Muslimani su diskriminirani u istoj mjeri kao i kršćani. Dakle, nije riječ o diskriminaciji manjina, nego o diskriminaciji po vjerskoj osnovi, ali činjenica što su kršćani u manjini sigurno ne pomaže. Glede njihova prava, kršćani koji žive u Izraelu imaju primjerice slobodu potpunoga kretanja kao i svi drugi izraelski građani, ali su često žrtve diskriminacije. Naveo bih kao primjer da u teoriji imaju pravo kupiti nekretnine na cijelom području Izraela, no u praksi kada Arapi – bili oni kršćani ili muslimani – žele kupiti nekretninu, židovski im ju vlasnici ne će prodati zato što su Arapi«, svjedočanstvo je anonimnoga Palestinca kršćanina zaposlenoga u Jeruzalemu koji je, pripremajući prilog o katoličkom školstvu u Izraelu pod vodstvom Latinskoga jeruzalemskoga patrijarhata, iznio vlastito iskustvo za »Priliku«. To je tek jedan u nizu iskaza koji oslikava situaciju života kršćana u Svetoj Zemlji, zemlji u kojoj je Isus Krist rođen, hodao i bio razapet.
Često iz te bliskoistočne zemlje s nešto više od 8 milijuna stanovnika dolaze vijesti o ratovanju, postavljanju bomba, međuvjerskim sukobima, no kako žive obični ljudi i obitelji iza tih tragedija često ostaje po strani. U svim tim poteškoćama, upozoravaju mnogi, sve je manje živih svjedoka kršćanske vjere, kršćana je u Izraelu tek oko 1,5 %, mnogi su već napustili zemlju jer su opterećeni brojnim problemima i ne vide budućnost za vlastitu djecu. Jedan od aktualnih problema jest i financiranje privatnih kršćanskih škola kojih je u Izraelu četrdesetak, a pohađa ih oko 33 tisuće učenika različitih vjeroispovijesti.
Naime, izraelska je vlada 2015. godine smanjila financiranje, čime je dovedeno u pitanje njihovo postojanje, a nakon održanoga prosvjeda kršćanskih škola postignut je dogovor o povećanju iznosa za financiranje. U Izraelu suživot Židova, kršćana i muslimana nikada nije bio lagan. Političke napetosti u stalnom su porastu, a mnogi kršćani već su napustili zemlju, dok se oni koji ostaju bore za priznavanje vlastitih prava. I Latinski jeruzalemski patrijarhat u potrazi je za mirnim suživotom, a u tome kršćanske škole koje djecu uz službeni kurikul uče prihvaćanju kolega drugih vjeroispovijesti imaju važno značenje. O tome je u nedavnom izdanju pisao misijski časopis »AlleWelt«, koji je donio priču iz jedne škole. Kršćanske škole najzastupljenije su na sjeveru Izraela, u području Galileje, na mjestima gdje je Isus rastao i obrazovao se.
Nayroz i Roaa žive u podijeljenoj zemlji. Dvije 17-godišnjakinje odrasle su u stalnom strahu od automobila-bomba, napada, ubojstava i rata. One se boje da sukob ne eskalira. »U Izraelu postoje ljudi koji ne žele kraj sukoba«, kaže kršćanka Nayroz, dok njezina prijateljica muslimanka Roaa smatra: »Samo ako prihvatimo da imamo različite religije, a ista prava i obveze – sukobi se mogu prevladati i okončati.« Izraelci i Palestinci u trajnom su sukobu, a ta se napetost osjeća i među pripadnicima triju monoteističkih religija. Židovi koji od svojega rođenja žive u državi osnovanoj 1948. godine ili su emigrirali iz cijeloga svijeta u stalnom su sukobu s Arapima – kršćanima i muslimanima – koji također oduvijek žive na tom području. Situacija je zbunjujuća i rješenje trenutačno nije na vidiku, piše među ostalim novinar Jobst Rüthers, koji je ispisao reportažu za austrijski misijski časopis.
Nayroz Daoud i Roaa Khatib žive u Nazaretu, na sjeveru Izraela, i obje pohađaju školu Presvetog Spasitelja, koju vodi međunarodna kongregacija Družbe Božanskog Spasitelja. Ta se škola predstavlja sloganom »Cilj je učenja mir« i nju zajedno pohađaju i kršćani i muslimani. Oko 1500 učenika i učenica svakodnevno u praksi usvaja vrijednosti kao što su otvorenost, vjerska tolerancija i uvažavanje drugih – svi kao izraelski građani žele pridonijeti životu u miru. Zastupljene su sve dobne skupine, puno je života u učionicama, na hodnicima i dvorištu. Nastava je prema riječima učenika zanimljiva, a i izgledi za uspjeh su veliki. Kršćanske škole, pokazuju podatci, slove kao najbolje u Izraelu, jer čak 95 posto učenika završi srednjoškolsko obrazovanje, dok je u državnim školama taj prag na 57 posto.
Većinu, oko 85 posto učenika te škole čine kršćani, a 15 posto su muslimani, dok se među nastavnicima i ostalim zaposlenicima također miješaju različite vjeroispovijesti. Osim nastave, postoje mnogobrojne dodatne aktivnosti – od športskih i glazbenih do vjerskih i društvenih. Mnogo roditelja tijekom dana djecu ostavlja dulje u školi, pa ona svoja vrata otvara već u sedam sati ujutro i ostaje otvorena sve do 20 sati. U maloj zemlji poput Izraela obrazovanje je vrijedna roba, a na inovativnosti i tehničkom napretku temelji se gospodarski rast i razvoj. Zato su i djevojke u školi Presvetog Spasitelja posebno motivirane pohađati predmete iz tehničkoga usmjerenja.
