KNJIŽEVNIK DAVOR VELNIĆ Krleža je ovjekovječio komunistički svjetonazor

Snimila: V. Zednik | Književnik Davor Velnić
»Živio je u svojoj okorjelosti, sam sa sobom, a da se nikad nije upitao treba li se iskupiti svojemu narodu jer je prešutio grozne stvari«

Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti objavila je da u suradnji sa Školskom knjigom započinje izdavanje Djela Miroslava Krleže u 28 svezaka. I dok u isto vrijeme više od 20 tisuća učenika u pripravi za lipanjsku državnu maturu ponavlja »Gospodu Glembayeve« – tek jedno od brojnih djela kojima je Krleža premoćno zastupljen u srednjoškolskoj nastavi hrvatskoga jezika – svjetlo je dana ugledala i knjiga jednoga od najistaknutijih Krležinih osporavatelja Davora Velnića, »Na rubu ničega«. S riječkim smo književnikom razgovarali o vrijednosti Krležina djela, ali i o ideološkim tragovima njegova djelovanja 40 godina nakon njegove smrti. Cilj razgovora nije bio vrjednovati Krležinu osobu, nego isključivo njegovo kulturno i društveno djelovanje pa u tom ključu treba čitati sugovornikove odgovore.

»Hranilište intelektualista i sinekurista«
Dok brojna djela drugih znamenitih prošlostoljetnih književnika tek dočekuju svoj prvotisak, započinje još jedno sabiranje Krleže, kojima je i dosad bilo teško odrediti broj. Otkuda ta opsesija Krležinim opusom i kamo vodi?

Nakladnici i svi oni koji će ležerno odraditi najavljena Djela Miroslava Krleže – isto kao i njihovi prethodnici na istom poslu, makar mislim da je riječ o približno istim konjokradicama Krležina lika i djela – kalkuliraju s obilnom proračunskom mužnjom. Miroslav Krleža odavno je postao zaporka za pražnjenje državne kase pa računaju da nitko iz povjerenstava ne će glasovati protiv Krležinih naslova, nego će visokom novčanom potporom poduprijeti njihov nakladnički pothvat.

Dakle, poanta zapravo nije u Krleži?

Krleža je već odavno hranilište intelektualista i sinekurista. Vjerojatno je opet riječ o pretisku ukrašenu s eventualno nešto mudroslovnih predgovora/pogovora da mogu svoje ime prigodno staviti uz Krležino i dignuti solidan honorar. Hrvatski jezik ostat će lektorski neizmijenjen, uvijek na braniku Novosadskoga sporazuma. Sve se i dalje odvija kako je Krleža priželjkivao: s njime započinje i završava književnost »ovih prostora«, pa i šire, a svi drugi pisci samo su uljezi i književna nedonoščad.

»Monumentalna taština i književna mlohavost«
Krleža je priželjkivao da dio njegove rukopisne ostavštine ostane nepoznat, kako je i ostalo sve do svečanoga otpečaćivanja njegovih sanduka 2001. godine. Imajući to na umu, mogu li se u novom izdanju iščekivati znatne novine o Krleži?

U svojoj knjizi »Čitajući Krležu« (rujan 2001.), dakle neposredno prije otvaranja »zavjetnih sanduka«, napisao sam: »Istina je kći vremena, govore mudri. Sklupčala se posmrtna popudbina u tih nekoliko starih kutija, sanduka i čuči u mraku kao grabežljivac. Meni sliči na ustrašenog mezimca. Tko uistinu ima mandat izmamiti Krležinu književnu ostavštinu na svjetlo dana i ono vrijedno tiskati te objaviti gradu i svijetu da je tajna zapečaćene ostavštine tek prašnjavi muk.«

Još stojite pri tome?

I nakon toliko godina očigledno je da u ostavštini nije zapečaćena nijema savjest, jer savjest nije nijema niti je čovjek može voskom svoje volje zapečatiti.

