Svjedočanstvo Ivane koja je rodila sina Davida, priča gospođe Ivke koja je učinila pobačaj i sada postala evangelizatorica života, riječi mladića Mateja, djeteta začetoga silovanjem – sve se to skupilo u pedeset minuta novoga dokumentarnoga filma »40 dana…« koji će biti prikazan u subotu 20. listopada istodobno u 29 hrvatskih gradova na javnim i privatnim projekcijama. Riječ je o još jednom projektu udruge »Hrvatska za Život« koja svojim djelovanjem želi upozoriti na više od 56 milijuna djece koja se godišnje pobace kirurški, što oni nazivaju najvećom tragedijom današnjice, te ponuditi rješenje postom i molitvom, miroljubivim bdjenjem i osvještavanjem lokalne zajednice.
Upravo je to temelj i molitvene inicijative »40 dana za život« koja je deseti put ove jeseni organizirana ispred hrvatskih bolnica te traje do 4. studenoga, a film »40 dana…« prikazuje upravo te plodove i rezultate kroz priče molitelja, ali i žena i muškaraca koji su odabrali život. Filmska priča uvodi čovjeka u istinitu stvarnost borbe između života i smrti te odgovora na pitanje o temelju borbe za život i što je izvorište kulture života, a nastao je sa željom da se svijetu posvjedoči proživljeno iskustvo borbe za život u Hrvatskoj. Scenarij i režiju filma potpisuje Ante Čaljkušić, a za kameru, montažu, ton i rasvjetu bio je zadužen Ivan Lovrić. Film je sniman više godina, napominje autor Čaljkušić, ističući da su željeli kamerom zabilježiti živote majki dulje vrijeme kako bi prikazali osjećaje i razmišljanja tijekom trudnoće, dok su razmišljali o pobačaju te kada su odabrale život.
»Kod nekih je bilo teško dobiti povjerenje da daju svjedočanstva koja će vidjeti cijela Hrvatska, a onda i cijeli svijet. Bili smo strpljivi. I sada sam duboko zahvalan svakomu tko je iznio svoju intimu, ogolio sebe pred mnoštvom. Nije lako doći pred kameru i govoriti o nečem tako važnom i velikom. Nije bilo lako doći ni do onih žena koje su pobacile, no u filmu će se moći vidjeti svjedočanstvo gospođe koja je prije 40 godina učinila pobačaj i do danas to ne može zaboraviti, tuga i emocije prate je već četiri desetljeća. Svaki put kada joj na stolu ostane korica kruha, sjeti se svojega djeteta kojemu je uskratila život. Detaljno je iznijela kako je prošao sam postupak i zašto se odlučila na pobačaj«, govori Čaljkušić i ističe da je ulaz na projekcije besplatan, a u Zagrebu će se prikazivati 19. i 20. listopada u četiri dvorane Cineplexxa te su osigurana 882 mjesta. Zbog velikoga interesa potrebna je prijava na brojeve mobitela: 099 883 2760 i 092 198 3636.
Odgovarajući na pitanje kako se nose s kritikama da svojim djelovanjem stigmatiziraju žene, naš sugovornik Čaljkušić kaže: »Ovo nije stigmatizacija žena, sve su u slobodi željele posvjedočiti te su postale evangelizatorice života. Dali smo im vremena da se otvore i iznesu što misle da mogu. Čak i one majke koje su na početku za molitvenu inicijativu ‘40 dana za život’ mislile da je maltretiranje obratile su se za pomoć i rodile svoje dijete. Film je divno svjedočanstvo onih koji su bili u doticaju s inicijativom i nije tipični propagandni aktivistički film. To su svjedočanstva onih koji su prošli kroz tragediju pobačaja ili su mislili pobaciti te su u inicijativi prepoznali nešto lijepo i dobro, osjetili ljubav i uvažavanje, ne osuđivanje i stigmatiziranje. Osjećali su se kao članovi obitelji.«
Film je sniman na prostorima cijele Hrvatske, obogaćen je i kadrovima iz Budimpešte, Londona, Rima i Houstona, a uz svjedočanstva govore i voditelji inicijative: pokretač »40 dana za život« Shawn Carney i međunarodni direktor Robert Colquhoun. »Film je jedna velika priča unutar koje je puno malih priča i ljudskih sudbina. Neke priče imaju svoj početak, zaplet, vrhunac i kraj, glavu i rep, a druge su dotaknute fragmentima, to daje bogatstvo filmu. Film je namijenjen svim generacijama, od krizmanika do starijih, mogu ga doći pogledati zajednice mladih, kandidati za krizmu, župne zajednice. U njemu nema nikakvih eksplicitnih scena, ima afirmativan pristup te nudi rješenje problema pobačaja kroz inicijativu ‘40 dana za život’, a to dokazuju plodovi svih ljudi koji u filmu govore.« Za film postoji velik interes – ne samo u Hrvatskoj, nego i u drugim zemljama svijeta, pa se već uz engleski prijevod sadržaj planira prevesti na još tri svjetska jezika.
