Iako se počesto digitalizacija školstva uzima kao neizbježna pojava, posljednjih godina nekoliko je razvijenih zemalja odlučilo preokrenuti takav trend i usporiti uvođenje pametne tehnologije u učionice. Među njima je i Švedska, kojom se pozabavio i projekt »Obitelj i mediji«.
Spoznavati stvarnost kroz svih pet osjetila
U toj su zemlji računala i tableti postali dio ne samo školskoga programa, nego i programa u predškolskim ustanovama. Papir, olovka i klasični udžbenik pokazali su se ponovno relevantnima u Švedskoj, napominju iz »Obitelji i medija«, a razlog je prilično jednostavan. Naime, uz svu pametnu tehnologiju djeca nisu postala pametnija. Upravo suprotno, prema mjerodavnim istraživanjima, otkako su u nastavu uvedeni tableti i računala, događaju se slabiji ishodi učenja.
»Djeca moraju spoznavati stvarnost kroz svih pet osjetila. Aktivnosti kojima ona moraju ovladati u svojim najranijim godinama odnose se na, primjerice, rukovanje različitim predmetima ili upoznavanje od kakvih su materijala izrađene stvari za svakodnevnu uporabu«, pojašnjavaju iz europskoga projekta i dodaju: »Dati djetetu samo ekran – za koji se treba koristiti samo vidom i sluhom – znači ograničiti razvoj drugih njegovih osjetila.«
Na tragu preporuka Američke pedijatrijske akademije iz »Obitelji i medija« smatraju i da je suvišna bilo kakva upotreba digitalne tehnologije za djecu mlađu od godinu i pol dana. Starijim uzrastima, napominju, mogu se dati neki ekrani, no nikada bez roditeljskoga nadzora. »A za djecu svih dobi treba odrediti dio dana bez medija, namijenjen obiteljskomu zajedništvu, kao što je večera, a jednako tako treba odrediti i u kojim prostorijama u domu ekrani ne bi trebali biti prisutni, kao što su spavaće sobe«, zaključuju iz »Obitelj i medija«.