Za vrijeme večernje mise u katoličkoj župi svete Bernardice u australskom gradu Perthu u crkvu je ušla policija kako bi kod vjernika provjerila COVID-potvrde i pravilno nošenje zaštitnih maski. Petero je vjernika, ne računajući svećenika, sudjelovalo u euharistiji bez maske na licu. Tijekom policijske patrole misa je, naravno, bila prekinuta.
Slični liturgijski izgredi pogodili su mnoge religijske zajednice u Australiji – u katoličkim i protestantskim crkvama, sinagogama… Policija bez najave, s kapama na glavi (nije poznato jesu li u Perthu bili naoružani) ulazi u sakralne prostore i pretvara ih u poligone za treniranje epidemiološke discipline. Zapravo je čitav kontinent već dugo okovan posebnim medicinskim režimom pa su mnogi neslužbeni naziv Australije »down under« (tamo dolje) preimenovali u »lockdown under«.
No epidemiološke racije po vjerskim objektima zabilježene su i u drugim državama poput Irske i Kanade, a u nekima, poput Češke, vjerska su slavlja u zatvorenom prostoru jednostavno ukinuta. Zabrinjava također činjenica da su neke crkvene vlasti, ničim uvjetovane, uvele zabranu sudjelovanja na misi.
Tako je Slovenska biskupska konferencija propisala obvezu COVID-potvrde za sudjelovanje na misi, čime je poduprla privremenu javnozdravstvenu politiku Slovenije.
Epidemiološki nasrtaj na »sveto« nije ograničen na vjerske institucije. Policijsko-medicinske su intervencije zabilježene i u prostorima sveučilišta. U Splitu i Zagrebu uhićene su dvije osobe zbog nepridržavanja mjera unutar akademskih zidina. Studentski neposluh završio je – kaznom: uprave mnogih fakulteta uvele su, ničim uvjetovane, COVID-potvrde za sudjelovanje studenata na predavanjima, seminarima i vježbama.
Totalitarni elementi političke higijene posebno su vidljivi kada prodiru u intimne prostore, poput onih u vlastitom domu. Tako je europski ured Svjetske zdravstvene organizacije upozorio Europljane kako treba izgledati obiteljsko okupljanje za Božić: »Može vam biti neobično nositi masku i držati fizički razmak kada ste u krugu obitelji i prijatelja, ali čineći to, znatno pridonosite tomu da svi ostanu zdravi i sigurni.« Taj su epidemiološki recept poduprli i neki hrvatski znanstvenici i članovi Vladina znanstvenoga savjeta: »Razvucite stol i za Božić s obitelji nosite masku« (dr. sc. Andreja Ambriović Ristov).
Jednostrano razumijevanje i zadrto tumačenje epidemioloških mjera pretvara svakodnevni život u karikaturu, remeti orijentaciju i vrijednosti. Bez jasnoga uvida ili zbog misaone komocije mnogi su predložene epidemiološke mjere znakom jednakosti pretvorili u spasonosni protokol; maska, distanca, COVID-potvrda, pa i cjepivo, samorazumljivi su alati zaštite života. Iako ni sama znanost nema konačni pravorijek o tome. Protupandemijski arsenal, koji se rabi širom svijeta, u znanstvenoj literaturi nema etiketu konsenzusa, nego kontroverze.
Iako su pretres australske policije u vrijeme euharistijskoga slavlja ili racije na hrvatskim sveučilištima tek simbolični incidenti, oni otkrivaju sustavne poremećaje koji su derivat namjere ili zlouporabe. Neredi širom svijeta, neusklađene javnozdravstvene politike, financijske afere, sukobi interesa, prikrivanje podataka i cenzure društveni su poremećaji koji u motritelja stvaraju opravdan dojam da je ova pandemija znatno onečišćena političkim i ideološkim podvalama.