Dok je nekadašnji glavni trg rimskoga staroga grada Poreča u zimskim mjesecima rjeđe nego u vrhuncu ljetne sezone ispunjen turistima, u porečkoj katedrali vjernici svih dobi okupljeni su na euharistiji, usred povijesne jezgre grada, gdje vjera živi od 3. stoljeća, kada je tzv. Mavrov oratorij nastao preuređenjem privatne kuće sv. Mavra u kojoj su se vjernici okupljali. Obitelj je Crkva i Crkva je obitelj, svima je poručila euharistija, pokazavši da vrijedna Eufrazijeva bazilika pod zaštitom UNESCO-a nije samo meta turista, nego duhovno središte grada.
Kućna crkva sv. Mavra, riba i Bogorodica Carica
Poreč je poznat kao turističko mjesto s velikim brojem noćenja; manje je poznato da lučko naselje na mjestu današnjega grada postoji od prapovijesti. Porečka župa danas pokriva područje s oko 15 tisuća stanovnika, a ljeti taj broj višestruko naraste. »Teško je odrediti broj vjernika u župi jer u ljetnim i zimskim mjesecima znatno poraste, i to posebno zbog gostiju iz Slovenije i hrvatske dijaspore. Župa Poreč obuhvaća grad Poreč s trima crkvama, Musalež i turističko naselje Červar-Porat, koje pokazuje tendenciju rasta. Puno se ispovijeda, ovdje bi trebao još jedan svećenik«, napominje porečki župnik Mladen Pranjić.
Biskupija sa središtem u Poreču postojala je još prije nego što je Milanski edikt 313. odobrio javno ispovijedanje kršćanske vjere, o čemu svjedoči natpis na sarkofagu sv. Mavra, prvoga porečkoga biskupa i mučenika iz 3. stoljeća.
Po tom znamenitom svetcu zaštitniku, čija je krv doslovno bila sjeme kršćanstva u Poreštini, nosi ime i godišnja nagrada Grada Poreča zaslužnim pojedincima – Nagrada sv. Maura. Kršćanstvo je u Poreču bilo razvijeno već u 2. stoljeću. Prva je sakralna građevina izgrađena u 4. stoljeću, a u 5. stoljeću bila je izgrađena prva trobrodna bazilika. U 6. stoljeću današnju je baziliku, posvećenu Marijinu uznesenju, u bizantskom stilu dao izgraditi porečki biskup Eufrazije. Prelijepi podni mozaici, stupovi od prokoneškoga mramora s čipkastim kapitelima čine je jednim od najljepših primjera ranobizantske umjetnosti uopće.
Godine 1974. u nekadašnjoj biskupovoj palači otvorena je Zbirka župe Poreč s brojnim mozaicima iz 4. stoljeća uključujući čuvenu ribu, raspela, kipove, slike i liturgijske predmete. Kao što je upozorio povjesničar umjetnosti Dino Milinović, lik Bogorodice s Djetetom u središtu glavnoga mozaika jedan je od najranijih prikaza Marije Bogorodice kao carice. Dok se u rimskoj bazilici Svete Marije Velike Krist Dijete u sceni poklonstva kraljeva pojavljuje sam na prijestolju, a Marija desno od njega na nižem tronu, u Poreču Bogorodica drži Krista – Utjelovljenu Riječ – u krilu, a nad njima se pojavljuje Božja ruka s vijencem. Porečki je mozaik i jedan od dokaza razvijenoga štovanja Marije u ranom kršćanstvu. Također, Eufrazijana je jedinstvena i po ciboriju – natkrilniku oltara – jedinom poznatom ciboriju koji je ukrašen mozaicima. Legendarni mramorni sarkofag sv. Mavra imao je uzbudljivu sudbinu; izrađen je 1247. da bi pohranio relikvije porečkih biskupa sv. Mavra i sv. Eleuterija, a u 14. stoljeću Genovljani su ga ukrali od Mlečana kao ratni plijen. Tek su 1934. godine relikvije vraćene na oltar. Porečka katedrala jedna je od najbolje očuvanih ranokršćanskih bazilika, ali i podsjetnik da Crkva nije tek građevina, nego živa zajednica.
Neokatekumenski put, lectio divina i izazov rada s mladima
Novija povijest župe obilježena je prisutnošću dobrih župnika. Mons. Petar Pahović (1936. – 2013.), od milja zvani »naš Pjero«, bio je župnik 25 godina. Godine 2010. dobio je Nagradu sv. Maura, a o obljetnici njegova preminuća Porečani i danas dolaze pohoditi mu grob. Osobito se isticao pastoralom turista i duhovnim praćenjem zajednica Neokatekumenskoga puta. »On je bio naš svetac«, rekla je o pokojnom župniku Pahoviću dugogodišnja župljanka Mira Vršćak, koja svakodnevno u Eufrazijanu dolazi na misu. Naslijedio ga je Željko Zec, a potom rođeni Porečanin Rikard Lekaj. Od 2015. do 2022. župnik u Poreču bio je današnji zadarski nadbiskup Milan Zgrablić. Za sadašnjega župnika Mladena Pranjića, rodom Zagrepčanina, župljani imaju riječi hvale: »Naš je župnik jako dobar, jako se trudi«, rekla je Irena Aranjoš, župna katehistica i članica župnoga pastoralnoga vijeća.
