Uz 80. godišnjicu srbočetničko-partizanskoga genocida u Zrinu govori dvoje njegovih istražitelja i unuka jedne od žrtava
»Kada sam prije sedamnaest godina prvi put došao u Zrin u potrazi za rodnim mjestom našega velikana Nikole Šubića Zrinskoga IV. Sigetskoga, nisam zatekao ništa doli niz svijeća zapaljenih pod velikim križem koji je društvo Zrinjana podiglo na mjestu srušene crkve Našašća svetoga Križa. No nitko mi od tadašnjih stanovnika nije htio odgovoriti kojim su povodom te silne svijeće upaljene. Tek kada sam iduće godine za Malu Gospu ponovno došao u Zrin, spoznao sam strašnu istinu o nacionalnoj tragediji čiji je spomen ostao sačuvan samo u pričama svjedoka: o genocidu koji su nad ondašnjim hrvatskim stanovništvom srbočetnički partizani počinili 9. rujna 1943. Tada sam shvatio da o tome trebam pisati.« Tako svoju istraživačku motivaciju opisuje publicist Damir Borovčak, autor čak triju knjiga o Zrinu: »Zrin 70 godina poslije komunističkog genocida« (2013.), »Zrin 1943. – svjedoci komunističkog zločina« (2016.) te monografije »Zrin – u spomen žrtvama genocida«, objavljene ususret 80. godišnjici zlodjela koje do danas vapi u nebo.
1 od 2
Pokolj, pljačka i progonstvo
»Nakon prve knjige u kojoj sam potaknuo prva svjedočanstva Zrinjana i druge koju sam proširio dokumentima o zločinu, posljednju sam upotpunio i novim iskazima svjedoka iz Australije, ali i svim relevantnim dokumentima.« Među tim dokumentima najvažnije mjesto pripada zapovijedi napada na Zrin te partizanskomu izvješću o napadu, navodi sugovornik. »Iz tih se dokumenata vidi kolikom je silom udaren Zrin: kolikim je ljudstvom, kakvim naoružanjem, s koliko streljiva napadnuto mjesto čijih je stotinjak pobijenih muških branitelja raspolagalo sa samo 25 karabina. Zrin je u noći sa 9. na 10. rujna temeljito opljačkan uz pomoć stanovništva okolnih srpskih – ‘vlaških’ – sela, nakon čega je do temelja spaljen. Starci, nemoćni, žene i djeca pobijeni su, a preostale žene i djeca protjerani u zbjeg prema Hrvatskoj Kostajnici, odakle su poslije 1945. preseljeni u Slavoniju ili su pobjegli u inozemstvo.«
Nada Prkačin redateljica je i scenaristica dokumentarnoga filma »Zrin 1943.«, koji će o 80. godišnjici zločina u Zrinu biti premijerno prikazan u petak 8. rujna u Sisku te u subotu 9. rujna u Zagrebu.
Nevidljiva ruka
Mi dokumentaristi svako toliko iskusimo kako nam se otvaraju nevidljiva vrata; kao da neka ruka pokaže koju knjigu čovjek treba uzeti i prolistati ili kao da mrtvi o kojima govorimo pronađu svoj put do nas. A mrtvih je u Zrinu bilo premnogo. Tijekom jednoga dana snimanja nagli nam je vjetar u okolici Zrina srušio dron veličine ženske rukavice. Znali smo otprilike gdje je pao, no riječ je o zapuštenom prirodnom krajoliku te nismo mogli vjerovati kada smo ga pronašli u manje od 40 minuta. Nešto nas je očito navelo točno na mjesto pada.
Zločine nije počinio mrak
Postoji pravilo da, želi li tko štogod doznati o povijesti komunističkih zločina, trebate čitati njihovu literaturu. To se i u Zrinu pokazalo točnim jer su se brojčano premoćni napadači u dokumentima hvalili zločinom nad seljanima naoružanim lovačkim puškama od kojih trećina nije bila ispravna. U zadnje se vrijeme i filmovi i knjige pretežito bave žrtvama takvih zločina, dok se imena odavno mrtvih počinitelja i ne spominju, kao da je zločine počinio mrak. Ta imena moramo znati ne kako bismo se osvetili, nego kako se zločini više nikada ne bi ponovili, a to nam raščišćavanje može pomoći i da shvatimo jesu li zločini djelo pojedinca ili plod sustava.
Zazor od istine ne prestaje
Gotovo sve 52 minute filma pozivaju se na dokumente. Oni su u slučaju napada na Zrin toliko detaljni da je naš montažer Goran Fistrić uspio rekonstruirati tijek napada od kuće, od odreda do odreda. Nadam se da će sve to pripomoći da se nepravda u Zrinu ispravi, kao što se dogodilo nakon našega dokumentarca o Borićevcu. No u medijskom prostoru još postoji zazor od takvih tema. Kada sam prije godinu dana zvala Cinestar kako bih rezervirala dvoranu za projekciju, odbili su moj zahtjev s obrazloženjem da se u njihovim dvoranama prikazuju samo zabavni sadržaji te da ne žele dijeliti svoje gledatelje. Smisao ovoga filma nije podjela, nego istina. To je najmanje što žrtve zaslužuju.
