Da se Biblija i njezino tumačenje proučava na teološkim studijima, uobičajena je stvar, no kada Sveto pismo i tematika duhovnosti iziđe iz uskoga vjerskoga prostora – to se često predstavlja kao »kamen spoticanja« i »narušavanje sekularnosti«. Zagrebački Fakultet elektrotehnike i računarstva već dugi niz godina kao ponudu svojim brojnim studentima (svake ih se godine upiše oko šest stotina) nudi mnoge predmete društvenoga usmjerenja, a među njima su i dva kolegija Biblijske teologije, za čije su uvođenje još 1996. godine najveće zasluge imali tadašnji dekan prof. Stanko Tonković i bibličar dr. Adalbert Rebić koji je izvodio nastavu tijekom prvoga desetljeća. Tobožnje sredstvo indoktrinacije ili lagani kolegij za podizanje prosjeka – neke su od kritika koje se od vremena do vremena mogu čuti vezano uz kolegije koje na diplomskoj razini studija sada vodi isusovac dr. Niko Bilić, Zagrepčanin s dvadesetogodišnjim predavačkim iskustvom na Fakultetu filozofije i religijskih znanosti.
I on je sam, priznaje u razgovoru, bio iznenađen što takav predmet postoji u svijetu brojeva i strojeva, no ubrzo je shvatio ideju da se na tehničkom fakultetu omogući studentima šira humanistička naobrazba, ponudi dubok i važan pogled na čovjeka, pogled koji nadahnjuje, tješi i motivira na još veću stručnost i postizanje rezultata u vlastitom području. Budući da je riječ o velikom fakultetu, uprava FER-a odlučila je pozvati profesore psihologije, prava, povijesti, hrvatskoga jezika i ekonomije u goste.
»Mladi ljudi koji postaju vrhunski stručnjaci u onoj znanosti koja označava budućnost našega svijeta imaju pravo dobiti i ponudu stručnoga i znanstveno odgovornoga pristupa stoljetnim biblijskim tekstovima koji su pratili svekoliku kulturu, a i židovstvo i kršćanstvo izravno ih prihvaćaju kao riječ Božju. Ne mogu svi vladati hebrejskim, aramejskim i grčkim jezikom, pa je prikladno biti od pomoći zainteresiranima u znanstvenom pristupu Bibliji koji, dakako, traži uvid u izvornik, ne tek prijevod. Razumljiva je svrha: sramotno je i opasno – pojednostavljeno rečeno – da dječje razumijevanje primjerice priče o Ivici i Marici prati odrasloga, u elektrotehnici izučenoga stručnjaka, s obzirom na sadržaj Biblije koja je sažetak iskustva cijeloga jednoga naroda, a i kod nas Hrvata prati početke pisane riječi, kulture i znanosti«, kaže prof. Bilić koji je, priznaje, bio oduševljen prijemom, razinom komunikacije i organiziranošću studija elektrotehnike i računarstva.
Kada mu je 2009. prof. Rebić prepustio vođenje kolegija, pred isusovcem Bilićem bila je zadaća novoga osmišljavanja tema i usklađivanja kurikula. Pritom se vodio izborom tema koje su relevantne za suvremeni život, a izravno su vezane uz Bibliju. »Kolegij ‘Biblijska teologija 1’ zamišljen je kao presjek glavnih biblijskih tema, a u ‘Biblijskoj teologiji 2’ krećemo iznova. Ne ponavljamo, nego nastojimo glavne teme, poput izvještaja o stvaranju produbiti kroz pitanje evolucije u Bibliji. Uzimamo tekstove koje još nismo obradili«, objašnjava prof. Bilić o kolegijima čiju popularnost potvrđuju i brojke, jer se tijekom posljednjih godina upisuje dvostruko više studenata – u zimskom semestru njih tristotinjak, a u ljetnom oko stotinu. Opis predmeta otkriva neke od zanimljivih tema poput novozavjetnih žena, škole odgovornosti i komunikacije, biblijskoga menadžmenta i svetopisamskih pogleda na pravednu plaću…
»To nije vjeronauk za stjecanje općega vjerničkoga znanja, nego biblijska teologija koja je četvrti stupanj u studiju Biblije, nakon upoznavanja biblijskih tekstova te fundamentalne i klasične egzegeze. Biblijska teologija postavlja pitanje što Biblija kaže o određenoj temi. Kao što u lektiri u osnovnoj školi učimo analizirati tekst i zapažamo glavne likove, vrijeme radnje, zaplet, preokret i rasplet, tako pristupamo biblijskim tekstovima, nastojeći uključiti sve znanje o tekstu i kulturi vremena u kojem je nastao. Biblijska teologija služi kao podsjetnik da prije nego što se pregledaju svi komentari i mišljenja o Bibliji treba pogledati temelj, izvorni tekst, što je svatko dužan učiniti po savjesti i znanstvenoj odgovornosti«, kaže o. Bilić.
