Tipično poslijepodne na gradskom asfaltu. Po njemu hoda žena srednjih godina. Oko nje nema mnogo šetača, čak ni i u predjelu kojemu je gužva postala svojevrstan brend, kako i priliči veliku gradu. Dok žurno korača, iz otvorenih prozora kuća u susjedstvu čuje smijeh i žamor, zveket tanjura, obitelj na okupu. Vrijeme je ručka. Žena »lovi« prijevoz kako bi stigla na posao u »svoj« trgovinski centar. A nedjelja je. Za neke dan predaha od svakodnevne rutine i odmak od poslovnih obveza, a za neke pak standardni radni dan. Isti kao jučer, isti kao i sutra…
Nažalost, nije potrebno zbilja zamišljati taj scenarij, niti je spomenuta žena fiktivan lik. Možda ju čak tko (pre)pozna, jer je njezina priča slična tolikim iskustvima stvarnih žena i muškaraca u Hrvatskoj, koje se može susresti u kvartovskim trgovinama za blagajnom, dok slažu police hrane, čiste, raznose kutije – nedjeljom.
To su ljudi »s one strane pulta«, koji predstavljaju mnoštvo preopterećenih radnika ili »poluistrošenih« ljudi, kako su sami sebe duhovno, psihički i fizički okarakterizirali u istraživanju koje su proveli, razgovarajući s radnicima, hrvatski znanstvenici. Njihovi sugovornici rade sve dane u tjednu, često prekovremeno, bez prava na tjedni odmor, za standardni minimalac. O toj i takvoj radničkoj stvarnosti rijetko se otvoreno govori u medijima, kao da nije dovoljno glamurozna za crveni tepih ili bljeskalice fotoaparata pa da zasluži naslovne medijske stranice. Čak se, s jedne strane, o tome čini suvišno raspravljati, budući da je vrijeme tržišne krize i opće društvene nesigurnosti koje iza sebe ostavljaju kolateralne žrtve po »šuti, trpi i radi« modelu. Je li se u Hrvatskoj oguglalo na tu činjenicu? Po mnogim pokazateljima, u svijesti ljudi se doista formira(o) stav kako je rad nedjeljom normalna i gotovo neizbježna stvar, što je dijelom razlog da se sustavno ne polemizira u javnim krugovima. Svjesnost ne producira nužno i osviještenost, kamoli angažiranost, pa se pred očima javnosti događa ljudska patnja i nepravda za koju nitko ne odgovara i ne mari. Tako se hrvatske radnice i radnici izvan leće društvenog interesa kreću na polovima nesigurna tržišta rada, često na rubu siromaštva, postajući potrošaču strani, oni »drugi«.
Na pitanje kako im je raditi nedjeljom, radnici su odgovorili da se osjećaju »jadno«. Radnica s početka teksta je izjavila: »Kad popodne idete raditi nedjeljom, drugi ručaju. To je nešto najgore na svijetu.« Iako se nedjeljom trudi skuhati ručak svojoj obitelji, druga radnica nedjeljom je komentirala kako je svjesna da je to ručak na kojem nikako ne može prisustvovati, jer mora na posao, s kojeg se silno želi maknuti, »jer to ne može podnijeti«. Učestalo odsutne iz svojih domova, pa i nedjeljom, pojedine radnice su istaknule kako su čak njihovi supružnici u međuvremenu naučili kuhati. Ta crtica u tragikomičnoj maniri reflektira osobnu strategiju preživljavanja u postojećim strukturama poslovanja, uvodeći u niz autentičnih iskustava radnika i radnica u Hrvatskoj čiji je svaki dan u tjednu, uključujući i nedjelju, neslobodan.
