»U Rimu, blažena Katarina, udovica, kraljica bosanska, primivši haljinu Trećega reda manje braće, strpljivošću, čistoćom, bogoljubnošću i poniznošću veoma se odlikova.« Iza te kratke i spokojne rečenice Franjevačkoga martirologija krije se neobično buran, pa i tragičan život Katarine Kosače-Kotromanić: žene koja nije bila tek trećoredica znamenita po pokori i milosrđu, nego i kraljica koja je sudbinu svoje Bosne povjerila – papi. Upravo stoga nedavna proslava spomendana kraljice koju franjevci časte kao blaženu u godini 600. obljetnice njezina rođenja poziva i na razmatranje njezinih poticaja za trenutačnu duhovnu, ali i društvenu situaciju u BiH. Za Glas Koncila u kratkom ih je razgovoru rado iznio dr. Darko Tomašević, svećenik Vrhbosanske nadbiskupije i profesor na sarajevskom Katoličkom bogoslovnom fakultetu.
»S razlogom smo rođeni gdje jesmo«
»Unatoč tomu što kraljica Katarina nije formalno beatificirana, svečanost slavlja u Kraljevoj Sutjesci pokazuje koliku važnost primjer njezina svetoga života ima za hrvatski puk i za franjevački red. Ipak, žalosti činjenica da u Sutjesci danas živi deset tisuća vjernika manje nego prije rata. Hrvati katolici u BiH nisu prepolovljeni, nego desetkovani, a situaciju još težom čine odlasci mladih obitelji s djecom. Oduvijek se odlazilo iz BiH, no zbog malobrojnosti današnjih obitelji taj problem postaje sve zamjetniji.«
Usporedno s time u BiH raste broj stanovnika islamske vjere, zbog čega je moguće povući i paralelu s Katarininim vremenom. »Bošnjaci su nakon rata BiH prihvatili kao svoju državu, ali i kao mjesto gdje čine većinu ne samo u odnosu na katolike, nego i na kršćane općenito. Ipak, čini se da sličnosti tu prestaju. Katarina je Bosnu napustila tek zbog ratne ugroze, a mnogi Hrvati BiH danas napuštaju radi bolje perspektive na Zapadu. No da se svi držimo takva pogleda, čitavu bi Hrvatsko valjalo iseliti u Njemačku! Odluku o ostanku ili odlasku svatko donosi na temelju svojih razloga, ali s razlogom smo i rođeni gdje jesmo. Plodove treba donositi gdje nas je Bog postavio.«
Rast islama neodvojiv od nacionalnoga faktora
Ipak, može li kraljica Katarina biti putokaz Crkvi u suočavanja s islamizacijom? »Crkva i u vjerskom nauku i u vjerničkoj praksi zastupa opciju dijaloga s islamom, što je u BiH moguće jer muslimani pretežito nisu radikalno usmjereni kao u arapskim zemljama. Premda se znakovi radikalizacije ne smiju zanemariti, oni još nisu sigurnosna prijetnja. Rast islama neodvojiv je i od razvoja nacionalne svijesti Bošnjaka, tako da je prakticiranje i radikalnoga i tradicionalnoga islama danas mnogo izraženije nego u vrijeme Jugoslavije. Džamije su pune nesumnjivo i zbog nacionalnoga faktora«, primjećuje dr. Tomašević.
Iako su se religije kroz čitavu povijest iskrivljavale u političke svrhe, vjerno prakticiranje katolištva i islama ne bi smjelo dovesti do društvenoga razdora. »Pravi izazov za katoličke vjernike nalazi se, dakle, drugdje: u nadvladavanju materijalnoga pogleda u korist duhovnoga, u čemu Katarina svakako može pokazati put. Kada bi katolici u BiH rađali više djece, religijska situacija za 20-ak bi se godina lako izmijenila.«
Sluti li se u Bosni i Hercegovini miris rata?
Da Katarinina Bosna nije tek religijski složena zemlja, pokazali su i minuli lokalni izbori tijekom kojih su bosanskoga kralja Tvrtka I. Kotromanića nacionalistički svojatali i srpski i bošnjački političari. »Potpuno je jasno da je riječ o dominantno katoličkoj dinastiji. No politika uvijek nastoji svoju ideologiju utemeljiti u što daljoj prošlosti da bi opravdala svoje ciljeve. Povijest BiH prekraja se i preotima sve od Kulina bana s ciljem opravdavanja političke dominacije ili ideoloških narativa. Ali manipulacija istinom na loše mjesto prvo odvodi onoga koji manipulira.«
Usred tih manipulacija hrvatski se vjerni puk u BiH oslanja na papu, baš poput svoje blažene kraljice. »Papa u Bosni nije važan tek kao poglavar Katoličke Crkve i moralna vertikala, nego i kao činitelj svjetovne stvarnosti. Dovoljno je podsjetiti na više od 300 poruka kojima je sv. papa Ivan Pavao II. u javnosti zagovarao prestanak rata u BiH. Ni jedan pojedinac nije toliko pridonio smirivanju rata koliko papa izravno svojim govorima, ali i neizravno diplomatskim aktivnostima. Taj utjecaj ostaje svijetlom točkom i u današnjim političkim previranjima«, ocjenjuje sugovornik.
No koliko primjer bosanske kraljice može voditi i današnje državnike? »Poslijeratnim državnim uređenjem koje nam je nametnuto iz vanjskopolitičkih središta stvorena je svojevrsna politička baruština koja je odličan teren za održavanje onih koji mute vodu raznovrsnim prijetnjama i tako prikupljaju svoje poene, a ne bore se za dobro naroda. U tom smislu u zadnjim se desetljećima politička perspektiva i ne nazire.
Blažena Katarina zasigurno je primjer državnika – no zašto bi je za primjer uzeli oni koji u danom sustavu najviše profitiraju upravo suprotnim ponašanjem?« pita se dr. Tomašević.
Međutim, sugovornik napominje da se na temelju Svetoga pisma u životu Katarine Kosače-Kotromanić može prepoznati više od tragične figure iz daleke prošlosti. »I sam nam se pojam kraljice zasigurno čini nerazumljivijim nego što je bio srednjovjekovnomu čovjeku. No osim što se i dalje ugledamo u raznovrsne ‘kraljeve’ – osobe koje su moćnije od nas – i Biblija nam Boga predstavlja kao kralja Izraela: kralja koji ne gospodari, nego služi. U toj se slici zrcali i privlačnost kraljice Katarine. Bez obzira na uništenje povijesnih dokumenata, u narodu je preživio glas o pobožnoj vladarici koja je morala napustiti svoju domovinu srca razdrta zbog poturčenja vlastite djece. Narod je u njoj promatrao sažetak četiriju stoljeća svoje patnje, ali i simbol vjere koja u nedaćama ne kopni.«
Nada koja ne postiđuje
Upravo takvo svjetlo Katarinin lik baca i na bosansko-hercegovačku sadašnjost. »Statistički podatci svakako su alarmantni. Jednako tako, pogledamo li situaciju kroz zadnjih 500 godina, ljudskim očima zamijetit ćemo samo nevolje. No tek gledajući vjerničkim očima poput Katarine, možemo zamijetiti paradoksalnu pobjedu kršćanstva. Bez križa nema uskrsnuća; bez Velikoga petka nema Uskrsa. Hoće li naš Veliki petak trajati još godinama, desetljećima, stoljećima? Ne možemo znati, ali u budućnost možemo gledati s nadom. Ne političkom nadom u ljude, nego katoličkom nadom u Boga. Sve osim toga samo je privremeno.«