»Krleža je prije svega strastveni ideolog lenjinizma i Revolucije, partijski aktivist i njezin plaćenik, čak mu se i tzv. čisti književni opus može svrstati pod angažirano pisanje i agitpropovsko tezgarenje«

U sanducima i kutijama već je četrdeset godina pohranjena monumentalna taština i književna mlohavost; lažna hrabrost pokojnika i lenjinizmom zamućeno nadahnuće ili ipak, i samo možda, ono drugo Krležino lice: samotni tekstovi posvećeni nedoumicama i zapuštenoj duši. Ne vjerujem, već bi to bilo otisnuto i hvalospjevima zaliveno. No, koliko poznam krležiote, a kad im čovjek vidi lice, zna da im duša nije skupa, ne bih se čudio da su nešto u međuvremenu nadopisivali ili svojom agitpropovskom pameću povezivali nedovršene fragmente. Dio ostavštine je trajno nestao, pojedini dosjei za koje je Krleža vjerovao da mu drže glavu iznad vode za slučaj ako »Stari« umre prije njega.

»Strastveni ideolog lenjinizma i Revolucije «
Možda i najkritičnija opaska o Krleži sažeta je u Vašem prijedlogu eponima krleža za pisca koji izrekne svoje stajalište »sa zadrškom od dvadeset godina nakon smrti«. Nije li to, s obzirom na Krležino neosporivo mjesto u kulturi, pregruba ocjena?

Gledajte, ne vidim razloga zašto književnik za života ne bi objavio sve svoje zgotovljene rukopise. Gdje je tu osobni čin, osobna hrabrost? Književnici ne barataju tajnama pa mi nije jasno zašto bi pisac, pa bio on i prvo partijsko pero poput Krleže, svoju književnu ostavštinu u rukopisima, ako takva uopće postoji, zapečatio na rok od dvadeset godina? Sve je to mistifikacija ničega. Krležioti će čak krađu izmisliti samo da ne priznaju kako u sanducima nije nađeno ništa književno vrijedno.

U Društvu hrvatskih književnika predstavljena je i Vaša nova knjiga »Na rubu ničega«. Čini se da naslov knjige, uz aluziju na naslov Krležina romana »Na rubu pameti«, sadrži i kritičku oštricu. Što je to krležijansko ništa koje propitujete?

Mlohavost i salonski komunizam intelektualista, propaloga gimnazijalca i podoficira. Krleža je prije svega strastveni ideolog lenjinizma i Revolucije, partijski aktivist i njezin plaćenik, čak mu se i tzv. čisti književni opus može svrstati pod angažirano pisanje i agitpropovsko tezgarenje.

Status stekao političkim, a ne književnim djelovanjem
To je vrlo oštra kritika. Možete li je potkrijepiti?

Dobar je primjer »Pijana novembarska noć«, kad sjajan esej i pronicljivu analizu završava pohvalom Lenjina i novoga sunca na istoku koje se rađa s Revolucijom. Zato se Krleža na lafetu ne pokriva zastavom države koju je gradio, branio i obožavao, nego partijskom. On je vojnik Partije. Ne znam je li ikad podoficir, koji nema jednoga ratnoga dana, na svoje posljednje počivalište stigao na lafetu?

Vratimo se Vašoj knjizi. »Na rubu ničega« tvore esejistička i polemička djela koja ste ispisivali kroz 20 godina nakon iščitavanja čitava Krležina opusa. Zahtjevan je to pothvat čiju ste rijetkost istaknuli tvrdnjom da postoji više objavljenih kompleta Krležinih »Zastava« nego njihovih čitatelja. U kojoj mjeri književnost »intelektualne gromade s Gvozda« zaista utemeljuje njegov neprijeporan status u hrvatskoj kulturi?

