Prema nekim procjenama oko pola milijuna hrvatskih građana izravno je ili neizravno pogođeno posljedicama ovisnosti o kocki i igrama na sreću. U posljednjih nekoliko godina dogodio se porast onih koji traže liječenje od te ovisnosti. Da je kocka problem koji sve više razara hrvatsko društvo prepoznali su i hrvatski biskupi, koji su na zasjedanju Hrvatske biskupske konferencije u travnju upozorili, uz ostalo, i na nedostatnu zaštitu djece i mladih. Posebno su mislili na agresivnost reklama za klađenje i igre na sreću. U sklopu nekoliko crkvenih visokoškolskih ustanova održano je nedavno i nekoliko simpozija o problemu kocke.
Problem »nevidljive ovisnosti«
Sugovornik Glasa Koncila je dr. Luka Maršić, vodeći hrvatski adiktolog koji se bavi ovisnostima više desetljeća. Jedan je od pokretača Kluba ovisnika o kocki 2007. godine, u koji je uključen i danas, te je susreo tisuće sudbina pojedinaca i njihovih obitelji koje su nosile breme te »nevidljive ovisnosti«. Nevidljive jer se, kako je napomenuo sugovornik, s jedne strane o tom problemu nedovoljno govori u javnosti, a s druge strane riječ je i o ovisnosti koja je dugo nevidljiva i na svakodnevnoj razini, među onima koji pojedinca koji kocka čak i blisko poznaju. Sve dok ne dođe do nerješivih problema poput nagomilanih dugova.
»Nije iznenađujuće što je i Katolička Crkva odlučila progovoriti o problemu kocke. Jasno je da taj problem razara naše društvo i da Crkva to prepoznaje kao duhovni problem. Međutim, tu se trebamo vratiti i na ono što je Crkva još odavno nazvala grijehom struktura. Naime, u problem kocke nisu uključeni samo kockar i oni koji nude igru na sreću, tu je puno više prisutnih ‘igrača’. Slika je puno šira i cijelo društvo mora preuzeti odgovornost za rješenje toga problema. Ako mi kao pojedinci ili kao društvo općenito šutimo o tom problemu, i mi smo dio te grješne strukture«, upozorava dr. Maršić. »Kocka je suvremeno idolopoklonstvo. A ono nikada ne donosi ništa dobroga. Zapravo, ono u sebi nosi stalnu ‘pseudopsihotičnost’ koja je posljedica vezivanja uz nešto što je nestvarno«, dodaje zagrebački psihoterapeut.
Priređivači igara na sreću i sponzorstva športskih natjecanja
Sugovornik Glasa Koncila smatra da jedan od protagonista borbe protiv ovisnosti o kocki i igrama na sreću treba biti država premda ona zasad ubire znatan dio sredstava upravo od oporezivanja igara na sreću. Treba postaviti strožu regulaciju, odrediti granice dopuštenoga ponašanja kada je riječ o kocki, posebice u kontekstu mladih kojima je preko interneta dostupna tzv. online-kladionica i kockarnica.
»Kao i u svim drugim stvarima koje mogu postati problematične, potrebne su jasne granice. Znamo da automobil ne može voziti dijete od četrnaest godina, baš kao što su alkohol i cigarete zabranjene djeci te dobi. U ‘igri’ oko ovisnosti o kocki oni koji postanu ovisni zapravo su zadnja instanca. Premda sve počne od pojedinca – od onoga koji je ušetao u kladionicu ili kockarnicu. Ili, kao u drugim ovisnostima, od jedne, dvije ili tri čaše alkohola«, podsjeća dr. Maršić. »Belgija i Island uveli su takva pravila. Netko tko priređuje igre na sreću, primjerice, ne može samo tako biti sponzor ili nositelj športskih natjecanja, što je slučaj trenutačno u Hrvatskoj«, napominje dr. Maršić.
Potrebna je i filozofska i sociološka perspektiva
Osim medicinske i pravne dimenzije borbe protiv ovisnosti o kocki, dr. Maršić ističe da u cjelokupnom problemu treba u obzir uzeti i filozofsku i sociološku perspektivu. Nakon niza znanstvenih radova u domaćim i međunarodnim publikacijama iz područja adiktologije spomenutu »socio-filozofsku« perspektivu zauzeo je u svojoj knjizi »Knjiga oporavka 55«, čiji je rukopis u procesu pripreme za tisak. »Rastu problema ovisnosti pridonosi i društveni kontekst u kojem živimo, postmodernizam i neoliberalizam koji jačaju od šezdesetih. To je društvo koje stvara privid neograničenih mogućnosti. A kada se te mogućnosti ipak ne ostvare, događaju se frustracije, koje se potom ‘ublažavaju’ ponašanjima koja prerastaju u ovisnosti, kao što je kocka«, pojašnjava sugovornik.
Kako se takvo suvremeno društveno ozračje »pretače« u problem ovisnosti o kocki, zagrebački psihoterapeut objašnjava: »Dijete lagano ulazi u igru, ali i lagano izlazi iz nje. Kod odraslih je drugačije – oni lagano ulaze u igru i teško izlaze iz igre. Jer oni vide i kontekst u kojem se igra događa, a u tom kontekstu oni preko igara na sreću žele kompenzirati ono što im nedostaje ili što misle da im nedostaje. To konkretno znači da ako netko zarađuje tisuću eura, a plaća dolazi svakih 30 dana, on može stvoriti iluziju da će u kladionici ili kockarnici zaraditi deset puta toliko, i to u samo nekoliko trenutaka. A ne će, to je samo privid. Zato odrasli teško izlaze iz takve igre«, napominje dr. Maršić.
Suočavanje s ovisnošću kao »karcinomom duše«
»Suvremeno društvo napravilo je od pojedinca ‘homo ludensa’ – čovjeka igre. Kod kockara se događa jedan paradoks – tražeći sreću, on je izgubio radost. Sreća se može teško podijeliti s drugima, no radost je ono što čovjek može podijeliti. Uostalom, tu se vraćamo i na vjersku dimenziju naše katoličke, kršćanske vjere. Evanđelje donosi radost. A ta je radost danas bačena u drugi plan«, smatra sugovornik.
Kada se u razgovoru sa svojim pacijentima susreće i s njihovim obiteljima, nakon više recidiva često od roditelja primjerice može čuti: »Ja ću njega izbaciti iz kuće.« Kao psihoterapeutu, napominje, najteže mu je postići da članovi obitelji postanu svjesni da su ovisnosti – premda je u njima i odgovornost pojedinca – zapravo »karcinom duše«, a takvoga se člana obitelji ne može odbaciti, izbaciti na ulicu, zaključuje dr. Maršić.