Od 1986. u Poreču je prisutan Neokatekumenski put; trenutačno je aktivno pet zajednica od tridesetak članova. Neokatekumenskomu putu u Istri dao je poticaj biskup Antun Bogetić otvorivši 1991. u Puli Biskupijsko-misijsko sjemenište »Redemptoris Mater«. Trenutačno u Porečkoj i Pulskoj biskupiji djeluje 15 svećenika formiranih upravo u tom sjemeništu, među kojima je i porečki župnik Pranjić. Irena Aranjoš, vjeroučiteljica i već 43 godine pjevačica u župnom zboru, s radošću je posvjedočila da pomaže u župnoj katehezi prvopričesnika. »Skoro će mi osamdeseta, a još uvijek vodim prvopričesnike. Svakodnevno idem na euharistiju. Pitaju me: ‘Zašto ideš?’- ‘Na susret s Uskrsnulim!’ Ne idem da mi bude lijepo, to ne. Nije najvažniji svećenik ni ljudi, nego Bog. Idem po snagu da bih mogla prihvatiti križ i ljubiti neprijatelje. Ako ne prihvaćaš križ i ne ljubiš neprijatelje, ne možeš reći da si vjernik.«
Kada djetetu preneseš vjeru, prenio si mu sve
U župi je godišnje 80-ak prvopričesnika i isto toliko krizmanika. Svakoga petka u župnom dvoru okuplja se biblijska molitvena zajednica »Prijatelji riječi Božje« koja slijedi molitvenu metodu »lectio divina«. Ta aktivnost okuplja između dvadeset i trideset vjernika. Nedjeljno bogoslužje nije zamislivo bez ženskoga župnoga zbora, a večernju nedjeljnu misu animira zbor mlađih »Milost« koji su 1995. osnovale mlade župljanke Arijana Peteh i Gordana Đurić. Zbor danas ima petnaestak članova, a u njemu svira nagrađivani porečki glazbenik Danijel Damjanović, osnivač rock-grupe »Kultura« i gitarist legendarne grupe »Poklon«. »Radio sam deset godina kao vjeroučitelj u Bujama, a sada se bavim isključivo glazbom. Postava se mijenjala, ali zbor ‘Milost’ traje«, rekao je Damjanović. Na pitanje što (mu) u župi nedostaje rekao je kako je dobro da postoje molitvene zajednice, ali laičkih zajednica i aktivnosti općenito nedostaje, svagdje.
Ingrid Šahta, članica zbora od početka, podijelila je s čitateljima Glasa Koncila svoje iskustvo vjere i pripadnosti župi. »Lijepe su mi starije žene koje pjevaju, one su dio moga djetinjstva. Zahvalna sam roditeljima koji su me uveli u Crkvu. Kada djetetu preneseš vjeru, prenio si mu sve. Bog je uvijek vjeran, iskusila sam to. Kada se predam Bogu, on uvijek učini najbolje, pokaže se da je on u pravu«, rekla je. »Nedostaju susreti s mladima. Na mladima svijet ostaje. Mlade treba privući zajedništvom, pa i pokojim zabavnim sadržajem«, dodala je i napomenula da će jedna od pokretačica zbora »Milost« Arijana Rakitovac uskoro diplomirati teologiju pa se nada da će zajedno, u suradnji sa župnikom, pokrenuti intenzivniji pastoral mladih.
Suživot kršćana i muslimana u multietničkoj sredini
Iako je Poreč ekonomski vrlo razvijen, ljeti nije rijetkost vidjeti »skupljačice boca« – starije žene umirovljenice koje obilaze grad u potrazi za otkupnom ambalažom. Župni Caritas uspješno djeluje u suradnji s Centrom za socijalni rad i Crvenim križem.
Jednom mjesečno prikupljaju se i dijele namirnice, a potrebitima se osigurava i odjeća i obuća te specijalistički pregledi. Korisnici Caritasa uglavnom su umirovljenici, uz nekoliko beskućnika i obitelji u potrebi.
Poreč kao ekonomski razvijena i prosperitetna općina već desetljećima privlači ljude s raznih strana te je danas multietnički i multikonfesionalan grad; osim Hrvata i talijanske manjine, znatna je prisutnost Albanaca i Roma. Albanci podrijetlom s Kosova velikom su većinom katolici, a tradicionalno su filigrani i zlatari. Makedonski su pak Albanci muslimani i bave se slastičarstvom i pekarstvom. Porečki Romi bave se trgovinom i mahom su muslimani. Ingrid Šahta iskreno je ispričala kako je prije demokratskih promjena relativno malo ljudi prakticiralo vjeru redovitom euharistijom, a devedesetih broj praktičnih vjernika katolika porastao je, među ostalim, zahvaljujući doseljavanju izbjeglica iz Slavonije i Bosne.
»Odnosi katolika i muslimana dobri su; redovito si čestitamo blagdane i posjećujemo se. Muslimanska zajednica nema džamije, ali ima molitveni prostor i dobroga imama, a prisutan je i islamski vjeronauk u školi. Rekla bih da više muslimana prakticira vjeru nego prije; oni je prakticiraju konkretnije, djeca čitaju prijevod Kurana. U mojem djetinjstvu tata nam je čitao Bibliju, no sada je to mnogo manje prisutno u obiteljima«, rekla je i zaključila: »Osim rada s mladima, materijalizam je najveći izazov za duhovnost u našoj župi.« Poruka je dugostoljetne župe Poreč: iz krvi mučenika nastaje kršćanska zajednica, vitalna onoliko koliko se sakramentima, molitvom i radom ucjepljuje u Krista.