Prema vlastitoj evidenciji poznajem dvanaestoricu koji su pročitali »Zastave«. Znakovit broj, zar ne, a poznajem dosta pismenih ljudi. Krleža je prije svega partijski pisac i državotvorac Titove Jugoslavije; svoj je književni status stekao svojim političkim, a ne književnim djelovanjem, a onda mu se posrećilo i dobio je državnu javnost i medije kao vlastitu igračku. On je »sveti duh« komunističkoga jugoslavenstva: Krleža s lažnim bravarom i pravim tiraninom putuje po svijetu, s njim u dokolici igra šah, pijucka i stanuje u otetom na uglednoj adresi; postaje ono što je oduvijek želio biti, elita elite, ugledni senior Glembay. Na Krležin se Gvozd bogobojazno i skrušeno hodočasti, odlazi na Olimp po riječi mudrosti i zagonetnoga proročanstva. Krleža je jugoslavenska institucija, prvi među intelektualistima boljševizma; Leksikografski zavod samo je jedna od Krležinih igračaka, ali nimalo bezopasna.

Što bi trebalo učiniti s Krležinim djelom danas?
Prevrjednovanje Krleže svakako: ono što su učinili Britanci sa Shakespeareom, tj. njegovim opusom. Nekolicinu djela svrstali su u svjetski vrh, druga djela u 1.A i 1.B ligu, da se izrazim nogometnim rječnikom, a ono što je prosječno nisu dizali u književna nebesa. To se zove vremenski odmak i pošteno odrađen posao, jer ni jedan književnik ili umjetnik nije iz jednoga komada.
»Krotki ne misle svojom glavom!«
U čemu je bila opasnost?

Krleži je dano u zadaću da ovjekovječi, trasira i zacementira tzv. »partijsku duhovnost«; socrealizam, »novoga čovjeka« i komunističko poimanje umjetnosti i kulture. I zato Krleža uspostavlja i kontrolira abecedarij i određuje tko ulazi u Enciklopediju i s koliko redaka, a tko se briše. Projekt enciklopedijskoga betoniranja komunističkoga svjetonazora završen je Hrvatskom književnom enciklopedijom. To su obavili njegovi puleni.

Zadržimo se još malo na Krleži. Među koricama knjige nalazi se i Vaš prvi obračun s njim, »Čitajući Krležu«, kojim ste si, kako tvrdite, iskopali »ledeni grob anonimnosti«. U njemu ste zapisali kako je Krleža tlaka gimnazijske lektire koju se ne smije »naglas izreći ni podglas ispovjediti«. Čime objašnjavate tu ocjenu?

Ne, vi mi recite kao mlada osoba neopterećena prizorima komunističkoga jednoumlja kako i zašto drugu diktatoru koji živi faraonskim životom svi kliču i dive se; kako se toj istoj osobi mjesecima uz suze radosnice i hrpe cvijeća trči štafeta ljubavi i odanosti po cijeloj državi, mjesecima svake godine bez izuzetka; euforično prati i veliča svaki njegov korak? Koji je to narod i zar je čudno da u takvu ozračju prvo partijsko pero, drug Krleža, postaje Alfa i Omega lektire, do danas najzastupljeniji autor u nastavi književnosti? Krotki ne misle svojom glavom!

Mislite da se ništa nije promijenilo ni nestankom Jugoslavije?

Nisam siguran da mi danas živimo u Republici Hrvatskoj, rekao bih da još živimo u Socijalističkoj Republici Hrvatskoj, samo je umjesto petokrake u spomen na Oslobodilački rat (1991. – 1995.) stavljena šahovnica.

Prema sebi kalibrirao svjetsku književnost
Na predstavljanju knjige istaknuli ste da bi maturanti zasigurno pali na državnoj maturi za koju se trenutačno pripremaju kada bi iznijeli koji od Krležinih pejorativnih zaključaka o svjetskim književnim velikanima. Osjete li se tragovi Fritzova ideološkoga arbitriranja u hrvatskom obrazovanju?

