Kad su astronauta Johna Glenna upitali što mu je prolazilo kroz glavu dok je na lansirnoj rampi čekao odbrojavanje za svoj let u svemir, odgovorio je: »Palo mi je na pamet da je svaki djelić ove rakete izradio ponuđač najniže cijene.« Cijena nije samo puki broj ili niz znamenki, ona je jedan od signala kvalitete i simbol vrijednosti. Kad se za izgradnju kapitalne investicije kao što je Pelješki most ponuditelji nadmeću, tuže i pred sudovima spore o najnižoj cijeni, treba promisliti zbog čega se to oni točno svađaju: zbog cijene. No što je cijena, odakle dolazi, kako se postiže? Uobičajeno je – i najčešće potpuno pogrješno – smatrati da se cijena u tržišnoj ekonomiji određuje međudjelovanjem ponude i potražnje.
Jedan od pozitivnih pomaka koji su donijeli bitcoin i druge kriptovalute jest to što su mnoge ljude ponukali na razmišljanje što je to novac, i što bi novac u suvremenom digitalnom društvu uopće trebao i mogao biti. Potraga za smislom dovela ih je do klasičnih uloga novca. Da bi nešto moglo biti »novac«, trebalo bi ispunjavati tri osnovne funkcije. To su: biti (1) mjerilom vrijednosti, biti (2) sredstvom razmjene i biti (3) spremištem vrijednosti kroz vrijeme. Prva, dakle, funkcija novca (ne po redoslijedu važnosti) glasi da je on opće mjerilo vrijednosti: gotovo sva materijalna i mnoga intelektualna djela mogu se izraziti u novcu, a pokazatelj »količine vrijednosti« jest cijena. Dobro, ali odakle cijena? Tko određuje cijene? Ponuda i potražnja – tako se obično kaže. Od bitcoina preko funkcija novca, mjerila vrijednosti i cijene – najzad opet ponuda i potražnja: dvije sile, dva »zakona« koji drmaju tržišnom ekonomijom.
Lekcija koja je kamen temeljac ekonomije glasi: Krivulja ponude rastuća je krivulja koja pokazuje da će se uz rast cijene povećati i količine dobara koje su proizvođači voljni proizvesti, odnosno da se uz pad cijene smanjuje ponuđena količina proizvoda. Kad bi cijena kilograma pšenice bila 0,05 kn, nitko ju ne bi htio proizvoditi; kako cijena raste, rastu i količine koje će poljoprivrednici biti spremni ponuditi. Visoka cijena nečega potiče na proizvodnju toga nečega (što god to bilo), a niska na gašenje proizvodnje. S druge strane, krivulja potražnje padajuća je krivulja koja pokazuje da se uz rast cijene smanjuje potražnja za nekim proizvodom. Kako cijena pada, potražnja je sve veća: to zorno pokazuju akcije sniženja cijena po trgovačkim centrima. Na sjecištu navedenih krivulja ponude i potražnje formira se cijena. To je točka u kojoj tržišna ekonomija postiže ravnotežu.
I? U čemu je problem? U tome što je u stvarnom svijetu (osim u udžbenicima) gotovo nemoguće pronaći krivulje ponude i potražnje, i što se cijene najčešće ne formiraju kao posljedica njihova međudjelovanja. Takva počela ekonomije zapravo su idealizacije, poopćenja, teorijske apstrakcije i znanstveno-pedagoški alati. Ne bi to, doduše, bio nikakav osobit problem kad bi to ostali misaoni pokusi i kad se na temelju tih idealizacija i poopćenja ne bi formirale makroekonomske politike koje ignoriraju stvarni svijet; onaj koji se ne da svesti na dvije crte na grafikonu i koji resi neizvjesnost, špekulativnost, ne uvijek razumno ponašanje i konstantne simultane promjene (nasuprot teoriji koja zahtijeva »ostale uvjete neizmijenjene«).
Ponuda i potražnja osnove su osnova ekonomije, nešto što se u ekonomskim školama i fakultetima obrađuje na prvom satu, na prvoj godini. Kad raste potražnja, raste i cijena; kad pada potražnja, pada i cijena. Što cijena proizvoda više raste, kupci su ga manje spremni kupiti. Što je cijena niža, ponuditelji – proizvođači manje su spremni proizvoditi po tim nižim cijenama. Mnogi se nikad i ne pomaknu znatnije s te početne lekcije i cijelu ekonomiju opisuju sa »sve je to samo ponuda i potražnja«.
Prof. dr. Steven Levitt sa Sveučilišta u Chicagu u jednom je razgovoru opisao kako je podučavao studente osnovama ekonomije te je pritom (kao i svi ostali) započinjao sa silama ponude i potražnje. Pisao je udžbenik i u prvom poglavlju – onom o ponudi i potražnji – zaglibio je u »omanji« problem. Htio je studentima pokazati životne, stvarne primjere krivulja ponude i potražnje, ali za to nije našao ni jedan primjer. Tražio je petnaestak godina, bez uspjeha. (Tek je nedavno napokon našao jednu iznimku: kvazitaksi kompaniju Uber koja nema fiksne cijene, nego pri povećanoj potražnji povećava cijenu prijevoza.) Ako ne postoje krivulje ponude i potražnje (kao što uglavnom ne postoje), tko i kako onda određuje cijene?