Iz iskustava radnika isplivava socijalno, tradicijsko i kulturno značenje nedjelje. Za većinu njih nedjelja je obiteljski dan u tjednu, kada djeca ne idu u školu, »svi smo na hrpi« i kada većina pripadnika društva ne radi, »osjeti se da je nedjelja«. Zašto baš slobodna nedjelja, što nedostaje slobodnoj srijedi? Važnost slobodne nedjelje radnici objašnjavaju činjenicom da se u ostalim danima tjedna ne mogu uskladiti, »nešto planirati je jako teško«, budući da su svi članovi obitelji i prijatelji tada zauzeti svojim svakodnevnim obvezama, »kad ste vi slobodni, drugi nisu, i obratno«. Ostale dane u tjednu često provedu usamljeni ili obavljajući zaostale poslove u nekoj od institucija koje ionako ne rade vikendima. »Brzo taj jedan slobodni dan proleti.« »Barem još jedan dan.« To su svojevrsni »tehnički« dani, koji se odrade i koji, makar su dobrodošli, ne ispunjavaju kao nedjelja. Nedjelja je osobni i društveni orijentir koji najavljuje kraj tjedna i označava početak novoga, pa je većini bez nedjelje »svaki dan isti«. Čak su i oni radnici kojima se radna nedjelja honorira, što nije uvijek slučaj, naveli kako »nema tog novca koji bi mogli nadoknaditi tu nedjelju«.
Posebnu važnost slobodne nedjelje iskazuju radnici koji su u braku. Njima radna nedjelja predstavlja »žalostan dan«, »najteži dan u tjednu« i »najgori dan za rad«, uslijed čega pati odnos s djecom i supružnicima. O utjecaju radne nedjelje na obiteljski i vjerski život osobito emotivno je progovorila radnica čije je svjedočanstvo o tri tanjura postalo sukus utišanih i onemoćalih radničkih glasova: »Nedjelju se ne može nadoknaditi. Kada djeca stavljaju nedjeljom tanjure na stol pa ne stave moj, jer znaju da uvijek radim, stvarno me to pogodi i rastuži. Ali suprug je na burzi i nemam izbora. Najteže mi pada da nedjeljom nisam s djecom na misi, jer oni sa suprugom idu na dječju misu, a ja tada radim. Ja trknem na misu ujutro prije posla, jer mi je žao ići na večernju misu i ne provesti to vrijeme sa djecom. Pa onda iziđem prije kraja mise da stignem na posao. Ali nedjeljom ipak nismo zajedno, kako bismo trebali biti kao obitelj i moja djeca to osjete; mali su, ali oni to osjete.«
Rad nedjeljom i vjernički život često su u koliziji. Stoga je »žongliranje« s radnim obvezama i odlaskom na misu nerijetko kod radnika koji rade nedjeljom, zbog čega su izrazili svoju ogorčenost.
»Nije mi svejedno, pogotovo kada se nedjeljom radi popodne. Tako posljednju nedjelju nisam mogla ostati do kraja na misi. Mogla sam odmah i prespavati na poslu, jer doma se ne uspijem ni odmoriti. Birala bih nedjelju, svi smo doma za ručkom, ja kao jadnik/bijednik idem raditi nedjeljom, a svi su za ručkom.« Po pitanju posla, nerijetko se u vremenu aktualne recesije plasira argument o smanjenu prometu trgovina i manjku investicija, što je alibi za masovna otpuštanja radnika ili njihovo radno preopterećenje. Izglednije je da se ekonomska kriza koristi za opravdavanje neregularnosti na radnom mjestu, što zapravo generira društvenu krizu. Potvrđeno je to i istraživanjem o radu nedjeljom, jer su radnici istaknuli kako posla uvijek ima, a veći je problem u njegovu obujmu, koji je neproporcionalan broju zaposlenika, pa se postojeći izrabljuju do oboljenja ili krajnje frustracije. Zato dolaze na posao bolesni, ne uzimaju bolovanje, prekidaju godišnji odmor. Upitno je koliko dugo tržišni stroj može funkcionirati bez etičkih sastavnica i može li društvo opstati na leđima umornih i bolesnih radnika. Naime, zbog kroničnoga umora i iscrpljenosti radnici imaju brojne psiho-fizičke tegobe te nerijetko obolijevaju, koristeći zdravstvenu i socijalnu državnu skrb. »Klonula sam, usporena.« »Živčani ste što radite, nema novca od toga.« »Mi smo preumorni.« »Vi ne možete dati 100 % od sebe. Vi ne možete tako funkcionirati« – prenose radnici.
