Jaslice bez »voleka« bile bi kao stan bez grijanja. Ipak, taj dragi stvor simbolizira tamo, uz Isusa, i više: snagu te posebice strpljivost onoga tko je spreman žrtvovati se i raditi, »povući« za druge. Vol je slika kako upravo na taj način treba biti uz Isusa, spremno mu služiti, usprkos podrugljivcima koji će dobacivati: »Vuci, vole!«
Božićno drvce, okićena jela ili bor, slika je Isusova rođenja, a svojim zelenilom usred zime simbolizira i život vječni. I adventski vijenac, koji se nerijetko izrađuje od jelovih grana, slika je iščekivanja Krista kao vječnoga života, koji nam je osigurao vlastitom smrću na križu i uskrsnućem. »Obična«, neokićena jela – zbog uznosita držanja – simbol je još duhovnosti, strpljivosti i krjeposna života.
Umiljata mlada ovca najčešći je simbol Isusa Krista, po žrtvi koju oboje, nedužni, podnose. Jer kao što je janje bilo osobita žrtva kojom se u biblijsko doba Bogu iskazivala čast i zahvalnost, tako se Isus – jednako bez krivnje – na križu prinio, žrtvovao za sve nas. Stoga ne treba čuditi da se rodio upravo u štalici gdje su mu pastiri kao prvi dar mogli donijeti – malo janje. Sliku njegove buduće žrtve, ali i uskrsne pobjede nad smrću.
Blijedožuta smola iz istoimenoga grma smirne (ili mire) povezala je Isusovo rođenje i smrt. Naime, novorođeni Isus tu dragocjenu pomast dobio je na dar od mudraca s istoka, a kad je umirao na križu, bila mu je – pomiješana s pićem – ponuđena za ublaživanje boli. Naposljetku, smirnom su mu Josip Arimatejski i Nikodem pomazali tijelo prije polaganja u grob. U sva tri navedena slučaja smola smirne bila je simbol Kristove ljudskosti, »dokaz« da je – iako Bog – bio i pravi čovjek.
Kršćanska simbolika, baš kao i zoologija, razlikuje divljega od pripitomljenoga sokola. Dok je prvi uvijek znak »divljih« misli, grijeha i loših stvari, pitomi sokol označava osobu koja je bila bez vjere, ali se obratila i povjerovala. Veza s Božićem? Često ga se prikazivalo u rukama slugu Triju mudraca, kao sliku svetih ljudi iz svih krajeva svijeta.
Miris tamjana zanosi, uznosi, vodi ravno put neba! Zato je, za Kralja nebeskoga, među darovima Triju kraljeva bio i taj dragocjeni miris, koji se dobiva od debla stabla tamjana. To drvo raste u Južnoj Arabiji i Indiji i ima vrlo tanku koru, koja se zareže da bi iz nje iscurila blijedozelena smola – tamjan. Tek kad je sasušen, tamjan daje osebujan »tihi« miris, a kad ga se stavi na žeravicu, nastupi prava »rapsodija mirisa«. Namijenjena je samo za uzvišene trenutke i osobe, simbolizirajući težnju za nebeskim.
Ljudi nekoć nisu znali da je lastavica ptica selica pa su mislili da ta elegantna ptičica prezimi skrivena negdje duboko u blatu, da se »pravi mrtva« dok traje studen… Njezin proljetni povratak doživljavao se kao novo rođenje te su je renesansni umjetnici povezali s navještenjem i Isusovim rođenjem (i Uskrsom!), a na božićnim prizorima znali su je slikati negdje u blizini betlehemske štalice.
Najbrža mačka na svijetu, divlja zvijer osuta crnim pjegama, opasna i za čovjeka, postala je simbolom grijeha i zla, đavla samoga. Stoga leopard na božićnim prizorima, redovito u pitoresknoj povorci Triju mudraca, oslikava istinu da se Bog doista morao roditi kao čovjek, da pobijedi grijeh i zlo prisutno među ljudima.
Skroman svakodnevni livadni cvijetak u kršćanskoj simbolici pojavljuje se potkraj 15. stoljeća, kada slikari počinju tratinčicu stavljati u prizore Isusova rođenja. Činili su to da oslikaju nevinost novorođenoga Djeteta, a jednostavna dražesnost tratinčice učinila im se prikladnija od uznositosti dotad raširenoga bijeloga ljiljana.
Zbog bjeline cvjetova i »rajskoga« mirisa đurđica je postala simbol Djevice Marije, bezgrješnoga začeća, ali i Kristova dolaska, s obzirom na to da je taj cvijet jedan od prvih vjesnika povratka proljeća, »života«.
Ne »donosi roda djecu« baš samo u (zastarjelim?) tumačenjima malenima kako su oni došli na svijet! Odnosno i ta je izreka povezana s kršćanskom simbolikom, prema kojoj je dugonoga i dugokljuna bijela ptica postala znak navještenja. Jer kako ona svojim bijelim krilima naviješta dolazak proljeća, tako je anđeo Gabrijel »svojim krilima« Mariji navijestio dolazak djeteta Isusa.
(Priređeno prema knjizi »ZoObilje u slikama«, autora Vojmila Žica, Glas Koncila, 2022.)