Ne znam kako bi prošli kad bi na maturi o njemačkoj književnosti i kulturi rekli ili napisali: »Čitava njemačka nacionalna svijest sastavljena je od intelektualne bijede berlinskih tajnih savjetnika. Svi su njemački umjetnici i historici spadali među sluge.« Ili kad Krleža izručen demonu zavisti o Thomasu Mannu kaže, tj. objavljuje u Panorami… da »Evropljanin i republikanac piše suhoparno i dosadno kao Galsworthy«, a »Rilkeova lirika pudra se pred ogledalom kao nekakva pariška kurtizana«. »Tjelesno slab, s nastranim sklonostima sanjarskog i povučenog značenja, iz gradske kuće, pod paskom svojih rođaka činovnika i visokih časnika, pao je u kadetski odgojni zavod i nakon mutnog i teškog djetinjstva čitavog je života ostao nastrano preosjetljiv i osamljen: nesretan austrijski kadet, zaljubljen u vječnost.« Za Pasternaka Krleža piše: »Kad Pasternak govori o Oktobru, on je čisti trbuhozborac, jer to nije njegova tema.« I tako pregrijani kotao mržnje pišti i redaju se Krležini slapovi uvrjeda i diskvalifikacije namijenjenih Papiniju, Dostojevskomu, Victoru Hugou, Baudelaireu, Chestertonu, Proustu… i nema kraja Krležinoj samodopadnosti i logoreji, njegovoj ambiciji da svojim opusom i Panoramom… dokaže koliko je bolji od ostatka svijeta.

Odakle ta ambicija?

Krleža je svjetsku umjetnost, poglavito književnost, kalibrirao na razinu vlastitoga neznanja i groznih predrasuda podoficira i partijskoga ideologa. Živio je u svojoj okorjelosti, sam sa sobom, a da se nikad nije upitao treba li se iskupiti svojemu narodu jer je prešutio grozne stvari i u toj šutnji o hrvatskom križnom putu nosi neoprostiv dio krivice.

»Jer je on, Miroslav Krleža, početak i kraj«
Čini se da Krleži i više od ideoloških uvjerenja zamjerate (ne)djela. Još 2001. iznijeli ste tvrdnju kako je Krleža svoju suprugu Belu više puta nagovorio na pobačaj kod liječnika Srećka Šilovića. Kakav se moralni profil krije između redaka brojnih Krležinih hagiografija?

Nečinjenje, prije svega, kao spomenuta šutnja o poratnim masovnim likvidacijama ratnih zarobljenika i civila. Prezriva ravnodušnost i samodopadnost spadaju u nedjelo. Možda za nekoga sitnica, ali izmišljati i krijepiti priču o svom ocu, nepoznatom zagrebačkom kanoniku, na primjer, jer se stidio svoga oca, zatvorskoga čuvara, spada u nedjelo. Zastidjeti se svojih roditelja – pa još tlapiti o svom podrijetlu književnim konstruktima, svojoj baki na primjer, kako je to Mladen Kuzmanović opisao u svojoj, od svih prešućenoj knjizi »Krleža u sjeni Terezije« – govori o nepregorivoj ambiciji, zlodušenju i prezrivoj bešćutnosti prema svima koji smetaju u tom poniranju što samo sliči na uspon. Da, vlastito potomstvo nije ga dostojno, on samonikli dogorijeva u svom embrionalnom ushićenju, jer je on, Miroslav Krleža, početak i kraj. Nemojmo zaboraviti da je u Jugoslaviji postojao tzv. zdravstveni turizam, tj. masovni prekid trudnoće za klijente iz inozemstva, a što se tiče moralnih dvojbi, taj medicinski zahvat bio je izjednačen s karijesom i plombiranjem zuba.