Za početak, nisu sile ponude i potražnje ni fikcija ni teorija, nego ne postoje na onaj način na koji ih se uobičajeno poima. Kad se govori o »zakonima« ponude i potražnje, uobičajeno ih se predstavlja kao krivulje na grafikonima čiji epohalni sudar određuje cijenu. To jednostavno nije točno: te su krivulje generalizacije, pojednostavljenja. Cijenu određuje proizvođač (ponuda). On se baca pred noge kupaca koji slobodno odlučuju hoće li po postavljenoj cijeni kupovati (potraživati) ili ne će. Proizvođači ne mogu unaprijed znati kolika će biti potražnja i u kojoj će mjeri potražnja ovisiti o cijeni. Oni s pravom pretpostavljaju da će uz visoku cijenu potražnja biti manja te da će uz nižu cijenu biti visoka, ali isto tako znaju i da – ako budu ciljali na visoku potražnju putem niske cijene – to donosi nisku zaradu, i kupcima šalje signal o niskoj kvaliteti proizvoda (bez obzira na stvarnu kvalitetu). Pritom oni nemaju na raspolaganju nikakav grafikon, nikakvu tablicu ili krivulju s koje bi mogli odabrati »pravu« cijenu za plod svojega rada.
Mnogi kupci misle da je cijena zbroj troškova proizvodnje uvećan za neku zaradu. Opet pogrješno. Zbroj troškova samo je početna točka za određivanje cijene, a nakon toga se ne uzima u obzir potražnja, nego položaj proizvođača na tržištu i cjenovna strategija koja je jedna od temeljnih komponenata marketinga. Marketing pita: što je s konkurentima? Ako ne postoje, može se pokušati s višom cijenom, što se naziva »pobiranje vrhnja«. Ako postoje, cijena se može namjestiti ispod, na razini, ili iznad većine konkurenata. Tzv. »premium« proizvodi namjerno su skuplji od ostalih jer se žele plasirati kao kvalitetniji (jesu li doista, to je pitanje), a diskontni proizvodi žele zagrabiti veću količinu prodaje. Kako se ponuđač želi pozicionirati na tržištu? Kao proizvođač niže cjenovne klase, istoga ranga kao i većina ostalih, ili kao prestižni (više klase)? Koja je cjenovna strategija (ima ih tridesetak)? Odgovori na ta pitanja odredit će cijenu, a ne potražnja.
Potražnja ne samo da ne predodređuje cijenu nego je vrlo često potpuna nepoznanica i uopće ne postoji. Tko je tražio kasetu u vrijeme ploča, kad kaseta nije bilo? Tko je tražio CD u vrijeme kaseta, kad CD-ova nije bilo? Tko je tražio DVD u vrijeme CD-ova, kad DVD-ova nije bilo? Potražnja je nepoznanica sve dok se stvar ne plasira na tržište. Inovativni poduzetnici neprestano izmišljaju nove proizvode i nove inačice postojećih proizvoda za kojim ne postoji prethodna potražnja, a tek nakon ponude vidjet će se hoće li je uopće biti. Najveći njemački institut za istraživanje tržišta GfK ima kolekciju od 140.000 neslavno propalih i povučenih proizvoda različitih kategorija iz cijeloga svijeta. Klijentima naplaćuju pregled kolekcije (koja se stalno povećava) uz stručno vodstvo i analizu uzroka neuspjeha, što posjetiteljima pomaže pri plasmanu novih proizvoda, od kojih će neki zasigurno završiti u kolekciji. Stoga, stvarna je dinamika ponuda → cijena → potražnja, a ne jednadžba {cijena} = {ponuda + potražnja}. Prvo stvore ponudu i cijenu, a onda pale svijeće da nastane potražnja.
Iako su korisne za konceptualno poimanje ekonomije, rijetko kad se može čuti da su krivulje ponude i potražnje samo apstrakcija, nešto što se u realnom svijetu gotovo nigdje ne da promatrati. Međudjelovanje ponude i potražnje, onako kako se to teoretski zamišlja, u stvarnom se svijetu događa anegdotalno, kao iznimka, a ne kao pravilo, i najčešće ne određuje cijenu. Apstraktna umjetnost jest umjetnost, bez daljnjega, ali ona ne predstavlja objektivnu stvarnost. Ponuda i potražnja jesu dio ekonomije kao znanosti, ali su apstrakcije koje uglavnom ne predstavljaju objektivna događanja u svijetu. Iako plastični kirurg nikad ne će po obrascu Picassovih portreta raditi rekonstrukciju lica neke pacijentice, a urbanisti ne će projektirati gradove ni arhitekti zgrade prema slikama Ede Murtića, makroekonomske politike »uredno« se vode prema konceptima ponude i potražnje i njihova »djeteta« – cijene, kao da to nisu imaginacije stvarnosti koja je daleko složenija od dviju krivulja na papiru. Što onda, odbaciti ponudu i potražnju? Nipošto, nego osvijestiti njihovo stvarno mjesto u ekonomiji. Ekonomisti trebaju biti skromni i priznati pred sobom i drugima što doista znaju, a gdje samo teoretiziraju, nagađaju i bez realnih znanja poduzimaju ekonomske poteze nadajući se najboljemu.