STEPINČEVO PITANJE ŽIVI Svevremenski poredak

Snimio: B. Čović | Predstavljanje dviju knjiga zagrebačkih nadbiskupa o bl. kardinalu Alojziju Stepincu

»Kakav poredak zastupa Katolička Crkva, kad se danas cijeli svijet bori za novi poredak?« – pitanje je koje je 1943. u vrijeme Drugoga svjetskoga rata postavio zagrebački nadbiskup Alojzije Stepinac. Isto pitanje imao je potrebu ponoviti i kardinal Franjo Kuharić u više navrata tijekom komunističkoga jednoumlja pod kojim su jecali Crkva i narod. Nadalje, isto je pitanje citirao i sv. papa Ivan Pavao II. na Stepinčevoj beatifikaciji 1998. u Mariji Bistrici, a to je pitanje ponovio i zagrebački nadbiskup Dražen Kutleša na proslavi 25. obljetnice beatifikacije u Mariji Bistrici 2023. Posljednji put to je pitanje odjeknulo na predstavljanju dviju knjiga autora sluge Božjega kardinala Franje Kuharića i kardinala Josipa Bozanića, koji ga je i postavio u svojem govoru. Pitanje je posve na mjestu, i u vremenu i u prostoru, budući da ga je bl. Stepinac postavio u doba kada je Europa bila pritiješnjena ideologijama i nasiljem, kardinal Kuharić u doba komunizma, sv. Ivan Pavao II. u doba razmahivanja ideologije globalizma, mons. Kutleša u postpandemijsko doba i doba rata na ukrajinskom teritoriju, a sada ga je kardinal Bozanić postavio u vrijeme kad se javnost brzinom putovanja internetskoga signala zbunjuje nakon provedenih izbora u Sjedinjenim Američkim Državama, to jest kada se sve više govori i o nastupanju novoga poretka među velesilama.

Crkvu bi mnogi željeli instrumentalizirati, pogotovo oni iz političkih miljea. Ona pak mora biti u dijalogu s vlastima i surađivati jer iako je odvojena od države, nije odvojena od društva, koje u velikom postotku čine vjernici, i stalo joj je do općega dobra. Vrijeme koje dolazi donosit će pred vjernike i društvo izazove koji su dosad rijetko viđeni

Primjerice, pomnim iščitavanjem čestitke koju je povodom inauguracije američkoga predsjednika poslao papa Franjo ne vidi se da je istaknut entuzijazam zbog najave američkoga predsjednika o suzbijanju posljedica ideoloških kolonizacija na primjeru rodne ideologije, koja je protivna svim katoličkim gledištima. Više je prisutan oprez na drugim područjima, što se vidi iz riječi: »Nadahnut idealima svoje zemlje da bude zemlja mogućnosti i prihvaćanja za sve, nadam se da će pod Vašim vodstvom američki narod ići putom napretka i uvijek težiti izgradnji pravednijega društva, u kojem ne će biti mjesta za mržnju, diskriminaciju ili isključenost.« Ali istodobno Papa piše: »Dok se naša ljudska obitelj suočava s brojnim izazovima, da ne spominjem pošast rata, molim se Bogu da vodi vaše napore u promicanju mira i pomirenja među narodima.« Te riječi pokazuju da katolicima istinska nada nikad nije u ovozemaljskim stvarnostima ili osobama ma koliko one dobra donosile i ma koliko radile za suzbijanje zla, nego je istinska nada uvijek i samo u Bogu. Zato nikada Katolička Crkva ne će moći stati ni uz jedan ovozemaljski poredak ili ovozemaljskoga vođu, ma koliko djelovao »na crkvenoj liniji«. Ili kako je u glasovitoj propovijedi poručio bl. Stepinac: »Mi, osuđujući sve nepravde, sva ubijanja nevinih, sve paleže mirnih sela, sva zatiranja sirotinjskih žuljeva… odgovaramo ovako: Crkva je za onaj poredak, koji je toliko star, koliko i deset zapovijedi Božjih. Mi smo za poredak, koji je napisan ne na raspadljivom papiru, nego u savjesti ljudskoj prstom Boga živoga.«

Crkvu bi mnogi željeli instrumentalizirati, pogotovo oni iz političkih miljea. Ona pak mora biti u dijalogu s vlastima i surađivati jer iako je odvojena od države, nije odvojena od društva, koje u velikom postotku čine vjernici, i stalo joj je do općega dobra. Vrijeme koje dolazi donosit će pred vjernike i društvo izazove koji su dosad rijetko viđeni. Mnogi će programi državnih i međunarodnih poredaka zvučati privlačno, no da bi se ostalo u istini, to jest da vjernici ne upadnu u zabludu, blagotvornim će im biti Stepinčeve riječi koje se odnose na jedini poredak uz koji svom dušom mogu pristati: »Temelj je toga poretka Gospodin Bog, koji se ne gubi u paragrafima kao zemaljski zakonodavci, već je čitav poredak sažeo u deset riječi, deset zapovijedi Božjih… Naš bližnji, zvao se kako mu drago, nije šaraf u državnoj mašini, bila ona obojena crveno ili crno, sivo ili zeleno, nego je slobodno dijete Božje, brat naš u Bogu. Zato bližnjemu moramo priznati pravo na život, imetak, čast…« Tko ne želi izgubiti dušu u vremenima koja dolaze, vraćat će se toj pouci bl. Alojzija Stepinca. Blago narodu koji ju baštini.