OD ŽIVAHNOGA DJEČAKA DO PAPE Papa Franjo: život kroz desetljeća

Foto: Siciliani-Gennari/SIR
Papa Franjo (1936. – 2025.) ostvario je dinamičan životni put koji otkiva korijene i poticaje njegova pontifikata. Potomak je talijanskih migranata u Argentini, ljubitelj filatelije, književnosti i nogometa, isusovac snažno odan siromašnima s ruba društva. Iskusio je mučnu diktaturu i recesiju, a kasnije, kao papa, i pandemiju koronavirusa. Sve to oblikovalo je njegovu viziju Crkve »siromašne i za siromašne« koja bi se bavila osobama »na rubovima« više nego sobom, na tragu isusovačkih misionara i sv. Franje Asiškoga.
1936. – 1946. Baka Rosa i salezijanci
Foto: Il Messaggero | S majkom Reginom i bratom Oscarom 1937. godine

Jorge Mario Bergoglio rođen je 17. prosinca 1936. u Floresu, pučkoj četvrti Buenos Airesa, nešto manje od dvije godine prije početka Drugoga svjetskoga rata. Bio je prvo od petero djece u obitelji niže srednje klase. Njegov otac Mario Bergoglio, računovođa u bojaonici tkanina, i majka Regina upoznali su se u salezijanskom oratoriju. Don Enrico Pozzoli, koji je vjenčao roditelje, bio je duhovni pratitelj cijele obitelji. Ključan je duhovni utjecaj na dječaka imala i baka po ocu Rosa, koja je prije preseljenja u Argentinu u rodnom Pijemontu bila aktivna u Katoličkoj akciji. Kao malen Jorge je provodio mnogo vremena kod bake, koja ga je učila moliti te u njemu zasadila duhovno sjeme. Djed Giovanni, rodom iz Portacomara, borio se u Prvom svjetskom ratu na rijeci Piave. Zbog uspona fašizma i ekonomske krize 15. veljače 1929. djed i baka doplovili su do Buenos Airesa. Početak Drugoga svjetskoga rata snažno je potresao obitelj, koja je pratila događanja u Europi, gdje je živjela rodbina. Iako je imao lijepo djetinjstvo, Jorge je prvi put postao svjestan ratnih stradanja i siromaštva u kojem mnogi žive. »Sve smo imali premda smo živjeli u jednostavnosti. Nije bilo važno imati automobil ili odijelo po mjeri ni odlaziti na odmor, najvažnije je bilo biti sretan. A toga nam, hvala Bogu, nije nedostajalo. Nadasve, nismo se plašili da će nam netko iz SS-a pokucati na vrata da pretrese kuću«, zapisao je u svojoj autobiografiji »Život; moja povijest u Povijesti«. U školi je volio matematiku, književnost, filateliju i šport. Kao živahan dječak vježbao je matematiku na neobičan način, uspinjući se stubama. Strastveno je navijao za nogometnu ekipu San Lorenzo de Almargo i igrao briškulu. U njegovoj se obitelji željno iščekivao kraj rata koji je konačno proslavljen i u Buenos Airesu, nažalost nakon atomske bombe.

1946. – 1956. U sjeni hladnoga rata
Foto: La Stampa

Hladni rat podijelio je svijet, a obitelj je dobila posljednju prinovu, djevojčicu Mariju Elenu, nakon čijega je rođenja majka Elena patila zbog zdravstvenih problema. Zbog toga su Jorge, njegov brat Oscar i sestra Marta 1949. uz pomoć don Pozzolija primljeni u katoličke internate. Dvanaestogodišnji Jorge pohađao je zavod »Wilfrid Baron de los Santos Angeles« u gradu Ramos Meiji, oko dvanaest kilometara od kuće. Salezijanska disciplina, s naglaskom na poštenje u športu i marljivost, bila je poticajna: »Najvažnija je bila, vjerujem, činjenica da je zavod, budeći našu savjest za stvarnost, stvarao katoličku kulturu koja nije bila dvolična ni zbunjujuća. Živjeli smo i milosrđe prema drugima, a bilo je istinsko!« zapisao je kasnije u autobiografiji. Ondje je kao dječak zavolio i karitativno djelovanje. Ondje je prvi put osjetio svećenički poziv. Školujući se kasnije za kemijskoga tehničara, Jorge je stekao važnu mentoricu – paragvajsku kemičarku Esther Ballestrino, marksističku aktivistkinju. Bila je ateistkinja i borkinja za prava potlačenih. Sve do njezine tragične smrti otac Bergoglio i ona održavali su prijateljski odnos pun poštovanja. Ona ga je, kako kaže, naučila misliti, otvorivši mu vrata u svijet društva i politike. U argentinskom društvu tada se naveliko raspravljalo o progonu mogućih komunista u SAD-u, što nije zaobišlo ni Bergoglia. Za pedesete kaže da su bile najvažnije u njegovu životu: »U tom sam desetljeću stekao radno i ljubavno iskustvo, za dlaku sam izbjegao smrt te sam osjetio svećenički poziv.« Ključan trenutak dogodio se 21. rujna 1953., početkom proljeća. Žureći se na izlazak s prijateljima, prošao je pokraj bazilike San Jose de Flores i osjetio potrebu ući i »pozdraviti Gospodina«. Pomolio se i poželio se ispovjediti. Tijekom ispovijedi osjetio se snažno obuzet Božjim milosrđem. O svojoj želji da postane svećenik nije govorio nikomu osim ocu Carlosu Duarteu Ibbari – koji ga je ispovjedio. Majci je tajio odluku, uz izgovor da ide studirati medicinu.

