U IŠČEKIVANJU HRABROGA PREDSJEDNIČKOGA IZBORA »Čedo« demokracije

Foto: Predsjednica.hr

Kada se proglase završni rezultati predsjedničkih izbora, tek tada sve je zapravo gotovo. No već u izbornoj noći nakon »izlaznih anketa« u drugi plan padaju i svi protukandidati, svi izborni programi i sve dotadašnje ankete. Sve oči bivaju uprte u novoizabranoga predsjednika, i kurtoazno, u drugoga kandidata čiji evidentirani gubitak izbora potvrđuje pobjedu njegova suparnika.

U noći sa 12. na 13. siječnja iščezava poput snijega usred južine to da su hrvatski građani nanovo na predsjedničkim izborima (bili) primorani birati »manje zlo«, a znakovita je poruka koju šalju i oni koji iz dubokih moralnih razloga ne pristupaju izborima ili »križaju« listiće, uključujući i one koji su zbog nagomilanih razočaranja sreću odlučili potražiti otišavši iz domovine.

Na neki način riječ je o demokratskom novorođenčetu, novom »izabraniku« hrvatskoga naroda. Taj potencijal novoizabranoga predsjednika, dakle ono što je još neviđeno, hrvatskim građanima paradoksalno postaje jedina nada jer je na mnogo toga u prošlosti i sadašnjosti teško osloniti se

S obzirom na difamaciju pojedinih kandidata u prvom krugu, uključujući i kreiranje raspada iznutra u redovima tzv. desnice, i na kava-kampanju koja je šarala po ljevici s još nejasnom motivacijom, priča se najzad svela na dva slova. Mnogi katolički vjernici, koliko god računali u sučeljavanju uoči drugoga kruga izbora na predvidljive odgovore kad je riječ primjerice o pobačaju, morali su ostati zatečeni čuvši da se kandidat »lijevoga« SDP-a, pravnik po struci, protivio legalizaciji eutanazije, a kandidat »desnoga« HDZ-a i liječnik u tom pitanju izriče stajalište da on slijedi »pravo na izbor svakoga čovjeka«. Takve izjave i ponašanja mnoge su mogli učvrstiti u isticanim stajalištima u javnosti da vladajućima zapravo odgovara pozicija u kojoj jedna osoba iz iste grupacije dominira područjem izvršne i zakonodavne vlasti; da su obojica kandidata, kao i stranke koje ih podupiru, previše slična; a nevjericu izaziva to da su obojica kandidata do drugoga kruga došla s teretom partijskih knjižica…

Do izbora je u raspravama bilo važno isticati kakav je kandidat dosad bio jer biralo se mahom po kriteriju čovjekove prošlosti i retoričke spretnosti u sadašnjosti, a odsad će biti važno kakav će čovjek novoizabrani predsjednik postati i što će od njega na kraju biti. Na neki način riječ je o demokratskom novorođenčetu, novom »izabraniku« hrvatskoga naroda. Taj potencijal novoizabranoga predsjednika, dakle ono što je još neviđeno, hrvatskim građanima paradoksalno postaje jedina nada jer je na mnogo toga u prošlosti i sadašnjosti teško osloniti se. Minimum koji se očekuje od »čeda s Pantovčaka« jest da ne će izdati domovinu i njezine ljude, da ne će osramotiti svoju zastavu, da ne će u skladu sa svojim ipak nemalim ovlastima Hrvatsku prepustiti grabeži iznutra i izvana te da će štititi život od začeća do naravne smrti i neprolazne vrjednote gdje god da se one ugrožavaju – jer bez života i vrjednota nema dugoročno ni društva, ni države, pa ni ustava.

Crkva će, dakle vjernici, za novoga predsjednika moliti da barem u tom ključnom izboru koji će se tražiti od njega stane na ispravnu stranu. Kukavičluk je mnogima privlačan, ali od predsjednika se traži više

Mnogo je toga tijekom predsjedničke kampanje dužnost objaviti, pogotovo kad je riječ o financiranju. I kandidati zasigurno računaju na sredstva, to jest na donacije. No nije sigurno koliko su svjesni da novoizabrani predsjednik pojedine države baštini i molitvu Crkve. Ta je služba toliko važna da je završila među molitvama obreda Muke Gospodnje, na Veliki petak, kada svećenik zaufano moli: »Svemogući vječni Bože, u tvojoj su ruci srca ljudi i prava naroda. Milostivo pogledaj na one što nama upravljaju: da se tvojim darom po svem svijetu učvrsti blagostanje naroda, siguran mir i sloboda vjere.«

Pred novoizabranim je predsjednikom petogodišnja budućnost u kojoj će zasigurno nastupiti mnogi događaji u kojima će moći potvrditi razlog svojega izabranja. No svaki čovjek zna da je u poslanju koje mu je darovano postojao ključan događaj međaš koji je mogao preusmjeriti osobnu povijest, a u slučaju predsjednika ta se povijest širi na budućnost čitave domovine. Crkva će, dakle vjernici, za novoga predsjednika moliti da barem u tom ključnom izboru koji će se tražiti od njega stane na ispravnu stranu. Kukavičluk je mnogima privlačan, ali od predsjednika se traži više: iznimna hrabrost da posluša glas svoje savjesti, koja je Božje svetište u čovjeku, vođen pritom općim dobrom. Za početak je možda dovoljna hrabrost odlučiti biti – slobodan čovjek.