Većina radnika nedjeljom odrađuje prekovremene sate, pa je učestalo da se radne norme na papiru i one u praksi ne poklapaju. U trgovinama su zaposlenici primorani doći na posao prije i ostati duže, »jer je to posao koji ne možeš završiti prije«, objašnjava jedna radnica. Osjećajući se dužni odraditi posao, radnici ulaze u sivu poslovnu zonu, koja ih navlači na odrađivanje prekovremenih radnih sati koji se nerijetko nigdje ne bilježe i ne honoriraju, bilo novčano, bilo slobodnim danom. Jedna je radnica prepričala »princip« evidentiranja i honoriranja prekovremenih sati u svojoj trgovini: »Ti si sretan ako ostaneš, predaš listu, ali to se ne plaća…« Kako ne žele ispasti nesposobni, pristaju na takav prekovremeni princip rada, najčešće jer »se boje za posao«. Prekovremeni rad tako prelazi u naviku radnika i nadređenih, koja, kad se jednom usvoji, postaje nepisana radna klauzula, o kojoj se ne pregovara.
»Podrazumijeva se da se radi prekovremeno. U bilo kojoj privatnoj trgovini stvar je ista. Uvijek moraš najaviti da te tko zamijeni i za to nema ekstra plaće kad ti moraš koga zamijeniti. Kad čistačica ode na godišnji odmor, tada moram raditi svoj posao prodavačice, a usto još i ›trčim‹ po pekari i čistim. Bio je slučaj da sam dobila godišnji, no čistačica je otišla i morala sam ju ja zamijeniti. Morala sam prekinuti godišnji odmor i kasnije ga više nisam mogla uzeti, jer je strogo određeno kada možemo na godišnji odmor.«
Radnici osjećaju da nemaju vremena za život izvan posla. Komentirajući utjecaj posla na osobni život, jedna radnica je ispričala kako je htjela predložiti upravi da postave krevete njoj i kolegama, kada ionako žive u trgovini te se osjećaju kao robovi posla. Zbog česte odsutnosti, radije slobodne trenutke provode s obitelji, pa dokolicu i hobije doživljavaju kao luksuz, koji si vremenski i financijski ne mogu priuštiti.
U hrvatskom društvu sve su izglednije razlike u stilu i kvaliteti života između onih koji pružaju usluge (radnici) i samih konzumenata, kao uživatelja tih usluga (kupci). Rad nedjeljom pri tome reflektira svojevrsnu društvenu polarizaciju, budući da dio društva nedjeljom radi, a drugi dio ne. Prema brojnim teoretičarima, istraživanjima te iskustvima radnika, sve veći broj kupaca provodi svoje slobodno vrijeme u trgovinskim centrima, makar i ne kupuje ništa neophodno. Radnici prepričavaju kako cijele obitelji dolaze nedjeljom s djecom u trgovine, što je način provođenja slobodnoga vremena tipičan za postindustrijsku eru društva usluga. Diskutabilna je isplativosti samih trgovinskih centara u kojima se domaće stanovništvo potiče na konzumaciju stranih brendova, čiji se profit potom većinski izvozi. Prema određenim pokazateljima, riječ je o konzumerizmu, u čijoj su službi i radnici raspoloživi u sve dane tjedna. Prodavači prepričavaju kako se redovito organiziraju cjelovečernje kupovine, tzv. noćni šopinzi, u kojima je vidjela mlade majke kako »šeću« trgovinama s djecom u kasnim satima te je zaključila da »stvorena je navika šopinga nedjeljom i vikendom«.
Radnici su se potužili na stav kupaca prema njima za vrijeme nedjeljne kupovine, jer smatraju da ih posebno nedjeljom omalovažavaju.