Ne antifašizam, nego etnička mržnja
Zločin u Zrinu ipak nije izoliran slučaj u hrvatskoj povijesti Drugoga svjetskoga rata, upozorava Borovčak. »Istovjetni su zločini počinjeni i u drugim hrvatskim naseljima okruženima srpskim selima, poput Borićevca ili Španovice. No Zrin je od 1941. do 1943. napadnut čak 36 puta, a ljudi su u tom vremenu pojedinačno iz zasjeda ubijani u poljima, na obradi njiva i u šumi na sječi drva.«
»Osim svjedočanstava ostaje i gorko razočaranje Zrinjana hrvatskim vlastima koje se u trideset godina nisu imale hrabrosti susresti s nepravedno osuđenima i protjeranima, a kamoli im vratiti otetu djedovinu«, ističe Damir Borovčak
Tvrdnju da bi posrijedi bila odmazda za ustaške pohode Borovčak odbacuje i na temelju činjenice da u Zrinu nije bilo stalne vojne postrojbe. »Pozadina četničkih zločina – jer takozvani narodnooslobodilački pokret u Banovini u korijenu je bio četnički – nikada i nije bio antifašizam, nego razbojstva motivirana etničkom mržnjom, što se pokazalo i u Domovinskom ratu.«
Svjedočanstva ostaju, ali i gorčina
Iako je svjedoka zrinskoga genocida sve manje, njihova ovjerena svjedočanstva ostaju, dodaje Borovčak. »Težinu tih svjedočanstava iskazat će naslov jednoga poglavlja monografije: ‘Ubili su nam oca i majku istog dana, partizan mi rezao palac, a brat ga je trebao pojesti’. No osim tih svjedočanstava ostaje i gorko razočaranje Zrinjana hrvatskim vlastima koje se u trideset godina nisu imale hrabrosti susresti s nepravedno osuđenima i protjeranima, a kamoli im vratiti otetu djedovinu. To je zločin nakon zločina. Što i očekivati od onih koji u proteklih 20 godina koliko traje obnova zrinske crkve sv. Magdalene nisu na nju postavili ni krov?« Svijetla je točka u svemu ipak – Crkva. »Sisačka biskupija i unatoč potresu i unatoč pandemiji izgradila je crkvu u Zrinu – crkvu župe koja od Stepinca do Kuharića nije ukinuta premda u njoj više od 70 godina uopće nije bilo vjernika«, zaključuje Borovčak.
Branka Čubelić unuka je jedne od zrinskih žrtava i prva zrinska župljanka nakon 1943. Rođena je u izbjeglištvu u Drenju, odakle se u šestoj godini s obitelju preselila u Sydney.
Poziv pred crkvom sv. Magdalene
Kada sam 2018. prvi put došla u Zrin, pred crkvom sv. Magdalene izula sam cipele i upitala Boga zašto sam se uopće vratila u Hrvatsku. Odgovor je brzo stigao. Osjetila sam da nije dovoljno što sam majka, baka, poduzetnica, nego i da trebam obnoviti Zrin. Stoga sam prije dvije i pol godine počela otkupljivati svoju djedovinu od srpskih vlasnika. Obnovila sam dvije kuće, jednu u drvu, baš kao što su ih Zrinjani gradili prije nego što je sve spaljeno. To će postati Zavičajna kuća Zrin. Sada nas je u Zrinu devetero, a ja sam jedina župljanka. Jedinstven je to ponos, prožet nadom da nije sve izgubljeno.
Za pokojne – rodoslov i lavanda
Moja obitelj u Zrin je došla još 1770. te smo ususret ovoj velikoj godišnjici napravili cjelovito rodoslovlje 38 glavnih zrinskih obitelji s točno 2128 imena. Od tih je imena 1943. izbrisano 291 te im se danas ni grob ne zna. Među njima je i moj djed. Njima u spomen na svojoj sam zemlji posadila deset tisuća stabljika lavande; da miris polja lavande bude njihov živi spomen. A voljela bih i vratiti život u Zrin. Mnogo je ideja: festival lavande, zavičajna kuća, luksuzni turizam… Da nam je u mentalitetu manje kukanja, a u politici više ljubavi, sva bi Hrvatska već bila u lavandi.
Koristimo kolačiće (eng. „cookies“) za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Nastavkom pregleda web-stranice slažete se s izjavom o privatnosti.Slažem seIzjava o privatnosti