnoj suradnji s Muzičkom akademijom našega Sveučilišta. Radimo i na programima cjeloživotnoga teološkoga obrazovanja pastoralnih djelatnika, vjeroučitelja i laika… Tu su i specijalistički studiji«, napomenuo je dekan Cifrak.
Upravo je zbog toga nedavno i pokrenuto Društvo bivših studenata KBF-a Sveučilišta u Zagrebu, a kao jedan od ciljeva svojega djelovanja u svojem su statutu zacrtali i njegovanje i razvitak ugleda te poslanja i djelovanja teologa, kateheta i crkvenih glazbenika. Kako spominju članovi upravnoga odbora toga društva, teolozi su prisutni u različitim segmentima: kao znanstvenici na institutima, u uredima državne i lokalne samouprave, vidljivi su u medijima, a ima ih i među saborskim zastupnicima, zastupnicima u Europskom parlamentu, u ministarstvima, uredima gradonačelnika i drugim razinama društvenoga i crkvenoga života.
Iako su danas mnogi mišljenja da su teologija i teolozi vezani uz Crkvu i crkveno djelovanje, oni daju i nemjerljiv doprinos razvoju i napretku društva, smatra potpredsjednik Društva bivših studenata KBF-a Sveučilišta u Zagrebu dr. Barić te pritom ističe: »Ponekad možda okolnosti u društvu nisu naklonjene uključivanju teologa u analiziranje postojećega stanja ili ih se želi zaobići kada se raspravlja o temama koje pogađaju cjelokupnu društvenu stvarnost, što je svojevrsni pokazatelj da je njihov glas prepoznatljiv, ali ga se katkada ne želi čuti. Zato mi se čini da je u ovom trenutku vrlo važno imati teologe koji su spremni zauzeti se za čovjeka i opće dobro društva, ali ih i poticati i biti im podrška kako bi njihovo djelovanje bilo u skladu s njihovim kršćanskim identitetom i vrjednotama Katoličke Crkve.«
Rektor HKS-a Željko Tanjić ističe da su mnogi njegovi kolege teolozi u Njemačkoj zaposleni u području upravljanja ljudskim resursima u privatnim tvrtkama, gdje se u Hrvatskoj pretežito traže psiholozi, a kao razloge navodi široko znanje, komunikacijske vještine, sposobnosti rada s ljudima i duhovno iskustvo – sve ono što teolozi dobivaju tijekom svojega obrazovanja.
»Naravno da teološko znanje daje širinu u humanističkom području, pogledu na društvo, odnose i znanje i ono se može upotrijebiti u širokom području djelovanja: od politike i medija do kulture. To su sve područja gdje je teološko znanje itekako prisutno, upotrebljivo i smisleno, ali opet u svim tim specifičnim područjima teolozi moraju svladati i pravila struke. Teolozi trebaju i Crkvi i društvu, što ne znači da će oni automatski tako biti i prepoznati. Ne treba očekivati da će teolozima samo zato što nose tu titulu biti otvorena sva vrata i da će biti od svih prihvaćeni. Treba se moralno pozitivno i evanđeoski izboriti da ono što teolog živi i svjedoči i što je naučio bude prepoznato u Crkvi i društvu, na tragu onoga što je govorio papa Pavao VI.: današnje društvo više treba svjedoke nego učitelje, a kao svjedok postaje se učitelj. Kompetencijom, kvalitetom, ali i znanjem i argumentima nameću se relevantni sugovornici, a ne samo jer se nosi neka titula«, rekao je rektor Tanjić.