»Kad radiš nedjeljom, osjećaš se kao jadan čovjek. Ljudi ti dođu i prema tebi se odnose kao da si zadnje smeće; izuzetno su bezobrazni nedjeljom, ›ubijaju dan‹ i usput provociraju. Osjećaš se jadno, jer svi hodaju i uživaju, vani je sunce, ljudi šeću, a ti moraš raditi.«
Većina radnika je mišljenja kako »vjera u novac« i »glad za novcem piše zakone«, pa su se složili kako je pitanje neradne nedjelje tek fragment društvenog problema. Papa emeritus Benedikt XVI. u enciklici Caritas in veritate – Ljubav u istini navodi suvremene društvene krize, poput ekonomske krize, etičke krize, krize ljudskosti, krize usred radne mobilnosti, koja je pogubna za obiteljsku i bračnu zajednicu. I tržište je potrebno moralnih postavki, opominje. Uistinu, bez morala sveopća stvarnost se režira prema interesima krupnoga kapitala, čiji je model komodifikacije ili porobljavanja u potrošačkoj sferi srastao s metodama zastrašivanja u sferi posla i rada. Na tom tragu je i pretpostavka da je znatan dio radnika odbio sudjelovati u istraživanju o radu nedjeljom. Oni koji jesu, odgovornima drže vladu i poslodavce, smatrajući kako se »poslodavci vade na recesiju« i da je riječ o »sustavu izvan pameti«.
Prisjećajući se dana kada se nedjeljom nije radilo, radnici koji rade nedjeljom sve više su pomireni sa svojom sudbinom. Moguće je da i oni sami misle da je to normalno i neizbježno, ali ipak dodaju kako je »žalosno što smo postali ravnodušni«. Manjak solidarnosti od strane društva, čak i zajednice vjernika, pogađa radnike. Koja je poanta suosjećanja s radnicima nedjeljom dok se istodobno prakticira nedjeljna kupovina, nerijetko poslije mise? Kupuju se sitnice, neki će dodati, ali i sitnice potpiruju opći dojam da je rad nedjeljom razložan, čak i potreban. Cijena tog privida je prevelika, jer zahvaća brojne radnice i radnike koji iz nedjelje u nedjelju odlaze na posao jer netko dolazi tada kupovati.
Nesumnjivo je da budućnost nedjelje ovisi o osobnom odgovoru na navedeno, i to gestom da se barem jedan dan u tjednu apstinira od kupovine, kako se ne bi pružio (ne)izravan obol neslobodnoj nedjelji, koja se prelama na radničkim leđima i dušama. Mada joj prijeti istrjebljenje dok stoji kao onemoćala civilizacijska tekovina i bedem ljudskoga dostojanstva, slobodna nedjelja otvara prostor nade, pozivajući na međusobnu solidarnost i angažman za radnike i radnice – hrvatske građane i naše bližnje.
Inicijativa Franjevačkoga instituta za kulturu mira, Caritasa i sindikata utvrdila je da nedjeljom radi od 30 000 do 40 000 ljudi, od kojih neki rade sedam dana tjedno i šest mjeseci, i nedjeljom i blagdanom, a često i bez plaće. Ustanovljeno je i da je rašireno zapošljavanje na određeno vrijeme te da se očekuje »pripravnost« radnika u slučaju nenajavljena posla. Također, često se pod krinkom Hrvatske kao turističke zemlje proglašavala turistička sezona tijekom cijele godine, što je dalo opravdanje otvaranju trgovina svim danima u tjednu. Nakon što su spomenute institucije 2003. godine predale potpisanu peticiju za slobodnu nedjelju, izglasan je i 2004. godine stavljen u funkciju Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o trgovini, kojim se obustavlja rad nedjeljom. No tadašnja vlada ubrzo je popustila pred udruženom privatnom inicijativom, koja se oštro oduprla onomu što je argumentirala kao kršenje poduzetničkih sloboda. U to ime, ustavne tužbe trgovinskih lanaca Ustavnom sudu dovele su do toga da 28. travnja 2004. Ustavni sud dokida Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o trgovini. Pravilnik o radnom vremenu prodavaonica i drugih oblika trgovine na malo tako opet stupa na snagu. Iako je i za kratko vrijeme obustave rada nedjeljom ustanovljeno da su radnici bili primorani doći na posao i raditi ostale poslove (slagati artikle, raditi u skladištu, čistiti itd.), ta je odluka osnažila glas države i poslodavaca naspram utišanih glasova radnika. I sam glas javnosti je tim zakonom marginaliziran, jer su se građani RH većinski odlučili za slobodnu nedjelju.