»Umjetniku je dar samo posuđen«
Ističući neodvojivost moralne od umjetničke dimenzije, papa Ivan Pavao II. u Pismu umjetnicima napisao je kako »u stvaranju djela umjetnik zapravo izriče samoga sebe do te mjere da njegovo djelo tvori osobit odraz njegova bića, onoga što on jest i kako jest«. Treba li na tom tragu izvršiti svojevrsno prevrjednovanje Krležina djela?

Moral je osobni primjer i to osobito vrijedi za javne osobe, jer one i nesvjesno utječu na mišljenje i ponašanje javnosti. Ne mogu ja ćelav prodavati vodicu za rast kose, neuvjerljivo je i prevarantski. Stalno je riječ o integritetu i dostojanstvu kao valjanoj popudbini kroz život. Umjetniku je dar samo posuđen i on ga sa zahvalnošću svojim djelima daruje ljudima i vraća Bogu. Sve drugo je naopako jer i talent može biti zloupotrijebljen. Göbbels je možda najbolji govornik 20. stoljeća, ali njegovo govorništvo nije nikomu donijelo nikakvo dobro, bolje da nije nikad progovorio. George Bernard Shaw jasno je izrekao svoje stajalište o umjetniku i njegovu mjestu u kulturi: »Biti upotrijebljen u neplemenite svrhe jedina je tragedija, ostalo je samo smrtnost.«

I Drago Šimundža i Daniel Miščin u svojim su djelima rasvjetljavali kako se ateist Krleža u svojim djelima hrvao s Bogom, vjerom i Crkvom, a Vladimir Lončarević prikazao je složenu povijest odnosa katoličke kritike prema njemu, u kojoj ne manjka i afirmativnih sudova. Kako Vi promatrate Krležin ateizam?

Baveći se Krležom, mnogi su željeli svoje ime staviti uz njegovo i najčešće je to išlo u obostranoj mistifikaciji. I Krleža je koketirao s Bogom želeći mu pokazati da ga se ponekad sjeti. Krleža je bio »top celebrity«, on je imponirao i to se čak i među svećenicima »nosilo« u propaloj državi, ta vrsta intelektualnoga pogledavanja i bezazlenoga izleta u protivnički tabor na partiju »Čovječe, ne ljuti se«. Krležin afektivni ateizam i razmišljanja o Bogu čisti su gubitak vremena. Kao okorjeli bezbožnik Krleža se plašio smrti tako da je »drugu obalu« zamišljao kao kraj svega, Ništavilo.

»Sve što je pokušalo zanijekati Silu ponad čovjeka, propalo je«
Krleža u tome nije usamljen među umjetnicima svoga doba.

To se pozersko ljevičarenje »nosilo«, to se »nosi«: jednakost u Ništavilu. Frankfurtska škola, salonsko ljevičarenje i stvoreni ljevičarski koridori na anglosaksonskim sveučilištima samo su dio mozaika suvremene pohlepe i obijesti.

»Baveći se Krležom, mnogi su željeli svoje ime staviti uz njegovo i najčešće je to išlo u obostranoj mistifikaciji. I Krleža je koketirao s Bogom želeći mu pokazati da ga se ponekad sjeti«

Mnogi dobrostojeći ispiru svoju savjest šupljim govorom o jednakosti, ravnopravnosti i neprestanim progresom. Ipak, samo su ideološke tiranije institucionalno ateističke: komunizam i nacifašizam. Ne treba im nebo ponad čovjeka, imaju svoje žive kumire: velike vođe i najveće sinove naroda i narodnosti, svoju »ekleziju«, svećenstvo i, naravno, strahom smekšane vjernike. Sjetimo se samo partijskih komiteta, sekretara, diplomiranih marksista, represivnoga aparata koji odgovara samo Partiji… Ljudska povijest inače ne poznaje ateistička društva. Sve što je pokušalo zanijekati Silu ponad čovjeka i zamijeniti transcendenciju, propalo je. Dvadeseto stoljeće pokušalo je s umjetnošću i kulturom, i nije uspjelo: i kultura i umjetnost srozali su se na performanse ambicioznih i netalentiranih, ovo što danas kusamo u javnom prostoru, a Bog je ostao dalji nego ikad.

