ŠTO ANĐELI IMAJU S AMOROM? Neodoljivi strijelci, poljski bard i druga Brigita

Pastelna skica za skulpturu »Pali anđeli« Stanisława Wyspiańskoga (1869. - 1907.) čuva se u krakowskom Narodnom muzeju

Mladić? Da. Lijep? Da. Krilat? Naoružan? Da. S nebesa? Da. Anđeo? Ne. Tako bi se ukratko mogli opisati mitološki likovi koji su kroz povijest najčešće očaravali umjetnike: kupidi i puttiji, amoretti i eroti. Premda su ih rani kršćani izbjegavali zbog požudne simbolike, njihovo učestalo umjetničko poistovjećivanje s anđelima nije plod tek vjerske ravnodušnosti. Kao i likovi grčke i rimske mitologije, i biblijski anđeli bdiju nad ljubavnom srećom Abrahama i Sare, Izaka i Rebeke, Tobije i Sare, Josipa i Marije. Izvršavajući božansku volju, i oni poprimaju izgled kukca, a njihovim neodoljivim nalozima podjednako se podlažu dobri i opaki. Čak se i po vanjštini očituju nutarnje podudarnosti. Anđeli u Pismu, doduše, nisu djetinje nestašni, mekušavi, bucmasti ni goluždravi, no lukom znaju rukovati. Ipak, dok Amor gađa samo srca ljubavnika, »pet krasnih« anđeoskih konjanika »strjelicama i munjama« zablješćuje mrzitelje Židova.

Premda za istovjetnost Božjih strjelica i žara munja svjedoče Job, David, Habakuk i Zaharija, strjelačku je ulogu anđela prije apostola Pavla prepoznao samo pisac Druge knjige o Makabejcima.

Za razliku od anđelolikih bića grčke i rimske mitologije, biblijski anđeli nisu djetinje nestašni, mekušavi, bucmasti ni goluždravi, no lukom znaju rukovati

Možda je to razlog zašto povijest anđeoske umjetnosti ne obiluje strijelcima ni munjonoscima. Nije, dakle, čudno što se rubnoj simbolici posvetio simbolist kojemu je slikarstvo bilo tek jednom od razonoda. U opusu »četvrtoga poljskoga barda« Stanisława Wyspiańskoga među dramama se i pjesmama, slikama i crtežima, šablonama za vitraje i nacrtima za namještaj krije i pastelna skica »Palih anđela« s dvama strijelcima u stiliziranom oblaku. No za tetive koje rastežu anđeoski mladići nisu zapete strijele. Neobični dijademi nad njihovim glavama objasnit će i zašto. Nastale križanjem dvaju heraldičkih trolista – nebeskoga Trojstva i vojničkoga »ježa« – te su šesterokrake zvijezde valjan amblem nebeske vojske: ona se bori oružjem svojega vojvode.

»Shvatila sam da na Božju ljubav mogu odgovoriti samo žrtvom, ljubavlju koja je spremna trpjeti za njegovu slavu i za Crkvu.« Riječi kojima je Elizabeth Hesselblad opisala trenutak svojega uvjetnoga krštenja pokazuju da je nekadašnjoj luteranki papa Pio X. s pravom dopustio da se u karmelskom novicijatu uresi redovničkim dijademom svete Brigite. No švedska svetica – rođena 1870., godinu nakon Wyspiańskoga – ne će tek obnoviti umiruće brigitinke, nego i u njihov kontemplativni liturgijski žar uroniti posve suvremen križ: okomicu milosrđa prema potlačenima te vodoravnicu ljubavi za jedinstvo Crkve. Ako su u majci Mariji Elizabeti Židovi stoga prepoznali pravednicu među narodima, a katolici »drugu Brigitu«, ona je trolist ipak dovršila žrtvom za obraćenje vlastite domovine. »Idite u nebo ruku punih ljubavi i krjeposti!« na samrti je prošaptala sestrama, rastegnuvši naoko prazne ruke. Strjelice? Da. Munje? Da. Anđeo? Da!