Za redovnicu Klaru Berchtold, koja zastupa interese svoje redovničke zajednice u školi, važno je da se ne odbijaju upisivati učenici koji nemaju dovoljno financijskih sredstava. Trećina svih roditelja nije u mogućnosti vlastitoj djeci – djelomično ili u potpunosti – plaćati školarinu, pa škola i redovnička zajednica salvatorijanki podupiru uključivanje učenika nižega ekonomskoga statusa.
Kako bi se uklonile socijalne razlike, djeca nose školsku uniformu. Majka učenice Nayroz kaže: »Suživot i međusobno poštivanje učenici ne uče kroz predavanja i nastavu, nego u svakodnevnoj interakciji.« Redovnica Berchtold, pak, ponosna je što su mnogi učenici dobrovoljno preuzeli zajedničke odgovornosti u školi, jer to je jedini način da škola od 1500 učenika može funkcionirati na pravi način. Samo po sebi razumljivo je da stariji pomažu mlađima u učenju i svladavanju gradiva.
Ravnatelj škole i otac troje djece Awni Batish ističe važnost mirnoga i staloženoga obrazovanja koje priznaje razlike i širi uključivost: »Naši bi učenici trebali biti ambasadori mira. Ako mi u Izraelu ne naučimo živjeti zajedno, zajedno ćemo propasti. Nema budućnosti bez mira. Ako obrazujemo djecu u toleranciji i međusobnom poštovanju, dobivamo naraštaje koji će nastaviti razvijati zemlju. S nama učenici u školi Presvetog Spasitelja provedu 14 godina i vjerujemo da smo im kroz svakodnevni rad uspjeli usaditi prave vrijednosti. Od naših učenika nitko ne će postati radikal.« Riječi su to koje pokazuju da ulaganje u obrazovanje djece danas osigurava svjetski mir u budućnosti.
No nesreća katoličkim školama u Izraelu trenutačno prijeti iz drugoga smjera. Kao da nisu dovoljni nemiri u zemlji, pa mnogi učenici, roditelji i njihovi nastavnici osjećaju pritisak od državnih struktura. Kako piše magazin »AlleWelt« privatne se škole bore za svoju ekonomsku budućnost, jer su državne potpore u posljednjih šest godina gotovo prepolovljene te je tamošnje ministarstvo obrazovanja obećalo dodatnu isplatu u iznosu od 11 milijuna eura, što još uvijek nije u potpunosti ispoštovano. Istovremeno, država je ograničila mogućnost prikupljanja školarina od roditelja. Zato za 33 tisuće učenika i oko 3 tisuća nastavnika prijeti »financijski kolaps«. Sestra Klara Berchtold komentira to s velikom zabrinutošću, izražavajući sumnju da je dugoročni cilj privatne kršćanske škole pretvoriti u javne škole kako bi se preuzela kontrola nad nastavnim planom i programom, nastavnicima i zgradama. Ravnatelj Batish, izražavajući bojazan za ozbiljne posljedice za redovnički život u Izraelu, zaključuje: »Ako kršćani nemaju svoje škole, oni će napustiti zemlju, jer je vjerski odgoj dio njihova identiteta.«
Za »Priliku« je pristao govoriti i o. Iyad Twal, glavni direktor škola Latinskoga jeruzalemskoga patrijarhata, koji je u kolovozu 2016. godine preuzeo tu službu. Na pitanje vrjednuje li država u dovoljnoj mjeri privatne katoličke škole, pojasnio je da je riječ o profesionalnom odnosu između patrijarhata i izraelskoga ministarstva obrazovanja. »Kršćanski školski sustav na neki je način prepoznat i ne osjećamo nikakvu vrstu maltretiranja jer smo kršćani. Međutim, neke od obrazovnih politika ministarstva nastoje kontrolirati privatno obrazovanje, kojem i mi pripadamo. Što se tiče subvencija, kršćanske su škole prošle godine dobile sve što smo tražili preko Latinskoga jeruzalemskoga patrijarhata, jer smo podnijeli sve tražene dokumente i učinili potrebne postupke, a druge kršćanske Crkve nisu to dobile zbog nepotpune dokumentacije. Pregovori obično kreću polako i još uvijek tražimo druge pogodnosti«, kazao je o. Twal.
Dok pojašnjava financijsku situaciju, glavni direktor škola Latinskoga jeruzalemskoga patrijarhata spominje zašto je važno ulagati u obrazovanje i pružiti mogućnost djeci da pohađaju vjeronauk u privatnim katoličkim školama. »Važno je ulagati u obrazovanje jer samo obrazovanjem ljudi mogu poboljšati svoj status i krenuti naprijed u svijetu brzih promjena. Odgovarajuće obrazovanje pokretač je osobnoga, nacionalnoga i globalnoga razvoja koji sprema djecu kako bi zadovoljila zahtjeve tržišta rada i nastavila rasti i napredovati. Kada djeci pružamo mogućnost da pohađaju vjeronauk u privatnim školama, dajemo im dar vjere, što je ‘produžetak’ obiteljskih vrijednosti. Vjeronauk također prenosi bitni i temeljni sadržaj katoličke vjere i morala, a treba istaknuti i da je takvo podučavanje jedini način kroz koji održavamo naš kršćanski identitet, koji živimo kroz naše škole, crkve i župe«, zaključuje o. Twal pozitivnim tonom dok prenosi kršćansku poruku suradnje i uzajamne potpore prema svima, iako kršćani na Bliskom istoku proživljavaju nimalo jednostavne trenutke.