»Ateizam je afirmacija negacije i bijeg od odgovornosti«
Nevjera, dakle, nije privatna stvar?

Ateizam je opijum za mase i uvrjeda za čovjeka, i nije to nesvjesno nijekanje Boga, riječ je o opakoj namjeri homo deusa da se vršnjači s Bogom. Nije bezboštvo obeščastilo religiju koliko je progovorilo o sebi, lošim namjerama i vlastitom paklu na zemlji, ali to sljepilo je globalizacijski pandemijsko i pobjeđuje. Komunizam se na religiju obrušio političkom kritikom religije, a na ekleziju uvrjedama i pogromom. Pod pritiskom komunizma i nacifašizma sekularnost se izrodila u gorljivi, prakticirajući i militantan ateizam, u dekristijanizaciju Slobodnoga svijeta i sad pod protivnicima pali lomače ateističkoga pravovjerja. Ateizam je afirmacija negacije i bijeg od odgovornosti, a masa to voli.

Osim ateizma, Krležin je duhovni put obilježen i ambivalentnim odnosom prema komunističkoj Rusiji – od boljševičkoga oduševljenja putopisnoga »Izleta u Rusiju« do prividnoga otrježnjenja nakon Drugoga svjetskoga rata. Može li njegovo iskustvo poslužiti kao poučak u trenutcima dok pod zloglasnom izlikom denacifikacije traju ruski napadi na Ukrajinu?

Nacifašizam je vojnički poražen u Drugom svjetskom ratu i koliko god denacifikacija i defašizacija bile šlampavo izvedene, ipak su uspjele isprati masovnu histeriju nacifašističke ideologije. Komunizam se urušio, ali nije vojno pobijeđen, naime ne još, upravo ga Ukrajina uz pomoć Slobodnoga svijeta pobjeđuje. Boljševički Oktobar 1917. svoj će krvavi epilog doživjeti u napaćenoj i porušenoj Ukrajini. No i nakon poraza sovjetske Rusije trebat će vremena, sjeme boljševizma fertilno je i otporno. Nemojte biti lakovjerni, čak i nakon brutalne agresije sovjetske Rusije na Ukrajinu mnogi naši poznanici, tu u Hrvatskoj, ostali su zatečeni i još se ne mire da će Majčica Rusija potonuti u bijedi, sramoti i krvi. U tim sovjetskim umovima stanuje nakaznost Revolucije, ideja nakaradne jednakosti, slobode u zločinu, još ih golica mogućnost da se denuncijacijom naudi drugima i prođe »lišo«.

Samo u Hrvatskoj i Sloveniji nije provedena lustracija
Sanja Nikčević u »Mitu o Krleži« primijetila je da rasprave o njemu poprimaju gotovo pa religiozan značaj. Kako komentirate procjenu kojom Vas je, govoreći o sukobima krležodula i krležoklasta, ubrojila u potonje, revnosne osporavatelje Krleže?

Ne pripadam ni jednoj skupini čak ni kad me svrstaju. Napisao sam nešto eseja i knjigu o Krleži, isto tako knjigu o Grgi Gamulinu, Slobodanu Novaku u Matici hrvatskoj priredio Sabrana djela, ali nisam ni krležolog, ni gamulinolog ni novakolog: pišem svoje pripovijetke, putopisne eseje i romane, a sve drugo manje je bitan dio moga književnoga rada i opusa.

Javnosti ste otprije poznati i po polemikama koje ste vodili povodom objavljivanja spomenute Hrvatske književne enciklopedije Leksikografskoga zavoda Miroslava Krleže, kada ste priređivače prozvali za »afirmaciju ideologije boljševizma«. Što je potrebno da bi se pristup Krleži raščistio od ideologije?