1956. – 1966. Bogoslov, isusovac, učitelj
Foto: La Stampa

Prva postaja Bergogliova puta prema svećeništvu bila je bogoslovija. Godine 1957. pogodila ga je snažna upala pluća koja je rezultirala odstranjenjem dijela jednoga plućnoga krila. Po izlasku iz bolnice, u kojoj je imao vremena razmišljati, odlučio je ući u Isusovački red. Privlačila ga je njihova disciplina i misionarski karakter Družbe. Želio je postati misionar u Japanu, no to mu zbog slabijega zdravlja nikada nije omogućeno. Godine 1958. pridružio se isusovcima. Čekao ga je studij, potom misija u Čileu i služba nastavnika u Santa Feu. Kao dvadesetdevetogodišnji nastavnik književnosti i psihologije znao je pristupiti buntovnim učenicima na pravi način. Bilo je to doba »beatlemanije« pa je skupina nadobudnih učenika željela oponašati Beatlese na španjolskom. Bergoglio im je nabavio potrebnu opremu i podupro njihov eksperiment, »još jednu od brojnih prilika za gradnju zajedništva«. Dovodio je u školu pisce – među kojima se našao i popularni Borges – i poticao učenike na kreativno pisanje. Započele su pripreme za svećeničko ređenje.

1966. – 1976. Napokon svećenik

Dana 13. prosinca 1969. zaređen je za svećenika, u dobi od 32 godine. Tom prigodom baka Rosa poklonila mu je kutiju s priborom za bolesničko pomazanje i napisala mu kratko pismo, testament svojim unucima. »Ako vas jednoga dana bolest, patnja ili gubitak drage osobe ispune potištenošću, sjetite se da jedan uzdah i pogled prema svetohraništu koje čuva najvećega i najuzvišenijega Mučenika te prema Mariji podno križa mogu biti poput kapi melema i na najdublje i najbolnije rane«, stoji u pismu. Argentinu je uskoro pogodio državni udar generala Jorgea Rafaela Videle i tada je uspostavljena diktatura. Osobe osumnjičene za ljevičarsku subverziju bile su uhićivane i mučene, a mnogi su ljudi ubijeni u tzv. letovima smrti – bačeni su u ocean iz zrakoplova. Isusovački zavod u San Miguelu bio je meta vojnih posjeta zbog sumnje da podupiru »curas villeros«, svećenike koji su djelovali u siromašnim četvrtima, koje su smatrali pobornicima komunističke ideologije. Neki su biskupi poput mons. Enriquea Agnelellija ubijeni, no o. Bergoglio, koji je skrivao neke bjegunce u Zavodu, ipak nije otkriven. Dvojicu isusovaca koji su radili u naselju baraka sa siromašnima oteli su dužnosnici režima. Bergoglia su tada, a i kasnije, neki optuživali da nije dovoljno učinio da ih puste. Otac Yolando Vori i otac Francisco Jalics naposljetku su pušteni i upućeni u inozemstvo. U to mučno vrijeme »desaparecidosa« – nestalih osoba koje su vjerojatno bile ubijene – za djecu koja nisu imala organiziranu odgovarajuću pastoralnu skrb i obrazovanje Bergoglio je organizirao vjeronauk i nogometne utakmice. Njegova nastavnica i prijateljica Esther također je stradala u progonu.

