PITAJU LI SE ANĐELI? Bestjelesni mislioci, vrsni naturalist i bardski šaljivčina

Ulje na platnu »Sveti Matej i anđeo« Vincenza Campija (1536. - 1591.) čuva se u crkvi sv. Franje Asiškoga u Paviji

Malo komu nije poznato da je »anđeosko pitanje« glavnim razlogom stoljetnoga prijezira prema skolastičkoj misli. Malo je manje pak poznato da su pitanja o brojnosti i protežnosti anđela postavljali upravo velikani misaonosti poput svetoga Tome Akvinskoga i blaženoga Ivana Dunsa Škota. No najmanje je poznato da pitanja pravih anđela doista ne služe informiranju, nego – promišljanju. Za razliku od zloduha, čiji upiti vazda odišu nadmenom posprdnošću, anđeli Gospodnji nikada ne propituju božansku promisao, nego ljudske naume: Sarinu nevjeru i Hagarin očaj, Gideonovu plašljivost i Manoahovu preuzetnost, Tobitovu sumnjičavost i Tobijinu zaboravnost, Danielovu tjeskobu i Magdaleninu žalost, pogansko nasilje i izraelski neposluh, nemir žena i mirovanje apostola. Čak i kada pitanja naoko postavljaju jedni drugima ili Bogu, dusi ispituju srca vidjelaca koji ih slušaju. Tako je i proroka Zahariju anđeo dvaput zapitao: »Što vidiš?«

Zaharijin odgovor na drugo pitanje pokazat će zašto neobično ispitivanje nikada nije u potpunosti oslikano: »Vidim svitak knjige gdje leti: dužina joj je dvadeset lakata, a širina deset.« Naime, naspram knjige površine prosječnoga jednosobnoga stana i anđeo i prorok jedva bi se vidjeli.

Za razliku od zloduha, čija pitanja vazda odišu nadmenom posprdnošću, anđeli Gospodnji nikada ne propituju božansku promisao, nego ljudske naume

No trik za dočaravanje opisanoga viđenja i protiv je svoje volje pronikao kasnorenesansni talijanski slikar znamenit ne po vjerskim motivima, nego po vjernim imitacijama. Premda je Vincenzo Campi svoje ulje na platnu naslovio »Sveti Matej i anđeo«, njegova ikonografija posve se podudara sa Zaharijinim viđenjem: zbunjenomu svetcu anđeo pogled svrće k nebesima, tumačeći mu istom riječi koje ima zapisati. Premda se »vrsni naturalist« smatra začetnikom sjevernotalijanskoga žanrovskoga slikarstva, na slici nema traga ni prostoti ni pretjerivanju, a ipak ima realizma: makar se obojici otima uzdah umora, anđeo svetoga pisca pridobiva da se pridigne.

»Sveti Bože, što je ovo?« upitao je Richard Gwyn pridigavši se s trupca na kojem su mu zbog navodne veleizdaje engleske kraljice Elizabete I. sakatili utrobu. No pitanje velškoga prvomučenika – rođena 1537., godinu nakon Campija – bilo je više znakom nadahnute šaljivosti negoli očajničkoga zamora. Naime, sveti se bard gotovo pet godina u engleskim zatvorima molitvom i rugalicom pripravljao za kaznu koja ga je stigla zbog vjernosti papi. Kada su ga anglikanci protiv njegove volje odveli u svoju bogomolju, zveketao je okovima da bi nadglasao propovijed; suuznike od kojih se opraštao molitvom blagoslova tješio je: »Ne oplakujte me, jer samo plaćam najamninu prije roka.« Da je neobična vjernost ravnatelja »podzemnih« škola ponikla pod krilom anđela, nagoviještaju vrane i lunje koje su ga iskljucale kada se načas pokolebao pred prijetnjama. No neupitno to dokazuju anđeoski stihovi: »Svetcem se ne postaje / lelujanjem u misli.«