Lustracija bi trebala obuhvatiti sve radno aktivne osobe koje imaju dodira s edukacijom mladih naraštaja, a u bivšoj su državi promovirali ideje i praksu komunističkoga jednoumlja. Jasno, to su već stari ljudi u mirovini, no tzv. duboka država ostavila je duboke korijene, kriptokomuniste i dobro ih umrežila. Tu prije svega mislim na školstvo svih razina i udžbenike. Od tranzicijskih zemalja samo u Hrvatskoj i Sloveniji nije provedena lustracija, ali nije ni u Crkvi, pa ne znam je li to utješno ili početak problema s lustracijom. Možda Crkva misli da se kroz komunizam provukla intaktno?

»Preboljeti prkos i njegovati ponos«
Nije li opravdan strah da se lustracija ne otme nadzoru?

Nije lustracija nikakva odmazda, samo ljudi zadojeni komunističkom ideologijom i njezini promotori ne bi smjeli biti nastavnici đacima i studentima niti nastaviti s promocijom komunističke ideologije pod krinkom da je sve u demokraciji dopušteno. Ne, nije: Europa je jednoznačno osudila i ogradila se od represivnoga jednoumlja: nacifašističke i komunističke ideologije. Zar nije tragično da se nasljednici KPJ-a, danas SDP-a, s ponosom šeću pod duginom zastavom, a dok su bili na vlasti, homoseksualce su šikanirali, krivično gonili i njihovu spolnu orijentaciju kažnjavali do tri godine robije? Oprost, naravno, ali ne preko i prije pravde. Slabi ne mogu oprostiti, to mogu samo snažni, ali 11. zapovijed kaže: »Ne budi žrtvom.«

Uvod u svoju novu knjigu završavate tvrdnjom da su »književnici zrcalo jednoga doba i svjedodžba nacije«, koju zaoštravate riječima s kraja prvoga poglavlja: »Krleža, to smo mi: razmetljivi očajnici s palcem u ustima ili figom u džepu.« Može li se to stanje duha izmijeniti i kakvu ulogu u tome ima književnost?

Treba preboljeti prkos i njegovati ponos. Mi smo zapravo loša roba, patetični Slaveni kontaminirani uzoholjelim sluganstvom željnim osvete – bizantizmom; ljudi skloni manipulaciji i izdaji. Osvetoljubive smo prznice i činimo sve što treba da bismo se osjećali velikima i važnima. Mali smo narod još manje životne filozofije, nebogi, kako bi se reklo u mom zavičaju, a od tog stanja gora je samo razmetljivost sirotinje. To je Krleža dobro uočio, nije mu bilo teško, dovoljno mu je bilo pogledati vlastiti odraz u zrcalu savjesti. Književnost je mala kreacija, a čovjek je lice Božje jer mu je dana sloboda stvaranja. Književni likovi nadživjet će svoje autore i nisu fikcija, nego ono najdublje što književnik ostavlja iza sebe: pokušaj da nevidljivu zbilju stavi na papir i najiskrenije zahvali svojemu Darovatelju.

Biografija Davor Velnić (Rijeka, 1953.) pripovjedač je, romanopisac, esejist, polemičar i urednik. Osim brojnih radova objavljenih u hrvatskim književnim časopisima objavio je 14 knjiga, među kojima se uz dvije polemičke knjige o Miroslavu Krleži ističu i opsežna esejistička djela »Kineski šapat« i »Vrijeme mahnita čovjeka«.Pripovijetke su mu prevedene na španjolski, engleski i njemački jezik. Od 2003. do 2010. bio je glavni urednik časopisa »Književna Rijeka«, a za Maticu hrvatsku od 2009. do 2012. priredio je Sabrana djela Slobodana Novaka u osam svezaka. Član je Društva hrvatskih književnika i Matice hrvatske.