Inicijativa »40 dana za život« nije nikada imala sličan projekt, nego samo kraće promotivne videouratke ili dokumentarne priloge, napominje Čaljkušić i ističe da su u snimanju dobili blagoslov i moralnu potporu svjetskih voditelja. »Mi kao Hrvatska prednjačimo s promocijom zaštite života naspram drugih zemalja svijeta. Uspjeli smo probuditi velik interes ljudi prijevodom knjige ‘40 dana za život’ koja govori o početcima inicijative u svijetu, a mi smo svoju hrvatsku priču htjeli ispričati filmom. I tu rušimo misao kod nekih da sve kopiramo od Amerikanaca. Uzimamo što je najbolje od njih, ali smo i jako originalni – a film je naš originalan projekt. Taj je film dar cijelomu svijetu. Oni koji budu na projekcijama moći će ostaviti donaciju za nastavak naših aktivnosti, a već imamo u planu snimanje novoga – ovaj put igranoga pro-life filma radnoga naslova ‘Ljubav mi te dovela’«, napominje voditelj inicijative Ante Čaljkušić.
Inicijativa »40 dana za život« pokret je koji je utjecao na milijune ljudi, no videouratkom autori su htjeli pojedinačno predstaviti osobe s imenom i prezimenom, njihovim strahovima i dvojbama, iskušenjima i radostima, pa se tako čuju priče majki Dalije, Ivane, Viktorije… Plakat za film prikazuje kolut za spašavanje pa Čaljkušić objašnjava zašto su se odlučili za takav vizual: »Živimo u užurbanom svijetu, nalazimo se u svojevrsnoj oluji i nevremenu, gdje je život u opasnosti, mnoge majke i otčevi svojoj djeci oduzimaju život pobačajem, a nakon toga narušava se i odnos majke i otca. Majka posebno pati od fizičkih ili psihičkih rana pobačaja te muškarci osjećaju negativne posljedice. Zato je na plakatu inicijativa prikazana kao kolut za spašavanje s tri temelja inicijative: molitva i post, miroljubivo bdjenje, osvještavanje lokalne zajednice. Tko se preda na povjerenje da ga povučemo van iz olujnoga mora, ulazi u novu dimenziju života.«
Autori film planiraju poslati na hrvatske i međunarodna kršćanske festivale, a kažu da ih u svemu motiviraju i ustrajni molitelji inicijative »40 dana za život«. »U filmu i molitelji iznose svoja iskustva, govore o snazi i ljepoti prisutnosti pred bolnicom, pred onima koji su na Golgoti današnjice, a pozvani su biti prisutni kod onih koji pate, koji su izgubljeni, koji ne znaju da idu krivim putom pobačaja. Bog kroz njih dodiruje srca žena. Film će na kraju pokazati da to nije maltretiranje, stigmatiziranje, moraliziranje, nego sveobuhvatno djelovanje na korist društva. Ovaj film motivira čovjeka da se uključi u bdjenje pred bolnicama«, zaključuje Ante Čaljkušić.