Odbija kritike da je riječ o jednostavnom kolegiju jer kaže da ispit ne bi znao riješiti prosječni vjernik, budući da se traži stručno i precizno znanje, a odbacuje i pretpostavke o indoktrinaciji. Bilo je studenata iz protestantskih zajednica i drugih denominacija, onih koji su se izjašnjavali kao nevjernici i ateisti, no predavač dr. Bilić to ne vidi kao problem: »Predmet je otvoren svima, i baš je to jedna od ključnih tema Biblijske teologije jer se odgovara na pitanje tko je Bog i kakav je Bog. Nije Bog samo za vjernike, nije Isus Krist kao povijesna osoba i utemeljitelj kršćanstva došao samo nekima, nego je pozvao sve na obraćenje i prihvaćanje radosne vijesti, jednako se obraća Crkvi kao i nevjerniku, svijetu, poganima, ateistima, antiteistima. Isusov poziv ostaje svima.«
Osim što kolegiju stižu pohvale u anketama te ga studenti proglašavaju najbolje organiziranim predmetom, za što prof. Bilić ističe zaslugu svoje asistentice, teologinje Tanje Lakić, vide se i konkretni rezultati. »Biblija jest plod ljudskoga duha i Božjega duha. Božji duh nevjerniku može biti nepoznat i stran, ali studij Biblije jest osobni duhovni put. Usudim se tvrditi, i moja je želja, predstaviti Sveto pismo kakvo ono jest, kao riječ Božju; ne da bih nametnuo i donio svoju vjeru, nego da bih pokazao ljudima što je objava, kako je zapisana riječ stoljećima ljudima pokazivala što im Bog govori i da sada mnogi na temelju nje donose životne odluke. Ne smatram to indoktrinacijom, nego ponudom. Ljudi pokazuju velik interes da Bibliju upotrijebe za svoju osobnu duhovnost, a osobno tu više nemam straha da će otići ukrivo, da, ako žele, postanu i aktivni vjernici, da njeguju svoj duhovni život«, kaže prof. Bilić.
Za njega je pak radost čuti da je primjerice student koji je prije nekoliko godina završio FER i odslušao kolegij Biblijska teologija ove godine u lipnju, nakon što je dovršio i studij teologije, zaređen za svećenika u Zagrebačkoj nadbiskupiji. Osobito mu je lijepo vidjeti kako mladi ljudi, revni i savjesni na tom izbornom predmetu, aktivno pomažu u poznatim akcijama p. Ivana Ike Mandurića i duhovnoj obnovi mladeži u Hrvatskoj. No da je potreba za tim kolegijem nužna, pokazuju i nedavni događaji. »Nažalost i najnoviji teroristički napadi koji se Europom šire, a pozivaju se na vjeru, pokazuju koliko je teološko znanje, pravo razumijevanje svetih spisa – slobodno od fundamentalizma i ideologije te iskreno upoznavanje sa stvarnim životom Osnivača religije prevažno. Sveto pismo uvijek će ostati interesantno i intrigantno zato što ponad svih horizontalnih načina komunikacije na eminentan način donosi onu vertikalnu«, kaže stručnjak za Sveto pismo Niko Bilić.
Tijekom osam godina izvođenja nastave susreo se s mnogim upitima studenata, a najviše ih zanima tko je i kakav je Bog, pitanje nasilja i patnje u Bibliji, muško-ženski odnosi u svjetlu Božje objave… »Posljednje dvije generacije marljive su u dolascima, posebno zainteresirani, postavljaju pitanja, daju svoja precizna mišljenja. No uvijek se iznova postavlja pitanje nasilja i rašireno mišljenje kako Stari zavjet odobrava i poziva na nasilje, što je velika zabluda. Jako mi se sviđa kada dođu pitanja o muško-ženskim odnosima, o izvornoj Isusovoj misli i biblijskom pogledu na brak. Znamo da živimo u vremenu kada se mladi teško odlučuju na brak, govore da ne mogu naći nikoga te su pomalo pritisnuti idealiziranom slikom braka s jedne strane i raspadanjem braka s druge strane. Drago mi je kada se ohrabre na temelju Svetoga pisma«, kaže Niko Bilić.
Također, računarstvo i informatika imaju što ponuditi i bibličarima, jer su biblijski teolozi zahvalni tehničarima što su im omogućili da jednim klikom mogu vidjeti gdje se u originalnom tekstu spominju biblijski pojmovi. To je ono čime započinje svaki semestar prof. Bilić koji već gotovo dva desetljeća ima svoju vlastitu internetsku stranicu, a onda dijalogom dođu i do toga kako biblijsku teologiju primijeniti u poslovnom životu za otkrivanje zdrave etike.