Uz Međunarodni dan žena svake se godine ističe doprinos žena tijekom povijesti, ali i u suvremenom društvu. Predstavnici različitih naroda i tijela govore o borbi za jednakost žena, njihovu ostvarivanju prava glasa te o svim vrijednim postignućima u različitim područjima kojima žene svakodnevno pridonose.
S kršćanskoga gledišta ne možemo se ne zapitati kakav je položaj žena u Crkvi. U svojem se promišljanju toga pitanja posebice ističe sveti papa Ivan Pavao II. U apostolskom pismu »Mulieris dignitatem« ističe važnost priznanja doprinosa žena u razvoju Crkve i društva. Ivan Pavao II. napominje da se ženino dostojanstvo sastoji u povezanosti s Bogom, a savršeni je primjer Blažena Djevica Marija. Papa ističe i ulogu žene u središtu teologije stvaranja, a osvrće se i na dvije dimenzije ženina poziva – majčinstvo i djevičanstvo. Pismo je privedeno kraju zahvalom za sve žene i darove koje Duh Sveti širi na njih kroz čitavu povijest.
Za demaskulizaciju Crkve potrebno je strpljenje
U novije vrijeme ulogu žena u Crkvi vrjednuje i promiče papa Franjo. Da sve ne ostaje na riječima, pokazao je povećanjem broj žena imenovanih na važne službe u Vatikanu, kao što je prvo imenovanje četiriju žena u Opće tajništvo Biskupske sinode, proširenjem obreda pranja nogu na Veliki četvrtak na žene i slično. U prilog činjenici o važnosti žena u Crkvi idu i riječi pape Franje na povratku sa Svjetskoga dana mladih 2013. godine kada je rekao da je »Crkva bez žena kao apostolski zbor bez Marije«. Papa je naglasio potrebu za većim brojem žena na području teologije, a na zasjedanju Vijeća kardinala krajem prošle godine glavna je tema bila upravo uloga žene u Crkvi.
Neizostavno je spomenuti i Papin predgovor knjizi »Demaskulizacija Crkve« objavljenoj početkom ove godine u kojem ističe kako se tijekom povijesti nije dovoljno slušao glas žena u Crkvi i da Crkva od njih ima još mnogo učiti. Za demaskulizaciju Crkve »potrebno je strpljenje, međusobno poštovanje, slušanje i otvorenost kako bismo istinski učili jedni od drugih i napredovali kao jedan Božji narod, bogat različitostima, ali koji hodi zajedno«, zaključuje Sveti Otac.
Ljubav prema čovjeku i bilju kao životni poziv
Međunarodni dan žena – sinonim za jednakost i ravnopravnost
Međunarodni dan žena prvotno se počeo slaviti u Sjedinjenim Američkim Državama. Taj dan prvi je put proslavljen 1909. godine pa je tako ove godine njegova 115. obljetnica. Dan žena sinonim je za globalno zauzimanje za jednakost i ravnopravnost žena u društvu, kao i isticanje njihovih postignuća. Ujedinjeni narodi počeli su slaviti Međunarodni dan žena 1975. godine, koja je ujedno nazvana i Međunarodnom godinom žena. Godine 1977. Opća skupština Ujedinjenih naroda pozvala je države članice da 8. ožujka proglase službenim UN-ovim praznikom za ženska prava i svjetski mir. Svake je godine slavljenje toga dana usredotočeno na temu koja se tiče ženskih prava. Taj bi dan uvijek trebao biti podsjetnik da se borba za ženska prava i njihov što ravnopravniji položaj u društvu ne smije svesti na samo jedan dan u godini.
Žene u biblijskim tekstovima
Žene su u biblijskim tekstovima, bilo Staroga ili Novoga zavjeta, ponajprije stavljane u kontekst obitelji. Njezina je glavna uloga uvijek bila – majka, a u skladu s tim i žena svojemu mužu. Najbolji je primjer promicanja ženskoga lika u Bibliji Blažena Djevica Marija koja je svojim životom i ponašanjem primjer ostalim ženama. Ona utjelovljuje brižnu majku s bezuvjetnom ljubavlju prema svojemu sinu, brižnu i dobru ženu Josipu te općenito pojam dobre žene. Osim toga, ona je i Bogorodica, Majka Božja, koja je za spasenje cijeloga svijeta rodila Isusa, našega Spasitelja.
Kada govorimo o ženama u svetopisamskim tekstovima, u obzir treba uzeti i kontekst vremena u kojem se o njima piše. Premda je Adama i Evu Bog stvorio na svoju sliku, žene kroz povijest ipak nisu jednako poštovane, a Isus je ponudio model ispravnoga odnosa prema ženama. Ni jednu nije odbacivao: razgovarao je s bludnicama, udovicama, pogankama i ostalim ženama na koje se u društvu, nažalost, vrlo loše gledalo. Dakle, biblijski tekstovi i biblijski likovi jasno nam pokazuju da su žene jednake muškarcima, imaju jednaka prava i treba ih slaviti zbog svih njihovih mogućnosti. Osim majčinske uloge, Sveto pismo o ženama govori i kao sutkinjama i proročicama, a neke su zazivale duhove (1 Sam 28, 7-25).
Univerzalna biblijska žena
Jedna od najpoznatijih je Marija Magdalena koja utjelovljuje sposobnost promjene srca i učenja. Iako se često tvrdi da je bila bludnica, Marija Magdalena upravo je jedna od najboljih Isusovih učenica koja promjenom svojega života i liječenjem svojega srca uspijeva prva svjedočiti uskrsnuću te biti njegova prva navjestiteljica.
»Usprkos običajima razgovarao je s pogankama, strankinjama, protivio se običaju da muškarac može otpustiti ženu, podupirao je sirote i udovice. Poganki Samarijanki objavio je da je on Mesija. Žene su ga pratile sve vrijeme njegova javnoga djelovanja.
Isus je ženi vratio dostojanstvo koje joj je Bog Stvoritelj namijenio. Da nije bilo njegove revolucije ljubavi, tko zna kakvu bi sudbinu danas proživljavale žene zapadne kulture«, izjavila je prof. Slavica Dodig na Teološkom četvrtku Kršćanske sadašnjosti 2019. »Kao i muškarac, bit će nagrađena ulaskom u općinstvo svetih, gdje će Boga gledati kakav jest. Univerzalna biblijska žena prenosi upravo te poruke i vrijednosti koje nikad ne tamne, koje nikad ne gube svoju vjerodostojnost«, nadodala je.
Prof. Marija Pehar na istom se skupu osvrnula na sv. Tereziju Avilsku koja je proglašena crkvenom naučiteljicom: »Jednostavno, težište Terezijina interesa nije ništa drugo nego Bog sam. A njega ona gleda kao onoga koji i u muškarcu i u ženi jednako djeluje kao u ljudskoj osobnosti. Takvo iskustvo Boga određuje onda i njezinu sliku čovjeka, bez obzira je li riječ o muškarcu ili ženi. Više je u njezinoj misli naglašeno dostojanstvo čovjeka kao takvoga, i svaka povreda toga dostojanstva za nju znači i povredu Boga koji boravi u duši svakoga čovjeka.«
Priredili: A. Bukovac, V. Lukačin, I. Moslavac, I. Tomić