Pismenost je sredstvo osobnoga osnaživanja te društvenoga i ljudskoga razvoja. Pismeno izražavanje sjedinjuje umijeće pisanja i čitanja, ono je vrlo važan način isticanja čovjekovih misli, ideja i riječi te je tako nezaobilazan način izražavanja na kojem treba raditi. U novije, informacijsko doba pismenost više nije ograničena isključivo na pisanje i čitanje – danas postoje različite vrste pismenosti: informacijska i medijska pismenost, računalna i financijska i druge.
Civilizacijskim i društvenim napretkom napredovala je i pismenost te ona osim klasične pisane riječi obuhvaća i posjedovanje osnovnoga znanja o medijima, računalima i općenito informacijama koje kruže društvom. Pisana je riječ imala veliko značenje od početaka – ona je oduvijek označavala razinu razvitka pojedinoga društva te bila usko vezana uz obrazovni stupanj ljudi. Jednako kao i verbalno izražavanje, potrebno je posjedovati umijeće pisanja jer je suvremeno informacijsko društvo bez toga nezamislivo. Usmeno izražavanje, odnosno usmena predaja prethodila je pisanoj riječi, što je poznato i iz Biblije: prvotne usmene priče kasnije su zapisane. Biblija kao sveta knjiga ili Sveto pismo i svojim nazivom otkriva koliko je pisana riječ važna za svakoga od nas. Sve što je u Bibliji zapisano danas ne bismo imali da nije ostalo na papiru. Biblija kao sveta knjiga od početaka je širila Božju riječ i tako bila važan činitelj u obrazovanju čovječanstva. Hrvatska književnost i mnoge druge temeljile su mnoga svoja djela upravo na događajima i zapisima iz Biblije jer je Biblija uvijek bila knjiga puna vrijednih i bezvremenski važnih zapisa.
Dan međunarodne pismenosti koji se slavi 8. rujna podsjeća koliko su pismenost i obrazovanje važni za razvoj cjelokupne zajednice i svakoga pojedinca. Bez pismenih ljudi nema napretka društva ni boljitka za cijelu zajednicu. Pismenost je glavni preduvjet za suvremeno i moderno društvo i dakako mlade koji čine bogatstvo svake zemlje i zajednice. Bez mladih i odraslih, obrazovanih i pismenih ljudi društvo bi stagniralo te je zato proslava ovoga dana vrlo važna i svima treba biti poticaj da pomognu u opismenjavanju i onih koji za to – posebno u siromašnim dijelovima svijeta – još nisu imali prilike.
Umjesto za knjigama i časopisima, danas najčešće posežemo za pametnim uređajima, bilo to u svrhu informiranja, razgovora s bližnjima ili razonode. Možda pojam pismenosti zvuči kao da mu nije mjesto u medijskom svijetu, ali upravo je suprotno. Medijska pismenost pojam je koji obuhvaća mogućnost pristupa, analize, kritičkoga vrjednovanja i stvaranja novoga medijskoga sadržaja.
Dakle, medijska pismenost obuhvaća našu aktivnost u tradicionalnim medijima, ali danas sve više i sve češće na internetu i društvenim mrežama. Kod izlaganja bilo kojoj vrsti medijskoga sadržaja treba poznavati vještine kritičkoga mišljenja, biti svjestan sadržaja kojemu se izlažemo i onoga što nam on može donijeti.
Ljudi s razvijenim vještinama kritičkoga razmišljanja lakše razumiju sadržaj kojemu su izloženi te s lakoćom prikupljaju informacije koje su im u tom trenutku potrebne. Kritičko razmišljanje korisnicima pomaže shvatiti da nisu sve informacije na internetu relevantne, a ponekad nisu ni istinite. Posebno je bitno o vještinama kritičkoga mišljenja poučavati djecu koja su u mnogo slučajeva konstantno izložena digitalnim uređajima i elektroničkim medijima. Zbog specifičnosti uređaja koji nam omogućuju uporabu medijskoga sadržaja treba posjedovati i određene tehničke kompetencije potrebne za njihovu uporabu. Na internetu i društvenim mrežama možemo stvoriti svoj vlastiti sadržaj, dijeliti sadržaj neke druge osobe ili organizacije, pokazati što mislimo o tom sadržaju, komentirati. Sve te aktivnosti moraju se naučiti, tehnički svladati, ali i razumjeti kako bismo se njima koristili na ispravan način i ne na svoju ili tuđu štetu.
Pri proizvodnji vlastitoga medijskoga sadržaja potrebno je biti svjestan onoga što činimo, razmisliti poručujemo li tim sadržajem ono što zaista želimo poručiti i može li to što objavimo nekomu nanijeti zlo. Društvene mreže i cijeli virtualni svijet platforma su za izražavanje mišljenja i komuniciranje s drugima, ali unatoč svim posebitostima toga svijeta korisnici ne bi trebali izgubiti svjesnost o onom što u tom okruženju čine te zadržati osnovne ljudske vrijednosti.
Međunarodni dan pismenosti inicijativa je UNESCO-a kojoj je cilj 8. rujna svake godine svijet podsjetiti na važnost pismenosti i obrazovanja. Ideja o Međunarodnom danu pismenosti nastala je 1965. godine u Teheranu u Iranu na Svjetskoj konferenciji ministara obrazovanja, gdje je glavna tema bila iskorjenjivanje nepismenosti. UNESCO ističe kako je pismenost temeljno ljudsko pravo i temelj za cjeloživotno učenje te je nuždan preduvjet za osobni i društveni razvoj. Naglasak ovogodišnjega Međunarodnoga dana pismenosti bit će na promišljanju o prostorima za učenje te na osiguravanju kvalitetnoga i pravednoga obrazovanja za sve ljude, što je prijeko potrebno jer podatci iz 2021. godine pokazuju da 773 milijuna mladih i odraslih diljem svijeta ne posjeduje osnovne vještine pismenosti.
Priredili: A. Bukovac, I. Tomić, I. Moslavac