OPREZNO S DARIVANJEM ELEKTRIČNOGA ROMOBILA (2) Dok se ne donese zakonska regulativa, ostaje »zakon« da se prije početka vožnje uvijek – prekrižimo

Foto: Shutterstock

S problemom pravne regulative električnih romobila suočavaju se mnoge zemlje. U Velikoj Britaniji korištenje električnim romobilima ograničeno je isključivo na privatnim posjedima. U Francuskoj električni romobili smiju dosegnuti brzine do 25 kilometara na sat na biciklističkim stazama, a po nogostupima im je dopušteno kretati se brzinom do šest kilometara na sat. Upravljanje električnim romobilima zabranjeno je mlađima od 12 godina. Zabranjeno je prometovanje pješačkim stazama, autocestama i seoskim cestama. Francuski zakon kategorizirao je električne romobile kao »osobne motorizirane pokretne naprave«. Nesavjesni vozači u Francuskoj mogu dobiti do 1500 eura kazne i za vožnju sa slušalicama na ušima. Treba napomenuti da su Austrija i Švicarska proširile zone kretanja električnih romobila pa one uključuju i prometnice. U Kaliforniji je dopušteno korištenje električnim romobilima na biciklističkim stazama, nogostupima i prometnicama pod uvjetom da je vozač stariji od 16 godina i da nosi kacigu, a u New Yorku je vožnja na električnom romobilu zabranjena i kažnjava se s 500 dolara.

Vozači od jedne do sto godina?

A što radi hrvatsko Ministarstvo unutarnjih poslova? Postojeći Zakon o sigurnosti prometa na cestama ne raspoznaje električne romobile i slična prometala kao zasebnu kategoriju vozila. Hrvatski ih zakoni poistovjećuju s pješacima, što je potvrdio i Ustavni sud RH jer nisu definirani zakonom. To znači da se električni romobil tretira kao pomoćno pješačko sredstvo koje može prometovati po nogostupu i nema obvezu kretanja po biciklističkim stazama. Električnim romobilom može upravljati svatko od jedne do sto godina, bez ikakvih pravila. Za vožnju električnim romobilom nije potrebno posjedovati vozačku dozvolu, nije potrebna nikakva zaštitna oprema u vidu zaštitne kacige ni reflektirajućega prsluka. S obzirom na specifikaciju električnih romobila novije generacije, za sada još uvijek »dječjega« vozila koje može juriti do 65 kilometara na sat, treba se zapitati: kako je moguće da je upravljanje takvom vrstom električnih romobila dopušteno među pješacima, gdje je predviđeno njihovo kretanje? Sigurnosnu dimenziju koja je vidljiva u vrlo čestom konfliktnom prometovanju u pješačkim zonama, nenošenju zaštitne opreme i pojavi drugih rizika treba uvrstiti u jasne i precizne zakonske okvire. 

Prvi hrvatski električni romobil  
Dobar primjer onih koji vode brigu o sigurnosti električnih romobila jest tvrtka »Iddi« čiji su mladi entuzijasti osmislili prvi hrvatski električni romobil s pratećom punionicom i aplikacijom koji tržištu nude samo za najam. Električni romobil razlikuje se od ostalih po tome što ima pokazivače smjera i limitator brzine, što znači da se brzina ograničava ako se osoba na romobilu kreće u području u kojem je velika gustoća prometa. Najviša brzina kretanja električnoga romobila iznosi 25 km/h, a ima i hidrauličke kočnice.

 

Opasne ozljede 

Logično je da veći broj električnih romobila, veće brzine kretanja, kao i uporaba zajedničkih površina s pješacima i biciklistima vode i do porasta broja prometnih nesreća u kojima sudjeluju vozači električnih romobila. Jedna berlinska studija pokazala je da u Njemačkoj vozači električnih romobila imaju šest puta više nesreća od biciklista. Studiju je provelo i Kalifornijsko sveučilište u Los Angelesu, a pokazala je da je trećina od 249 osoba koje su sudjelovale u nesreći prilikom vožnje električnim romobilima i zatražile medicinsku pomoć u vozilima hitne pomoći prevezena u bolnicu. Najčešće su razlozi padovi tijekom vožnje (80,2 %), sudari s drugim vozilima u pokretu (8,8 %) i predmetima (11 %). Ozljede koje su nastale kod vozača električnih romobila upućuju da je 40,2 % imalo prijelom kostiju, 31,7 % traumu glave, a 28,1 % posjekline, uganuća i modrice. Studija je otkrila da je samo 4,4 % ozlijeđenih vozača električnih romobila prilikom vožnje imalo zaštitnu kacigu na glavi. Prema istraživanjima američkoga sveučilišta Rutgers fenomen električnih romobila prirodno je doveo do velikih ozljeda lica i glave koje su tri puta veće nego kod vozača bicikala. »American Journal of Otolaryngology« objavio je da je od 2008. do 2017. godine broj ozljeda kostiju čeljusti lica (kraniofacijalne ozljede) bio 990 ili 3,1 % od ukupnoga broja posjeta hitnoj službi (32.001 pacijent). 

