MLADENAČKI ZANOSI Može se pobijediti i ovisnost i siromaštvo

Foto: Gimnazija Nova Gradiška | Ti držiš kormilo

Postoji sklonost da se uz današnje mlade veže beznađe, to jest da se stariji pitaju hoće li novi naraštaji biti dovoljno odgovorni za svijet koji im ostavljamo. Postoje primjeri koji suzbijaju takve strahove i znak su nade. Među njima su dvoje mladih, Helena Dautović i Leon Vidić, koji su kao maturanti novogradiške gimnazije pozvali mlade na bijeg od ovisnosti. Naime, nagrađeni su za grafičko rješenje i slogan »Ti držiš kormilo…«, kojim šalju poruku osobama koje se bore s ovisnošću ili onima koji su na pragu da postanu ovisnici.

U nazivu kampanje »Mjesec borbe protiv ovisnosti« prekrižili su riječi »borbe protiv« te umjesto njih upisali »pobjede nad« i tako dobili nov naziv kampanje

Statistički podatci govore kako se iz godine u godinu ruše rekordi u konzumiranju droga. Državne članice Europske unije šestu su godinu zaredom zaplijenile rekordnu količinu kokaina, nakon kanabisa najčešće upotrebljavane stimulativne droge u Hrvatskoj, a dobna granica eksperimentiranja s marihuanom spustila se na razinu osnovne škole. Kako bi pridonijeli borbi protiv te pošasti, maturanti su osmislili plakat kojim pozivaju mlade da prekinu sa svim oblicima rizičnoga ponašanja i ne potonu u pakao ovisnosti. Njihov slogan »Ti držiš kormilo – okreni prema slobodi«, što je i geslo ovogodišnjega Mjeseca borbe protiv ovisnosti, donosi i izravnu poruku čovjeku koji bi u trenutku gledanja plakata dobio mogućnost za promišljanje i donošenje afirmativne odluke o napuštanju ovisnosti. Rješenje plakata temelji se na kvaliteti vizualne dosjetke na način da je slogan pozicioniran u disperzivno svjetlo čiji je izvor svjetionik. Rad dvoje maturanata izabran je kao najbolje grafičko rješenje u konkurenciji stotinu radova te je osvojio nagradu Brodsko-posavske županije. U nazivu kampanje »Mjesec borbe protiv ovisnosti« prekrižili su riječi »borbe protiv« te umjesto njih upisali »pobjede nad« i tako dobili nov naziv kampanje »Mjesec pobjede nad ovisnosti«. Poruka je da ljudi cijelu godinu vode borbu protiv ovisnosti, ali studeni bi trebao biti mjesec pobjede nad tom pošašću, naveo je Vedran Balen za Večernji list.

U Hrvatskoj se baci 286 tisuća tona hrane

Ponovno se događa nešto dobro, a tomu i ovaj put »kumuju« mladi. Aplikacija »Crumbs« novost je u Hrvatskoj, a funkcionira tako da se proizvodi iz trgovina, restorana i pekarnica kupuju na popust. Antonio Matušan pokretač je platforme, koja se zasad može rabiti u Zagrebu, a plan je proširiti je na ostatak zemlje, piše Katja Knežević za Večernji list. Cilj je, kako Matušan govori, spriječiti da neprodani obroci ili višak namirnica završe u kanti za smeće te da se ručak ili gablec može dobiti primjerice u pola cijene. Iz članka nije jasno koju korist dobivaju pokretači aplikacije, to jest u kojoj je mjeri ona ekonomski isplativa, ali već je dobar znak ako se u Hrvatskoj počne bacati manje hrane.

Godišnje se na globalnoj razini baci trećina hrane, a najveći postotak pritom dolazi upravo iz kućanstava. Zato Hrvatska ima prvu platformu čiji je cilj povezivanje trgovina, pekarnica i restorana s viškom neprodane hrane i korisnika koji je mogu nabaviti na popust. U Hrvatskoj se baci 286 tisuća tona hrane, odnosno 71 kilogram po stanovniku. Na razini Europske unije brojka se penje na 58 milijuna tona u godini dana. Malo više od pola, oko 54 posto, bacaju domaćinstva. Ideja je prikupiti sve mrvice, kao što sugerira i engleski naziv aplikacije, i spasiti ih od sudbine na dnu vreće za smeće. Jedan je to od gorućih problema jer prekomjerna kupnja za kojom se najčešće povedu gladne oči nije najsretnije rješenje. »Kupujemo mnogo više nego što možemo konzumirati. Prvi je korak, dakle, na nama samima, odnosno na promjeni mentaliteta koji podrazumijeva da o kupnji namirnica razmišljamo unaprijed. Svakim bacanjem hrane uvećavamo emisiju stakleničkih plinova, a ta praksa daleko je i od ekonomske isplativosti. Imamo disbalans u društvu s toliko gladnih s jedne strane i morem namirnica u smeću s druge«, poručuje Matušan… Evo što još kaže: »Umrežene pekarnice i restorani svakodnevno na platformi objavljuju koja im je hrana ostala u vrijeme kada se može preuzeti. Ne postavljaju pojedinačne artikle, nego u skladu s viškovima pripreme pakete iznenađenja. Ako se ne može odlučiti, na integriranoj mapi može se provjeriti koja je lokacija najbliža. Prije uporabe treba se registrirati, odnosno izraditi profil u aplikaciji. Trenutačno je uključeno šezdesetak tvrtki s kojima posluju, neki objavljuju svakodnevno, neki svakih nekoliko dana ili po potrebi. Aktivno pregovaraju s još stotinjak tvrtki, čak i s velikim lancima, tako da je interes zaista velik. Da su korisnici prepoznali potrebu za aplikacijom, govori činjenica da je potražnja za misterioznim paketima veća od trenutačne ponude. U skladu s ponudom u aplikaciji može se dobiti misteriozna vrećica u vrijednosti od pet eura. Od bacanja spašene su krafne, kroasani, sočan desert u lisnatom tijestu i sendviči. Najelo se tako za nekoliko eura troje ljudi na terenu, što ulijeva dodatan osjećaj zadovoljstva uz činjenicu da se sudjelovalo u spašavanju hrane.« Matušan je to sve već predvidio na fakultetu. »Studirao sam u Italiji. Kao student paziš na svaki euro pa je idealno kad možeš svakodnevno kupovati na 50 posto popusta. To je sve dobra hrana koja se nije uspjela prodati.«