Zašto je u redu petcima jesi meso osim u korizmi? Koja je logika?
P. K.
Podsjećamo da ćete propise vezane uz post i nemrs ponajprije naći u Zakoniku kanonskoga prava u kojem se ističe da su svi vjernici, po božanskom zakonu, »svatko na svoj način, dužni činiti pokoru; ipak, da bi se svi međusobno povezali nekim zajedničkim obdržavanjem pokore, propisuju se pokornički dani« (kan. 1249), a u općoj Crkvi to su »svaki petak u godini i korizmeno vrijeme« (kan. 1250). Sljedeći kanon 1251 određuje: »Uzdržavanje od mesne ili druge hrane, prema propisima biskupske konferencije, neka se obdržava svakog petka u godini, osim ako se podudaraju s nekim danom ubrojenim među svetkovine; nemrs pak i post na Pepelnicu i na Petak muke i smrti Gospodina našega Isusa Krista« (kan. 1251). Dok kan. 1252 objašnjava tko se sve obvezuje držati se zakona nemrsa i zakona posta, u kan. 1253 piše da »Biskupska konferencija može pobliže odrediti obdržavanje posta i nemrsa, a isto tako zamijeniti ih, u cijelosti ili djelomično, drugim oblicima pokore, osobito djelima dobrotvornosti i vježbama pobožnosti«.
Hrvatska biskupska konferencija još 1994. donijela je odredbu da nemrs obvezuje svakoga petka, a može se – osim u korizmi – u cijelosti ili djelomično, »zamijeniti drugim oblicima pokore, posebno karitativnim djelima, odricanjem od pića, pušenja, zabave, kao i vježbama pobožnosti«, pa je tako zagrebački nadbiskup 2025. godine odredio da se »katoličkim vjernicima preporučuje post i molitva, posebno petkom, kao dragocjeno sredstvo na putu zajedništva s Bogom i služenja braći ljudima«, dodajući da post i nemrs vjernike obvezuju na Pepelnicu i Veliki petak, a uzdržavanje od mesne ili druge hrane obvezuje svakoga petka u godini, osim ako se petkom slavi neka svetkovina.
Nemrs obvezuje svakoga petka, a može se, osim u korizmi, u cijelosti ili djelomično, zamijeniti drugim oblicima pokore, posebno karitativnim djelima, odricanjem od pića, pušenja i zabave, kao i vježbama pobožnosti. Međutim, dodaje se kako ima životnih okolnosti kada vjernici iz opravdanih razloga ne mogu petkom izvan korizmenoga vremena obdržavati nemrs, a kako bi se izbjegle teškoće u savjesti, zagrebački nadbiskup podijelio je oprost od nemrsa 2025. godine kada vjernici petkom sudjeluju na vjenčanju, sprovodu ili sličnu događaju. No ako se ne možemo pridržavati nemrsa, trebamo učiniti neko dobro djelo kojim ćemo »potvrditi svoje poštovanje prema Isusovoj muci i smrti, kojih se posebno spominjemo petkom«, što potvrđuje i Katekizam Katoličke Crkve (br. 1438).