Prije zaključenja i slanja u tiskaru božićnoga dvobroja Glasa Koncila bilo je prilično jasno da u danima oko Božića publika ove godine ne će uživo uranjati u obilje svečanih koncerata na kojima bi se u izvedbama tradicionalnih hrvatskih božićnih pjesama u crkvama i na pozornicama koncertnih dvorana i velikih športskih arena diljem Hrvatske izmjenjivali brojni glazbenici. Ipak ovogodišnje pandemijske okolnosti nisu uspjele ograničiti umjetničku kreativnost pa se mnogi glazbeni umjetnici umjesto proba za klasične nastupe pred publikom pripremaju za izvedbe koncerata »na daljinu«. Tako će, unatoč zatvorenim koncertnim dvoranama, glazbena božićna svjetlost ponovno zasvijetliti i nadjačati mrak nepredvidive i neizvjesne 2020. godine.
Među takvim inicijativama ističe se projekt koji je pokrenuo hrvatski nagrađivani skladatelj, aranžer i producent Ante Toni Eterović, okupivši u tjednima uoči Božića brojne klape, tamburaške sastave i solističke izvođače, sklone pozitivnim i kršćanskim vrjednotama, koji namjeravaju svoje glazbene izvedbe u sklopu nekoliko virtualnih božićnih koncerata darovati Hrvatima u domovini i inozemstvu. Osim toga, svi ti nastupi koji će se u danima između Božića i Tri kralja prenositi na društvenim mrežama i na katoličkim radijskim postajama i televizijama imaju i jaku humanitarnu notu. Naime, u sklopu koncerata prikupljat će se sredstva za Dječji dom »Vrbina« u Sisku, koji djeluje u lošim uvjetima dotrajale zgrade i stare opreme interijera, a skrbi se za 26 mladih bez odgovarajuće roditeljske skrbi u dobi od 7 do 21 godine.
Kako se tradicionalna hrvatska božićna glazba nanovo rađa i čuje unatoč neobičnim epidemijskim okolnostima uvjerili smo se iz prve ruke tako što smo o blagdanu sv. Lucije proveli jedno prijepodne na snimanju u zagrebačkoj Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici. Prostrano predvorje NSK-a omogućava da se u različitim terminima mogu okupljati mnogoljudne glazbene grupe, poput klapa i tamburaških sastava, a takav je prostor za glazbenike i akustički privlačan. Nakon kratkoga »uštimavanja« pojedini bi sastav izveo nekoliko pjesama, a nakon toga bi se na improviziranoj pozornici pojavila druga ekipa. Nastupe je snimalo više kamera iz različitih kutova. Na kraju izvedbe glazbenici su se »obratili« središnjoj kameri, izrazivši (budućoj) publici koja će ih pratiti virtualno sretan Božić i svako dobro u novoj godini i tako, makar djelomično, uspjeli izravno doprijeti do srca gledatelja. Osim u NSK-u, izvedbe su se snimale u studiju Glazbene udruge »Arija«, koju vodi Toni Eterović, te u Glazbenoj školi Frana Lhotke u Sisku, a projekt je privukao poznate domaće klape, kao što su »Nostalgija« i »Kampanel«, dječje zborove, među kojima je i sisački »Crescendo«, zatim poznate glazbene grupe, kao što je vokalni ženski trio »Gelato Sisters«, kao i mnogobrojne darovite izvođače s »estrade«, među kojima su Jacques Houdek, Margareta Klobučar, Đani Stipaničev, Rikardo Luque, Marko Škugor… Okupljen je raznovrstan »kadar« koji će publici pružiti glazbene izvedbe u rasponu od klasike, duhovne glazbe i jazza do crossovera i popularne glazbe.
»U relativno kratku vremenu uspjeli smo animirati dugačak popis glazbenika, koji su bez problema prihvatili zamisao. Umjetnike smo pozvali da uz skroman instrumentarij, kao što je klavir i gitara, otpjevaju pjesme božićnoga i adventskoga ugođaja. Htjeli smo odaslati poruku da nije sve glamur i da se publici možemo prezentirati usprkos svim teškoćama u koje nas je uvelo ovo vrijeme i mjere zbog kojih se ne možemo okupljati. Takva mala kreativna ideja može potaknuti čovjeka da usprkos teškoćama dođe do svoga cilja. Boga se može slaviti i lijepo doživjeti bez glamura i velikih masovnih manifestacija, pa je i ovo vrijeme možda prilika da se vratimo iskonskim i pravim vrijednostima, da ne treba sve biti u kućicama, lampicama, kuglicama i borovima«, sažeo je Eterović nit vodilju iza projekta.
Iako su mediji blagonaklono prihvatili takav projekt, put od izvođača do publike ipak bi bio daleko teži bez suvremene tehnologije i društvenih mreža. »Tehnologija nam omogućuje ući u svaki dom i ljudima na intiman način omogućiti nešto drugačije. To nas je poticalo i na sve improvizacije koje smo poduzimali. Naša glazba, naše pjevanje, naši stihovi i melodije doći će do vjernika, do čovjeka koji će u tome uživati u obiteljskom okruženju. Zahvaljujući društvenim mrežama, svoje izvedbe možemo pustiti premijerno i to je zapravo naš prozor u svijet jer svojim sadržajem možemo doći do zadnjega kutka na svijetu u kojem žive naši Hrvati«, rekao je skladatelj i producent Eterović, koji se u svom višegodišnjem radu bavio i svjetovnom i duhovnom glazbom.
»Činjenica je da je ovako teško prenositi prave emocije. Izravan kontakt s publikom ne može se ničim nadomjestiti. No imamo već dosta iskustva i znanja i to nam je sada jedini put do publike i zato nastojimo dati maksimum od sebe. Doći će to do publike i ona će to osjetiti«, rekao je za Glas Koncila Ante Antić, jedan od tenora klape »Kampanel«. Takva događanja za glazbenike su poseban doživljaj i svojevrsna prigoda da se nakratko odmaknu od svakidašnje rutine gdje je sve zatvoreno, posredovano i doživljeno u užem krugu poznanika. »Pomalo je nezgodno što smo izgubili brojne socijalne kontakte, kao što su pozdravljenje i pravi susreti. Svi se osjećamo odvojeno, kao da svatko od nas živi u vlastitom balonu. No trebamo se prilagođavati situaciji i vjerovati da ćemo iz ovoga što prije izići«, zaključio je u optimističnom duhu Antić.