MUP ne vodi statistiku romobilskih nesreća?

Ozljedama vozača električnih romobila svjedoče liječnici traumatolozi iz klinika za traumatologiju u Hrvatskoj koji zbrinjavaju vozače električnih romobila na dnevnoj bazi. Govore da su to većinom lake ozljede, oguljotine i nagnječenja, no ima i prijeloma ručnih zglobova i šaka. Nije poznato da je zbog električnih romobila u Lijepoj Našoj do sada tko poginuo jer prema dostupnoj statistici MUP ne vodi kategorizaciju poginulih vozača električnih romobila zato što ih poistovjećuju s pješacima. Prema zakonu velikih brojeva pitanje je kada će tko i u Hrvatskoj poginuti upravljajući električnim romobilom. Najveća otežavajuća okolnost prometnim vještacima u slučajevima nesreća prilikom upravljanja električnim romobilima jest nedostatak fizičkih dokaza nakon nesreće.

I na kraju, ključno je pitanje tko će i na koji način kontrolirati primjenu zakona, a poglavito nadzor brzina kretanja električnih romobila i drugih prometala na nogostupu. Opet se moramo vratiti na opću kulturu ponašanja, prometnu kulturu, svijest i edukaciju, u što bi trebale biti uključene sve odgojne institucije. Roditelji bi trebali odgajati djecu poštovanju prometne kulture od najranije dobi, a ne učiti ih stjecanju materijalnih bogatstava, skupim »igračkama« i sl. Dok se ne donese zakonska regulativa i ne uredi prijevoz električnim romobilima i drugim prometalima u Hrvatskoj, može se samo savjetovati da se prije početka vožnje – uvijek prekrižimo.

Preporuke hrvatskomu zakonodavstvu o električnim romobilima

  1. Žurno regulirati prometovanje električnim romobilima kao i drugim prometalima (segway, hoverboard i sl.) tako da se u zakon uvedu zasebne kategorije vozila koje će biti proglašene motornim vozilom, kao što su to primjerice učinile Njemačka i Francuska.
  2. Odrediti površine prometovanja električnim romobilima imajući u vidu činjenicu daljnjega stupnja razvoja i porasta broja električnih romobila. Pritom posebnu pozornost treba posvetiti najugroženijim sudionicima prometa (djeci, pješacima, starijim osobama i osobama s invaliditetom).
  3. Propisati tehničke norme za električne romobile, npr. uporabu svjetala, zvonaca i kočnica.
  4. Regulirati dobnu granicu osoba koje upravljaju električnim romobilima, kao i nošenje kacige i reflektirajućega prsluka.
  5. Regulirati koliko se osoba može prevoziti na električnom romobilu, kao i uporabu mobitela i drugih uređaja, npr. slušalica tijekom vožnje.
  6. Regulirati zabranu upravljanja električnim romobilima i drugim prometalima vozačima pod utjecajem alkohola i raznih opijata te, ne manje važno, odrediti sankcije za prekršitelje i nepoštovatelje zakona.
  7. Prilagoditi horizontalnu i vertikalnu prometnu signalizaciju.
  8. Uvođenje kategorije motornoga vozila podrazumijeva potrebu posjedovanja vozačke dozvole, kao i postavljanja pitanja koja sve motorna vozila moraju biti pokrivena osiguranjem od odgovornosti.
  9. Zakonodavac bi trebao statistički voditi i ažurirati sve nesreće prilikom vožnje električnim romobilima kako bi se mogao odrediti stupanj rizika od strane hrvatskih osiguravatelja i pripremiti odgovarajući osiguravateljski paketi.
  10. Kategorizirati električne romobile koji ostvaruju veće brzine kretanja od 25 km/h? Možda kao električne mopede, ili…

Mr. Robert Spudić, stalni sudski vještak za promet

Nijemci romobilske vozače kažnjavaju i oduzimanjem dozvole
Njemačka je legalizirala električne romobile koji postižu brzine do 20 km/h. Električni romobili izjednačeni su s motoriziranim vozilima. Kretanje je dopušteno na biciklističkim stazama ili prometnicama pod uvjetom nepostojanja biciklističkih staza. Osobama mlađima od 14 godina nije dopušteno upravljati električnim romobilima. Jasno su propisani tehnički zahtjevi, primjerice, električni romobili moraju imati svjetlo, zvonce i dvije neovisne kočnice. Propisane su kazne za upravljanje električnim romobilima pod utjecajem alkohola. Za one koji imaju od 0,5 do 1,1 promila alkohola u organizmu kazna iznosi 500 eura, dva negativna boda i mjesec dana oduzimanja vozačke dozvole. Za one koji upravljaju električnim romobilom pod utjecajem alkohola u organizmu gdje je koncentracija veća od 1,1 promila, propisane su drastične kazne oduzimanja vozačke dozvole na duže vrijeme uz obvezne testove procjene psihofizičkih mogućnosti. Njemačko rješenje traži i izdavanje potvrde o sklopljenom ugovoru o osiguranju i oznaku na električnom romobilu kao posebnom vozilu.