1976. – 1986. Njemačka »Gospa od Čvorova«

Godine 1980. otac Bergoglio vratio se u San Miguel, a 1986. otišao je u Njemačku radi studija, pripremiti disertaciju o Romanu Guardiniju. Stanovao je kod ljubazne katoličke obitelji. Ondje je otkrio pobožnost Gospi Koja Razvezuje Čvorove, koju je po povratku u Argentinu neumorno širio. »Premda sam bio na studijskoj godini, na koju me uputio provincijal, nije mi nedostajalo previranja, teškoća, grijeha i zaprjeka koje su se činile nepremostivima. U tim sam trenutcima još jednom, unatoč svemu, osjetio prisutnost Gospodina koji me čekao, kao i Gospinu prisutnost«, napisao je o tom razdoblju.

1986. – 1996. Berlinski zid i skrovito služenje
Foto: Siciliani-Gennari/SIR

Središnji događaj toga desetljeća bio je pad Berlinskoga zida, koji je argentinska javnost pozdravila s nadama i očekivanjima slobode i mira. U Argentini je došlo do demokratskih promjena. Otac Bergoglio, poglavar isusovačke provincije i bivši rektor zavoda »Colegio Maximo«, voljom poglavara poslan je u Cordobu, u isusovačku rezidenciju, gdje je služio kao ispovjednik i brinuo se o starijoj subraći. To je razdoblje bilo teško i mračno, no tada je učio biti »pastir s mirisom ovaca«. Pripremalo ga je to za 13. svibnja 1992. kada je imenovan pomoćnim biskupom Buenos Airesa. U to je vrijeme sporazumom u Maastrichtu rođena Europska unija u modernom obliku. Pozdravio ju je vjerujući da je izgrađena na kršćanskim načelima solidarnosti i supsidijarnosti. Smatrao je da kršćani mogu dati važan doprinos njezinu jedinstvu, »ponovno otkriti smisao pripadnosti zajednici«, dajući »lijek za individualizam«, posebno glede primanja migranata.

1996. – 2006. Nadbiskup koji kuha za goste
Foto: Siciliani-Gennari/SIR

Biskup Bergoglio 3. lipnja 1997. imenovan je nadbiskupom koadjutorom Buenos Airesa, a 2001. papa Ivan Pavao II. kreirao ga je kardinalom. Tada je postao vidljiv njegov pastirski stil; nastojao je živjeti skromno i štedljivo te biti blizu siromasima. Putovao je javnim prijevozom i kuhao za svoje goste, kako je naučio od majke i bake. »Za razliku od tolikih drugih velikodostojnika, on je u ormaru imao kardinalske halje koje nisu krojene po mjeri: to su bile one koje je nosio kardinal Quarrancino, koje su prekrojile časne sestre«, napisao je njegov životopisac Fabio Marchese Ragona. S dolaskom recesije 2001. počeo je govoriti o »ekonomiji koja ubija« i na tragu socijalnoga nauka Crkve upozoravati na to da tržište ne može autoregulacijom postići pravednost. Posebnu je pozornost posvećivao pučkoj pobožnosti, smatrajući je »imunološkim sustavom Crkve«.

2006. – 2016. Prvi papa s imenom Franjo
Foto: Siciliani-Gennari/SIR | Malo nakon konklava 2013. godine, papa Franjo vratio se podmiriti troškove smještaja u svećeničkoj kući Pavla VI.

Izabran za papu 2013., i uzevši ime Franjo, Jorge Mario Bergoglio izložio je i nastojao provesti u djelo viziju Crkve kakva se u njemu dugo oblikovala: misionarske, blage, skromne, sinodske, deklerikalizirane, antielitističke i otvorene. Bitne konture toga nacrta oblikovane su na općim skupštinama biskupa Latinske Amerike i Kariba, od kojih je posebno važna skupština u Aparecidi. Ondje je započela njegova bliska suradnja s kardinalom Victorom Manuelom Fernandezom kojega je 2023. kao papa imenovao prefektom Dikasterija za nauk vjere. Stupovi su dokumenta iz Aparecide bili »prihvaćanje svega što dolazi iz naroda; biti misionarska Crkva u izlaženju… i pučka pobožnost koja nam omogućuje da nastavimo prenositi vjeru na jednostavan i prostodušan način«, zapisao je u svojoj autobiografiji. Iako poznat po svojoj otvorenosti svima i u Crkvi i izvan nje, više je njegovih koraka i izjava izazvalo kritike i podjele – primjerice pozitivno stajalište o cijepljenju tijekom pandemije koronavirusa, fusnota o mogućnosti pripuštanja pričesti crkveno vjenčanih i civilno rastavljenih te ponovo vjenčanih, dvosmislene odredbe o blagoslivljanju istospolnih i izvanbračnih parova te veoma popustljivo stajalište o imigraciji. Papa Franjo umro je na Uskrsni ponedjeljak, 12. travnja 2025.